ایران، گردشگری و المپیک در ژاپن

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، پنجمین شماره مجله ایران ویژه ورزش ایران، گردشگری و المپیک 2020 توکیو به زبان ژاپنی منتشر شد.

ایران، گردشگری و المپیک در ژاپن

به گزارش وبلاگ پایگاه داده به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، از سوی رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن و در ادامه فراوری و تامین محتوای مناسب به منظور معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی و ظرفیت های ارزشمند کشور در قالب مجموعه های ایران شناسی، اسلام شناسی و ژاپن شناسی، مجله تخصصی ایران ویژه ورزش ایران، گردشگری و المپیک 2020 توکیو به زبان ژاپنی تحقیق، ترجمه، آماده سازی و در 13 عنوان و سرفصل، 1500 نسخه و 102 صفحه منتشر شد.

با توجه به خلاء جدی در زمینه فراوری محتوا به زبان ژاپنی به منظور معرفی ایران و اسلام برای مخاطبان علاقه مند و فرهنگ دوست ژاپنی از جمله فرهیختگان، استادان دانشگاه، شخصیت ها، مخاطبان عام و مؤسسات و نهادهای مرتبط از ظرفیت های فرهنگی، هنری و ... بعلاوه فارسی آموزان ژاپنی در زمینه های مختلف، این شماره همانند چهار شماره قبلی آماده سازی و ارائه شده است.

حسین دیوسالار ـ رایزن فرهنگی ایران در ژاپن ـ با اشاره به چاپ شماره های مختلف این مجله و کتاب ها و مجموعه های دیگر تخصصی و استقبال فراوان مخاطبان که موجب شده تا به امروز 5 شماره مجله در کنار تعداد دیگری از کتاب های رایزنی فرهنگی در 19 نوبت چاپ و بیش از 28 هزار تیراژ با حمایت بعضی از مخاطبان ایرانی و ژاپنی تهیه، چاپ و توزیع گردد، به مطالب این شماره اشاره نمود و گفت: در این شماره و در بخش پرونده ویژه با عنوان سرزمین پهلوانان و قهرمانان، پس از تشریح فرهنگ پهلوانی و قهرمانی، اسامی بعضی از پهلوانان ایران زمین مانند پهلوانان اسطوره ای و پهلوانان تاریخی مجموعا 12 پهلوان معروف ایران مانند رستم، پوریای ولی، تختی، صادق جابرزاده و ... معرفی شده است.

به گفته او، در این شماره، ضمن آن که ورزش های ایرانی، ورزش هایی که خاستگاه آن ها ایران است، مانند چوگان و کشتی تشریح شده است و ورزش زورخانه ای یا باستانی، کشتی پهلوانی به انضمام فهرستی از پهلوانان معروف، ورزش ها و بازی های بومی و محلی ایران مانند کشتی باچوخه در خراسان شمالی و رضوی، لافندبازی و کشتی گیلکی در گیلان، وزرا جنگ در مازندران، کشتی آلیش در خراسان، گلستان و مازندران، بازی زو که در بیشتر منطقه ها ایران وجود دارد، چوب بازی بختیاری، تیراندازی با اسب در لرستان، کمرکشی در یزد، الک دولک، هفت سنگ، مسابقات شترسواری، مسابقات اسب سواری در ترکمن صحرا، چوگو یا گوبازی در کرمان و ... نیز مورد آنالیز قرار گرفته است.

رایزن فرهنگی ایران در ژاپن اضافه نمود: معرفی پنج ورزش محبوب در ایران شامل فوتبال، والیبال، بسکتبال، کشتی و تکواندو و بعلاوه ورزش های دیگری که در دنیا افتخار آفریدند، مانند وزنه برداری، دومیدانی، تیراندازی، کاراته، ووشو، کبدی و... به همراه بعضی از ورزشکاران مطرح این رشته ها نیز از جمله مطالب بخش ورزش های محبوب است.

دیوسالار اضافه نمود: در معرفی فوتبال، تاریخچه این ورزش در ایران، تیم ملی فوتبال ایران و حضور آن ها در مسابقات آسیایی و دنیای، شخصیت های مطرح فوتبالی ایران، لیگ حرفه ای فوتبال در ایران و باشگاه های حاضر در آن به همراه تیم ملی فوتسال مردان و زنان و افتخارات آن ها و نیز ورزشکاران مطرح، تیم ملی فوتبال ساحلی و افتخارات آن معرفی و در خصوص والیبال، بسکتبال، کشتی و تکواندو نیز توضیحاتی داده شده است و ضمن بیان تاریخچه مختصر آن ها در ایران، به معرفی تیم ملی، دستاوردها و نیز بهترین های هر کدام پرداخته شده است.

او ادامه داد: ورزش های دیگر از جمله وزنه برداری که در ایران مطرح هستند و توانسته اند در سطح دنیای به مدال های زیادی دست پیدا نمایند، معرفی شده و در این قسمت با اشاره به تاریخچه وزنه برداری، ورزشکاران مطرح، معرفی شده و در ادامه دومیدانی، تیراندازی، تیراندازان مطرح بانوان ایران، کاراته، ووشو، کبدی و ... به همراه بعضی از ورزشکاران مهم این رشته ها معرفی شده اند.

بخش دیگر این شماره به تاریخ ایران اختصاص دارد که به حضور کشورمان در المپیک، پارالمپیک و المپیک زمستانی پرداخته و نام تمام کسانی که در المپیک مدال گرفته اند ذکر شده و در خصوص پارالمپیک هم بعضی از مهم ترین رشته ها که در دنیا مطرح هستند، مانند والیبال نشسته با این رویکرد که ایران قدرت بلامنازع دنیا و المپیک است یا مرحوم سیامند رحمان که قوی ترین مرد دنیا بوده، معرفی شده است.

موضوعات مرتبط با المپیک و پاراالمپیک 2020 توکیو، ورزشکاران و مدال آوران و بعلاوه برنامه های متنوع و مختلف فرهنگی و هنری رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن به این مناسبت که با استقبال فراوان مخاطبان روبرو شده است، از جمله برگزاری نخستین نمایشگاه تبادلات فرهنگی ایران در ژاپن، ماه فرهنگی ایران در ژاپن و برنامه های رایزنی فرهنگی در المپیک 2020 توکیو نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

در قسمت سبک زندگی در ایران و موضوعات گردشگری هم به معرفی پیست ها و جاذبه های گردشگری آن پرداخته شده و در استان های ایران هم درباره مازندران به علت این که در بین استان های کشور بیشترین مدال را در المپیک کسب نموده و قطب ورزش ایران است، اطلاعاتی داده شده و در بخش به ایران خوش آمدید هم باغ عباس آباد مازندران معرفی شده است.

ایرانیان سرآمد (معرفی ننه مکرمه یا مکرمه قنبری)، ژاپنی هایی که در ایران زندگی می نمایند (خانم مایومی مهدی زاده همسر استاد سلیمان مهدی زاده که یکی از کاراته کارهای معروف ایران و دارنده مدال امپراتوری ژاپن بوده و به عنوان سامورایی در ایران شناخته می گردد)، طعم ایرانی(معرفی خورشت آغوز مسما در مازندران) و صنایع دستی(نمدمالی) از دیگر بخش های این شماره مجموعه ایران شناسی مجله تخصصی ایران با پشت جلد تصویر زیبای دماوند و چهار شماره قبلی نشریه است.

در عنوان مربوط به شناخت اسلام این شماره هم به دیدگاه اسلام درباره ورزش و رشته هایی که اسلام به آن ها توصیه نموده، پرداخته شده و تاریخ حضور ایران در المپیک نیز در برگی از تاریخ ایران مورد توجه قرار گرفته است.

مجله ایران به صاحب امتیازی رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن، مدیرمسؤولی و سردبیری حسین دیوسالار، تحریریه با مسؤولیت قدرت الله ذاکری و همکاری و مشاوره احسان جوانمردی و هیتوشی موریشیما منتشر می گردد.

این نشریه علاوه بر نسخه چاپی، به صورت دیجیتالی نیز در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن، پیش از این چهار شماره مجله تخصصی ایران با موضوعاتی همانند جغرافیا و معرفی ایران (دو نوبت چاپ در 3500 نسخه)، ایران کشور بزرگ میوه و گردشگری (سه نوبت چاپ و 5500 تیراژ)، ویژه نامه روابط ایران و ژاپن در طول حدود 1300 سال (به مناسبت نودمین سال روابط دو کشور) در یک نوبت چاپ با 3000 تیراژ و موسیقی ایرانی و گردشگری (با دو نوبت چاپ و 3000 نسخه) منتشر نموده و مجموعا در 16500 نسخه تیراژ علاوه بر نسخه دیجیتال در اختیار علاقه مندان، پژوهشگران، دانشگاه ها، مؤسسات و بعلاوه به عنوان منبع یاری آموزشی در اختیار فارسی آموزان ژاپنی قرار داده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ایران، گردشگری و المپیک در ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران، گردشگری و المپیک در ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید