فراوری خوشبوکننده هوا، صفر تا صد چالش ها و راهکارها

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، انسان هزاران سال است که به خوشبو کردن محیط زندگی و فعالیت خود علاقه دارد. این علاقه فطری به شکل های مختلف طی حیات گونه ما پاسخ داده شده است، از سوزاندن موادی مانند عود و کندر تا پرورش گیاهان معطر و از استفاده از عطرها و ادکلن ها تا فراوری اسپری های شیمیایی همگی در راستای همین تمایل به استشمام بوی مطلوب در محیط اطراف به جزئی از زندگی بشری بدل شده اند. در دوران مدرن فراوری خوشبو کننده هایی که در بازار بزرگ این محصولات بتوانند رقابت کنند و نیازهای ما را با کمترین هزینه رفع کنند بدل به چالش قابل توجهی شده است. در این مطلب کوشش می کنیم که شما را با تاریخچه، نحوه فراوری و چالش ها و راهکارهای این حوزه آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

فراوری خوشبوکننده هوا، صفر تا صد چالش ها و راهکارها

خوشبوکننده های هوا در دوران باستان

قدیمی ترین اسنادی که از به کار بردن مواد معطر در زندگی بشر به طور گسترده یافت شده است، متعلق به مصر باستان هستند. فراعنه و کاهنان آنها برای عطرآگین کردن معابد، کاخ ها و مقبره ها علاقه فراوانی به استفاده از موادی مانند عود، کندر و اسپند داشتند و به جرئت می توان آنها را باستانی ترین تمدنی دانست که به بوی خوش ناشی از سوزاندن این مواد پی بردند. همان طور که در ایران باستان رایج بود و تا به امروز هم آثار عقاید مربوط به آن به جای مانده است، مصری ها هم معتقد بودند با پخش دود و رایحه این مواد در محیط از چشم زخم و رویدادهای ناگوار جلوگیری می کنند.

اما مصری ها تنها کسانی نبودند که به یاری عود و کندر فضاهای برجسته و مقدس خود را خوشبو می کردند. در آسیای میانه و خاور دور، هندی ها و چینی ها بیش از 4 هزار سال است که در معابد هندو و بودایی برای آرامش و مراقبه از این مواد بهره می بردند. این کاربرد آنقدر گسترده و ریشه دار است که حتی حالا هم هندوستان به عنوان بزرگترین فراوریکننده عود در دنیا شناخته می گردد.

کاربرد مواد عطری در اروپا تا قبل از جنگ های صلیبی و برخورد با مسلمانان به روغن های معطر محدود می شد که با عصاره های گل و ادویه های شرقی ساخته می شدند. اما واقعیت این است که تا دوران مدرن، فراوریکنندگان اصلی این مواد در خاورمیانه و آسیا قرار داشته و محصولات خود را به نقاط دیگر دنیا صادر می کردند.

پیشرفت ها در دوران مدرن

از سال 1948 فناوری به کار رفته در زمان جنگ دنیای دوم برای پخش و نگه داشتن گازهای سمی در محیط، برای پخش کردن مواد ضدعفونی کننده و حشره کش ها در هوا استفاده شد. دیری نپایید که صنایع عطر و ادکلن متوجه شدند می توانند از این ساختار برای پخش مواد معطر در محیط و خوشبو کردن هوا بهره ببرند. اسپری هایی که به این شکل ساخته شدند شامل 1 درصد عطر یا عصاره معطر، 24 درصد الکل یا حلال آب محور و 75 درصد کلرو فلوئورو کربن (CFC) بود که به معلق ماندن عطر در محیط یاری می کرد. به سرعت این فرمولاسیون مورد توجه نهاده شد و در دهه پنجاه میلادی با افزودن مواد شیمیایی که با بوهای نامطلوب مقابله می کردند، بشر با اولین نمونه های اسپری های خوشبوکننده روبرو شد.

در مدل هایی که از اندازه CFC و عطر بیشتر نسبت به حلال استفاده می کردند، به یاری مواد شیمیایی فعال به راحتی می شد با بوهای نامطبوعی مانند دود سیگار، بوی مواد فاسد و بوی سرویس های بهداشتی مقابله نمود. این مواد شیمیایی اغلب شامل استرهای اشباع نشده، آلدهیدهایی با زنجیره های بلند و نمونه های اولیه پلیمرها بودند و فراوری آنها تحت نظارت شیمیدان ها انجام می شد.

این حجم از تمرکز بر روی ایروسل ها و CFC ها در دهه 70 میلادی به سرعت کاهش پیدا کرد، چون اثبات شد که این مواد صدمات شدیدی به لایه اوزون وارد می کنند و بنابراین برای سلامتی مضر هستند. این موضوع طی دهه های بعدی جا را برای فراوری محصولات جایگزین باز کرد و در حال حاضر شاهد عصاره های خوشبوکننده، دستگاه های پخش کننده رایحه، شمع های معطر و… در بازار به هدف عطرآگین کردن هوا هستیم.

حالا اگر یک شرکت نوپا بخواهد وارد این حوزه گردد با چه چالش هایی روبرو می گردد؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم.

مهمترین چالش های پیش روی فراوری

اولین چالش فرمولاسیون خوشبو کننده هوا است. طراحی یک فرمولاسیون موثر که بتوان عطرها و روایح مختلفی را با آن ترکیب کرد و استفاده از آن نیز برای عموم افراد کم دردسر و ایمن باشد، کار هر کسی نیست. نکته مهمی که در این میان باید در نظر داشته باشید بحث ماندگاری آن در هوا و در کنار آن سرعت پخش است. هرچه باشد، غلظت رایحه در محیط موضوع بسیار مهمی است که اسانس های غلیظ را از اسپری های خوشبوکننده کم کیفیت جدا می نماید.

دومین چالشی که باید از سر بگذرانید بحث چگونگی فراوری انبوه است. گاهی فرمولاسیون فراوریی از نظر نتیجه ایده آل است: رایحه خوبی دارد، پخش و ماندگاری آن مطلوب است و فراهم کردن مواد اولیه آن نیز کار چندان دشواری نیست. اما بحث هزینه فراوری و چگونگی تبدیل فراوری یک فرمولاسیون به فراوری انبوه آن در مقادیر بالا موضوع مهمی است که نباید نادیده بگیرید. بسیاری از شرکت ها به خاطر هزینه های جانبی هنگفتی که صرف فراوری انبوه یک فرمولاسیون خاص می کنند، با مسائل مالی بزرگی روبرو می شوند. پس باید شرایط را در این مورد به طور دقیق و از همه جوانب آنالیز کنید.

سومین موضوعی که مطرح می گردد، بحث منابع مالی است. تأمین تجهیزات، دستگاه ها و ماشین آلاتی که برای خط فراوری این محصول لازم هستند اغلب احتیاجمند منابع مالی قابل توجهی است. به همین علت باید مطمئن باشید که از پس این هزینه ها به خوبی برمی آیید و میانه کار دچار مشکل نمی شوید.

در ایران اما مشکل دیگری هم مطرح می گردد و آن هم دشواری دریافت مجوزها، تأییدیه ها و مدارکی است که برای شروع کار خود به آنها احتیاج دارید. با این وجود، راه چارههایی هم وجود دارد که به یاری آنها می توانید راحت تر وارد حوزه فراوری خوشبوکننده هوا شوید.

چه راه چارههایی برای مقابله با این چالش ها پیشنهاد شده است؟

همکاری با محققان و متخصصان دانشگاهی در این خصوص شاید اولین و کم هزینه ترین راه چاره باشد. کسانی که در زمینه نحوه استخراج عصاره و رایحه از گیاهان و مواد شیمیایی تخصص دارند یا دستی بر آتش فراوری عطر و ادکلن دارند می توانند برای یک شرکت نوپا یاری بزرگی باشند.

فراوری یک رایحه نو و اریجینال کار سختی است و بیشتر کمپانی های مشهور و بنام که این کار را انجام می دهند در ابتدای امر کار خود را با آزمون و خطا شروع نموده اند. پس کوشش برای استفاده از عطرهای طبیعی و کار بر روی ماندگاری و پخش آنها می تواند گزینه شروعین بهتری باشد. بعضی فراوریکنندگان هم وجود دارند که یک ادکلن مشخص را انتخاب می کنند و محصول خوشبوکننده خود را با رایحه آن عرضه می کنند. این گزینه هم تا زمانی که بتوانید بوی ادکلن را به صورت دقیق بازفراوری کنید، مناسب است.

برای غلبه بر مشکل فراوری انبوه و جذب سرمایه کارهای مختلفی می توانید انجام دهید. یکی از راه چاره های نو برای این امر بحث شرکت های دانش بنیان است که با پیوستن به آنها می توانید خدمات و تسهیلات دولتی دریافت کنید. اما پیوستن به این طرح احتیاجمند آن است که ابتدا نمونه اولیه مناسب و باکیفیتی فراوری نموده باشید.

تجهیزات و ماشین آلات هم می تواند مسائل خاص خودش را به همراه داشته باشد. پیشنهاد نمی گردد در این زمینه از تجهیزات دست دوم بهره ببرید، اما گاهی می توان برای این منظور استثنا قائل شد. به طور کلی برای خرید بهینه ادوات و دستگاه ها مجدد پیشنهاد می کنیم با کسی مشورت کنید که قبل از این تجربه فعالیت در فضای عطر و ادکلن را داشته باشد.

جمع بندی

در این مطلب نیم نگاهی به تاریخچه استفاده از مواد خوشبوکننده هوا انداختیم و در ادامه بحث کردیم که چه چالش هایی پیش روی فراوریکنندگان نو در این عرصه قرار می گیرد. گرچه راه چارههای این حوزه تا حد بسیار زیادی به خلاقیت و تخصص تیم فعال برمیگردد، اما با اطمینان می توان بازار مذکور را به عنوان رقابتی نفس گیر توصیف کرد که مالامال فرمولاسیون ها، محصولات و ترکیبات گوناگون است. اینکه چگونه و به چه طریقی برای برجسته کردن خودتان اقدام کنید بیش از هر چیز به خودتان بستگی دارد و اینکه به چه شکل می توانید با پیچیدگی های این حوزه کنار بیایید.

منبع : برف پاییزه

منبع: فوت و فن

به "فراوری خوشبوکننده هوا، صفر تا صد چالش ها و راهکارها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری خوشبوکننده هوا، صفر تا صد چالش ها و راهکارها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید