آمریکا گرفتار مخمصه خودساخته در مقابل ایران است

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، دولت بایدن نتوانسته فشار واقعی بر ایران وارد کند و همین به تنگنای آمریکا در مذاکرات وین تبدیل شده است.

آمریکا گرفتار مخمصه خودساخته در مقابل ایران است

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ پایگاه داده، روزنامه قطری العربی الجدید در ارزیابی خود نوشت: تهران بی اعتنا به خواسته طرف های غربی در مذاکرات است. برای همین، واشنگتن و متحدان اروپایی اش دنبال این هستند که گزینه های جایگزین برای اعمال فشار به ایران پیدا نمایند.

در اینجا مخمصه ای که دونالد ترامپ با خروجش از توافق و اجرایی کردن سیاست فشار حداکثری، بایدن را در آن گرفتار نموده تعیین می گردد. دولت بایدن به وسیله تجربه متوجه شد که تحریم های مالی به تنهایی نمی توانند فشار کافی برای توقف ایران اتمی ایجاد نمایند. ایران از قبل برای تحریم ها آماده بود. دراین راستا روابط مالی راهبردی با کشور های منطقه برقرار کرد. روابطی که این کشور را قادر ساخت تا حدودی بر مشکل تحریم ها غلبه کند. این کشور بیشتر نفت خود را به چین صادر می نماید. فرآورده های گازی و نفتی خود را به وسیله چین و امارات به دنیا صادر می نماید. به ترکیه گاز صادر می نماید و علاوه بر این، در پیدا کردن راه های دریایی غیرمستقیم به وسیله کشتی هایی مهارت دارد که با دستگاه های ردیابی رصد نمی شوند.

تا به این لحظه دولت بایدن پیروز نشده فشار واقعی بر تهران اعمال کند چرا که در افزایش فراوری نفت برای کاهش قیمت در سطح دنیا پیروز نبوده است. کشور های حاشیه خلیج فارس با این مسئله مخالف هستند، زیرا باعث زیان فراوان آن ها می گردد و دیگر اینکه کاهش قیمت تضمین نمی نماید که تهران از برنامه هسته ای، موشکی خود یا نفوذ منطقه ای اش دست بردارد، بلکه نتیجه برعکسی دارد.

ایران می خواهد ثابت کند یک قدرت منطقه ای و اتمی است، هرچند آن را اعلام نکند. ایران بعلاوه خواهان توافقی است که از نظر برداشته شدن تحریم های مالی به نفعش باشد؛ و بدون اینکه امتیاز جدیدی در برنامه هسته ای، موشکی و نفوذ منطقه ای اش بدهد.

تهران روی تمایل بین المللی برای بازگشت به توافق هسته ای، تهدید به افزایش سطح غنی سازی و بحرانی کردن ثبات منطقه ای و دریانوردی در خلیج فارس و محدودیت گزینه های بایدن و ناتوانی آمریکا در متوقف کردن صادرات نفت ایران حساب می نماید.

بایدن باید راهی برای حفظ آبروی خود پیدا کند. او در کنار تمرکز روی وارد کردن فشار بر ایران در مذاکرات در پی راهی است تا تحریم ها را فایده مند کند. از این رو باید موضوعات پیچیده و درهم تنیده ای را مدیریت کند و راهی را برای خروج از این تنگنا پیدا کند. عجیب نیست بعد از این همه تنش زایی متقابل، آمریکایی ها و ایرانی ها با میانجی گری اروپا و ایفای نقش روسیه و چین به فرمولی برای توافق دست یابند. فرمولی که بعضی تحریم ها علیه تهران را کاهش می دهد. اما این امر این واقعیت را از میان نمی برد که ایران در آستانه تبدیل شدن به کشوری اتمی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "آمریکا گرفتار مخمصه خودساخته در مقابل ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا گرفتار مخمصه خودساخته در مقابل ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید