سوزن درمانی لیزری

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، لیزر در اصل به معنی تقویت نور از طریق گسیل تحریک شده تابش بوده است. لیزر از اوائل دهه 1960 میلادی عملاً مورد بهره برداری قرار گرفت. در لیزر نوری که بر اثر تحریک الکترونی

سوزن درمانی لیزری

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری

منبع:راسخون

لیزر در اصل به معنی تقویت نور از طریق گسیل تحریک شده تابش بوده است. لیزر از اوائل دهه 1960 میلادی عملاً مورد بهره برداری قرار گرفت. در لیزر نوری که بر اثر تحریک الکترونی گاز یا محیط مادی بین دو آینه موازی ایجاد می شود بر اثر بازتاب های مکرر بین دو آینه و ایجاد تداخل های سازنده تقویت شده و نهایتاً از یکی از آینه ها به بیرون نفوذ کرده و مورد استفاده قرار می گیرد. انرژی تابشی لیزر، بسیار خطی و جایگزیده است و لذا در جاهایی که به یک اِعمال انرژی پیوسته جایگزیده و کاملاً متمرکز خطی نیاز است از پرتوی تولید شده لیزری استفاده می شود. یکی از پیشگامان لیزر که در زمینه ی کاربردی ساختنِ آن تلاش فراوانی نمود پروفسور علی جوان، دانشمند ایرانی مقیم امریکا، می باشد. در حال حاضر لیزر موارد کاربرد صنعتی بسیار فراوانی یافته است و هر روز دامنه استفاده از آن وسیع تر می شود. از جمله استفاده های لیزر، استفاده از لیزر گازی به نام جایگزینی برای طب سوزنی می باشد. این عمل با موفقیت فراوانی به ویژه در طب بچه ها رو به رو شده است. در واقع چند دهه است که استفاده از لیزر گازی هلیوم-نئون در درمان بیماری ها متداول شده است و در این راستا نهایتاً بیشتر در طب بچه ها مورد بهره برداری قرار گرفته است.

پرتو لیزر با تواتر ویژه ششصد و سی و دو نانومتر دارای اثر مستقیمی بر سیستم میان سلولی بیورزونانس است. در واقع دانشمندان وجود پدیده ای به نام القای بیولوژیکی را در طبقات سلولی کشف نمودند. این به معنای وجود نوعی تابش الکترومغناطیسی در بین سلول های انسان می باشد. تحقیقات عملی بیشتر حتی توانست شدت این تابش را در انواع مختلف اندازه گیری نماید. کاری که در درمان از طریق لیزر گازی انجام می گیرد تحریک این سیستم بیورزونانس در جهت ایجاد تعادل است که بروز آن از نظر کلینیکی به صورت ترمیم یا بهبود عمل سلولی است. به بیان دیگر همان احساس سوزن در امتداد کانال های مربوط به طب سوزنی که برای متخصصین طب سوزنی کاملاً شناخته شده است با تابش لیزر دریافت می شود. در درمان با تابش لیزر گازی، یا به صورت نقطه ای عمل می شود که طب سوزنی لیزر گازی نام دارد یا قسمت های وسیع تری از پوست هدف تابش قرار می گیرد که تابش منطقه ای نام دارد. در نوع اول، اصول درمانی تقریباً همانی می باشد که در طب سوزنی چینی مورد استفاده قرار می گیرد با این تفاوت که به جای سوزن از تابش پرتو لیزری، معمولاً در بازه زمانی ای پانزده تا سی ثانیه ای، استفاده می شود. بیماری هایی که عموماً به این روش درمان پذیرند عبارتند از بیماری های دستگاه تنفسی مثل آسم، آلرژی، سینوزیت، برونشیت، التهاب بینی، التهاب حاد و مزمن گوش میانی و لوزه، بیماری های دستگاه گوارش مثل استفراغ، التهاب های روده ای و اسهال، بیماری های پوستی مثل زخم ها یا سوختگی های درجه دو، بیماری های مربوط به اختلالات روان تنی مثل لکنت زبان شدید و شب ادراری، و اختلالات عصبی عضلانی مثل فلج مغزی بچه ها. استفاده از تابش اشعه لیزری به جای سوزن در طب سوزن مزایای فراوانی دارد مثلِ بی درد بودن، اقتصادی بودن، عاری از عوارض جانبی بودن، و فاقد خطر آلودگی میکروبی و ویروسی بودن. استفاده از سوزن درمانی لیزری به ویژه در بچه ها و به خصوص وقتی با فیزیوتراپی همراه شود به نتایج عالی درمانی منتج می شود.

منبع: راسخون

به "سوزن درمانی لیزری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوزن درمانی لیزری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید