آشنایی با چشمه زنه

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، چشمه زنه یا دریاچه زنه واقع در شهر هفشِجان از توابع شهرستان شهرکرد است و یکی از فوق العاده ترین مکان های طبیعی و گردشگری استان به شمار میرود.

آشنایی با چشمه زنه استان چهارمحال بختیاری از استان های کوهستانی و غربی کشور به شمار می رود. این استان با میانگین ارتفاع 2153 متری از سطح دریا، به بام ایران معروفیت داشته و یکی از منطقه ها بکر، زیبا و خوش آب و هوای در ایران محسوب می شود و به علت شرایط کوهستانی و آب و هوای خنک و معتدل آن یکی از جهانگرد پذیرترین منطقه ها ایران در فصل های گرم سال به شمار می رود. همچنین به علت کوه ها و طبیعت خاص این منطقه، سالانه کوهنوردان و طبیعت گردان بسیاری به این منطقه سفر می کنند. خوشبختانه استان چهارمحال بختیاری مملو از جاذبه های بکر و طبیعی است. یکی از این جاذبه های طبیعی دریاچه زنه واقع در شهر هفشِجان از توابع شهرستان شهرکرد است. طبیعت موجود در اطراف شهرکرد به واسطه ای این چشمه زیباتر شده است تا جایی که سالانه بیش از ده ها هزار نفر برای گذراندن تعطیلات نوروز خود به این منطقه سفر می کنند.

وجود منطقه ای وسیع در اطراف این چشمه باعث شده است این منطقه زیبا، بزرگترین منطقه جهانگردی شهرکرد به شمار رود. به گونه ای که بیشترین حجم جهانگرد را در خود جای می دهد. چشمه زنه در دامنه کوه جهان بین قرار گرفته است که بر روی آن چشمه سدی خاکی قرار گرفته و این سد تنها 3 کیلومتر از شهر هفشجان فاصله دارد. همین موضوع باعث عمق بیشتر آب در منطقه شده است تا جایی که عمیق ترین نقطه در آن دارای عمق 42 متری است. این سد که برای آبیاری و به منظور مصارف کشاورزی احداث شده است خود یکی از جاذبه های جهانگردی این منطقه به شمار می رود.

دیدن سدی خاکی با طول تاج 410 متر و عرض 8 متر می تواند یک تجربه عالی باشد. محققان علت اصلی نام گذاری این چشمه به نام چشمه زنه را به معنی زنه که همان زایش است نسبت می دهند؛ به همین دلیل معنی آن را زایش چشمه های جوشان در کوه جهان بین می دانند. البته در برخی منابع تاریخی از این چشمه به نام مرغ هزار خالی یا منطقه هزار چشمه نام برده می شود. این منطقه کاملاً کوهستانی و فضای اطراف آن بکر، سرسبز و با درختان تنومند پوشانده شده است. به علت وجود آب و هوای خنک و کوهستانی منطقه پیشنهاد می کنیم در ماه های اول سال به این منطقه سفر کنید. وجود طبیعت بکر در این منطقه باعث می شود به طور کامل از هیاهوی شهر خارج شده و در یک مکان آرام و فرح بخش انرژی خود را دوباره پیدا کنید. همچنین در این منطقه می توان لاله های واژگون را مشاهده نمود.

لاله های واژگون جز آثار طبیعی کشور به شمار می فرایند و از طرف سازمان محیط زیست تحت حفاظت قرار گرفته اند. این نوع لاله ها را تنها می توان در منطقه ها کوهستانی در غرب کشور مشاهده نمود. علاوه بر لاله های واژگون در این منطقه وجود آب معدنی نیز یکی از جاذبه های طبیعی در اطراف چشمه زنه به شمار می رود. این منطقه برای همه علاقمندان به سفر و دیدن مکان های مختلف جاذبه های متفاوت دارد؛ زیرا در این منطقه می توان در کنار جاذبه های طبیعی، جاذبه تاریخی نیز مشاهده نمود. طبیعت کوهستانی این منطقه یکی از زیباترین منطقه ها موجود در کشور به شمار می رود. به همین دلیل این منطقه برای کوهنوردان جایگاه خاصی دارد.

خوشبختانه با سفر به این منطقه علاوه بر لذت بردن از آب چشمه و محیط زیبای آن می توانید از کوه جهان بین، تپه ای اسکندریه که مربوط به دوره ای ایلامیان است و حدود چهار سال قدمت دارد، زیارتگاه شاه منظر خاتون در بالاترین نقطه ای کوه بزلر، یا از سد خاکی هفشجان، همچنین از شهر هفشجان در نزدیکی چشمه زنه دیدن نمایید. شهر هفشجان یکی از شهرهای باستانی استان چهارمحال بختیاری به شمار می رود به همین دلیل توصیه می کنیم در سفر به این منطقه حتما از این شهر نیز دیدن نمایید. تفرجگاه چشمه زنه تنها دو کیلومتر از شهر هفشجان فاصله دارد و در 20 کیلومتری جنوب غربی شهرکرد قرار گرفته است و نزدیک ترین تفریگاه به شهرکرد است. به همین دلیل همواره جهانگردان فراوانی را می توان در این منطقه مشاهده نمود.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "آشنایی با چشمه زنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با چشمه زنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید