اثر کلیشه های ذهنی در پذیرش دروغ رسانه ها ، یکی از ابزارهای اصلی رسانه ها کلیشه سازی است

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، معاون آموزش انجمن سواد رسانه ای ایران گفت: اگر کلیشه های فکری بر تفکرمان کنترل داشته باشند، ما اخباری که در آن جهت ساخته شده اند را به سادگی باور می کنیم؛ رسانه ها به سادگی می توانند کلیشه ها را در فکر شکل دهند به طوری که با تصویرسازی متعدد و تکرار بسیار انسان را در معرض اطلاعات یک شکل قرار می دهند

اثر کلیشه های ذهنی در پذیرش دروغ رسانه ها ، یکی از ابزارهای اصلی رسانه ها کلیشه سازی است

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، لیلا وصالی معاون آموزش انجمن سواد رسانه ای ایران، در رابطه با راه های اثرگذاری رسانه ها بر مخاطبان خود و استفاده از ابزار کلیشه سازی به وسیله رسانه ها، در برنامه سلام تهران گفت: معمولا رسانه ها برای اثرگذاری بر مخاطبان در ماهیت خود یک ساز و کاری دارند؛ تمامی رسانه ها از این برنامه ریزی ها برخوردارند اما تنها اهداف آن ها متفاوت هستند. یکی از ابزار اصلی رسانه ها کلیشه سازی است؛ کلیشه ابزاری به شمار میرود که فکر مخاطبان فراتر از آن ها نمی رود.

وصالی ادامه داد: متاسفانه فکر انسان کلیشه هایی در خود دارد که با تماشا رسانه ها، فضاهای اطراف و محیط به وجود می آیند. انسان به طور ناخودآگاه بر اساس کلیشه های فکری شرایط را قضاوت می نماید. برای مثال در شرایط اخیر اگر فردی فکری همسو با موقعیت کنونی داشته باشد بسیار آسان تر دروغ های رسانه ای را باور می نماید.

معاون آموزش انجمن سواد رسانه ای ایران اضافه نمود: گر کلیشه های فکری بر تفکرمان کنترل داشته باشند، ما اخباری که در آن جهت ساخته شده اند را به سادگی باور می کنیم؛ رسانه ها به سادگی می توانند کلیشه ها را در فکر شکل دهند به طوری که با تصویرسازی متعدد و تکرار بسیار انسان را در معرض اطلاعات یک شکل قرار می دهند و کلیشه را در فکر ثبت می نمایند.

او گفت: یکی از اثرگذارترین المان های کلیشه سازی نمادها هستند که در فکر انسان نقش می بندند. برای مثال علائم هدایت رانندگی نیز تاثیر بسیار خوبی بر انسان می گذارند و افراد بدون احتیاج به خواندن متن، به محض روبرو شدن با علائم هدایت رانندگی متوجه می شوند که باید چه اقدامی صورت دهند.

نمادها از اثرگذارترین المان های کلیشه سازی هستند

وصالی گفت: نمادها در انواع مختلف حضور دارند که دو مورد آن ها ملی و بین المللی است؛ نمونه های بین المللی مواردی مانند علائم هدایت رانندگی هستند که در تمام جهان مشابه اند. نمونه های ملی در هر کشور متفاوت هستند در نتیجه نمی توان آن را در کشورهای مختلف استفاده کرد.

او ادامه داد: بعضی نمادها نیز قومیتی هستند و نمی توان در ابعاد ملی از آن ها استفاده کرد. یک سری نمادها نیز فردی هستند و تنها در فکر یک نفر وجود دارند؛ برای مثال ما برای ساخت نماد در فکر دیگری، ویژگی هایی را مطرح می کنیم تا آن فرد را به سمت تفکری که می خواهیم هدایت کنیم.

وصالی معاون آموزش انجمن سواد رسانه ای ایران گفت: نمادهای فردی، قومیتی، ملی و بین المللی در فکر مردم جای می گیرند و فهم بزرگی از یک موضوع را در خود جای می دهند؛ این نمادها در صورت ترکیب شدن می توانند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند. برای مثال پرچم ملی کشور ایران تمامی اقوام و اشخاص یک کشور را با یکدیگر متحد می نماید و وطن پرستی ما را به یادمان می آورد.

او گفت: از نمادها در رسانه ها با اهداف منفی استفاده می شوند؛ زمانی که این نمادها به صورت متعدد نمایش داده می شوند فکر ما کلیشه ای از آن ها می سازد. برای مثال مکار بودن روباه از یک نماد فردی به قومیتی و نهایتا بین المللی درآمده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "اثر کلیشه های ذهنی در پذیرش دروغ رسانه ها ، یکی از ابزارهای اصلی رسانه ها کلیشه سازی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثر کلیشه های ذهنی در پذیرش دروغ رسانه ها ، یکی از ابزارهای اصلی رسانه ها کلیشه سازی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید