آب و هوای بسیار گرم و مرطوب عمر ما را کم می نماید!

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، بدن انسان ممکن است به مقدار ای که تئوری پیش بینی می نماید با گرما و رطوبت مقابله نکند. این جدیدترین دستاورد علمی است که دانشمندان با آنالیز شرایط آب و هوایی بر سلامت و طول عمر انسان انجام داده اند.

آب و هوای بسیار گرم و مرطوب عمر ما را کم می نماید!

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، در یکی از اولین مطالعاتی که مستقیماً تأثیر شرایط گرمایی مرطوب را در بین جوانان ارزیابی می نماید، نشان داد که وقتی رطوبت در حداکثر مطلق باشد، حد بالای سازگاری انسان با دما فقط 31 درجه سانتیگراد (87 درجه فارنهایت) است. این عدد چهار درجه کمتر از تخمین هایی نظری است که پیش از این مطرح شده بود که البته برای افراد مسن تر، این آستانه احتمالاً حتی پایین تر هم باشد.

از آنجایی که انسان ها خود را به وسیله فرآیندی به نام خنک سازی تبخیری، خنک می نمایند (مانند عرق روی پوست شما که به خنک شدن بدنتان یاری می نماید)، درک میزان دمای مرطوب استاندارد برای انسان مهم است که هم گرما و هم رطوبت را در بر می گیرد. در این استاندارد هرچه رطوبت هوا نسبت به گرما بیشتر باشد، کار تبخیر آن سخت تر و در نتیجه عمل خنک سازی تبخری با مشکل روبرو می گردد. بنابراین، در مقایسه با آب و هوای گرم و خشک، بدن انسان تقریباً نمی تواند آب و هوای بسیار گرم و مرطوب را تحمل کند. این موضوع بدان علت است که در رطوبت 100 درصد، عرق ما نمی تواند به راحتی از تبخیر گردد تا در پی آن بدن ما خنک گردد.

در یک محیط کاملاً خشک، آستانه بقای انسان به طور معمول احتمالاً حدود 50 درجه سانتیگراد است که البته در بعضی منطقه ها بیش از این نیز می رود. اما برای یک محیط کاملا مرطوب، نتایج نو نشان می دهد که قبل از اینکه بدن ما دچار گرمازدگی گردد، دما فقط باید به 31 درجه سانتیگراد برسد. با قرار گرفتن طولانی مدت در دمایی فراتر از این و با رطوبت بسیار بالا، یافته های نو نشان می دهد که بدن انسان به تدریج رو به تحلیل می رود و مرگ زودرس اجتناب ناپذیر می گردد.

لری کنی، فیزیولوژیست دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا می گوید: اگر ما بدانیم که این محدودیت های درجه حرارت و رطوبت بالا چقدر است، می توانیم افراد را، به ویژه آن هایی که آسیب پذیرتر هستند، را در برابر امواج گرما آماده کنیم. این آمادگی می تواند به صورت اولویت بندی بیمارانی که احتیاج به مراقبت ویژه دارند، تنظیم هشدار برای رفتن به مکان هایی خاص در هنگام آمدن موج گرما، یا ایجاد نموداری باشد که هدایت هایی را برای محدوده های مختلف دما و رطوبت ارائه می دهد، باشد. در واقع با درک تأثیرات چنین آب و هوایی می توان پیش بینی های لازم را با توجه به شرایط هر منطقه ایجاد کرد.

از آنجایی که تغییرات آب و هوایی باعث گرم شدن بیش از حد دنیای و تبخیر آب می گردد که گرما و رطوبت جو ما را افزایش می دهد، خطر فراتر رفتن از آستانه دمای مرطوب مورد اشاره، به خصوص در منطقه ها گرمسیری بیشتر و بیشتر می گردد. دانشمندان آب و هوا گمان می نمایند که تا سرانجام قرن، پاکستان، هند و بخش هایی از آسیای جنوب شرقی، خلیج فارس و آمریکای مرکزی حداکثر رطوبت را در دمای بیش از 35 درجه سانتی گراد، تجربه خواهند کرد.

محققان برای معین دمای واقعی مرطوب که در آن انسان در معرض خطر گرمازدگی و مرگ احتمالی قرار می گیرد، 24 بزرگسال جوان و سالم بین 18 تا 34 سال را انتخاب کردند. این تیم با گروهی از افراد جوان و کاملاً کار خود را شروع کرد، زیرا آن ها می توانستند شرایط برترین حالت را به دانشمندان ارائه دهند. از سوی دیگر، افراد مسن، افراد باردار و سایر جمعیت های آسیب پذیر معمولاً قادر به تحمل گرما و رطوبت نیستند. شرکت نمایندگان قبل از ورود به محیط های ویژه با سطوح دما و رطوبت قابل تنظیم، یک دستگاه ردیاب کوچک را بلعیدند تا دمای مرکزی بدن آن ها را میزان گیری کند و این اطلاعات را به وسیله رادیو به محققان منتقل کند.

سپس از شرکت نمایندگان خواسته شد تا به آرامی با دوچرخه ثابت دوچرخه سواری نمایند، زیرا دما و رطوبت اتاق به تدریج افزایش می یافت. هنگامی که بدن شرکت نماینده دیگر قادر به حفظ دمای مرکزی نبود، آزمایش متوقف شد. به طور میانه، در این شرایط دمای بحرانی مرطوب از 30 درجه سانتی گراد تا 31 درجه سانتی گراد متغیر بود. اما اگر فرد در استراحت کامل بود و عضله ای را حرکت نمی داد، این میزان کمی بالاتر می رفت. اکنون محققان امیدوارند که این مطالعات را در میان شرکت نمایندگان مسن تر نیز تکرار نمایند، اما این واقعیت که این آستانه در مقایسه با تخمین های قبلی، حتی برای شرکت نمایندگان جوان و سالم نیز بسیار پایین بود، می تواند نگران نماینده باشد.

در سال 2020، چندین شهر در پاکستان دمای مرطوب را بیش از 35 درجه سانتیگراد را ثبت کردند. از سال 1979، فرکانس دمای مرطوب بیش از 31 درجه سانتیگراد، بیش از دو برابر شده است. اگرچه آزمایش های نو نشان می دهد که جوانان در برابر چنین تغییراتی آسیب پذیر هستند، اما آمار حاکی از آن است که افراد مسن تر همچنان در معرض مرگ و میر های زودرس بیشتری نسبت به سایرین قرار دارند. کنی می گوید: نتایج ما نشان می دهد که در منطقه ها مرطوب دنیا، زمانی که دمای هوا بالای 31 درجه است، باید نگران افراد جوان و سالم باشیم. اما آب و هوا در حال تغییر است و امواج گرمای بیشتر و شدیدتری وجود خواهد داشت؛ بنابراین افراد مسن بیشتری در معرض خطر قرار خواهند گرفت و این امر لزوم مطالعه بر روی این گروه سنی را نیز پُر رنگ تر می نماید. نتایج این مطالعه در نشریه معتبر Journal of Applied Physiology منتشر شده است.

منبع: sciencealert

ترجمه: مصطفی جرفی-وبلاگ پایگاه داده

منبع: فرارو

به "آب و هوای بسیار گرم و مرطوب عمر ما را کم می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب و هوای بسیار گرم و مرطوب عمر ما را کم می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید