به مناسبت 50سالگی موبایل در دنیا و 30 سالگی در ایران

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، در روزهای اخیر شاهد پنجاهمین سالگرد نخستین تماس پیروز تلفنی با موبایل از گوشه خیابانی در نیویورک از طریق مارتی کوپر که اکنون 94 سال دارد مهندسی بودیم که به رقبایش در یک شرکت دیگر خبر داد اختراعش به نتیجه رسیده است.

به مناسبت 50سالگی موبایل در دنیا و 30 سالگی در ایران

به گزارش آی تی آنالیز، بعد از گذشت 20 سال از این رویداد، در کشور ما نیز از اوایل دهه 70 مدیران و مهندسان ایرانی عملیات اجرایی ایجاد و پیاده سازی نخستین شبکه های تلفن همراه در کشور را آغاز کردند و انتها ثبت نام تلفن همراه در کشور ما از تیر ماه 1372 آغاز شد و در تابستان 1373، حدود 1000 مشترک قادر به دریافت و برقراری تماس با استفاده از شبکه ای نوین بودند. پس از گذشت یک سال، تعداد مشترکین به حدود 9 هزار نفر رسیده بود. البته برای مدتی، تعداد مشترکین به شکل انفجاری افزایش پیدا نکرد. در واقع، قیمت تمام شده بالا برای سیم کارت و خود موبایل، آن را تبدیل به کالایی کاملاً لوکس کرده بود و گویی عموم مردم چندان باور نکرده بودند که چنین وسیله ای در آینده بیش از حد مورد نیازشان خواهد بود.

در نیمه دوم سال 1374 بود که بالاخره شوق و اشتیاق بهره گیری از تکنولوژی نوین موبایل، مردم را فرا گرفت و استقبالی گسترده از این فناوری به عمل آمد، به طوری که صف های طویلی شکل گرفت و افراد برای ثبت نام ساعت ها در صف ایستادند.

اولین آگهی که برای معرفی تلفن همراه آن زمان در روزنامه های سیاه و سفید اطلاعات و کیهان به چاپ رسید با این متن همراه بود. شبکه تلفن متحرک به دو صورت قابل نصب در خودرو به صورت دستی در اختیار متقاضی قرار داده می شود تا در حال تردد، توقف در منزل یا محل کار مورد استفاده قرار گیرد. در این آگهی آمده بود که 5 هزار شماره ثبت نام به عمل خواهد آمد و یک ماه بعد از ثبت نام واگذاری ها صورت می گیرد. این شبکه در آن زمان تنها محدوده تهران بزرگ را از شرق به سرخه حصار، از غرب به ابتدای عوارضی جاده کرج، از جنوب به بهشت زهرا و از شمال به ارتفاعات شمال تهران محدود می کرد و تنها از ساعت 8 صبح تا 8 شب قابل دسترس بود.

اکنون در آستانه 30 سالگی ثبت نخستین تماس های موبایلی در ایران به همت مدیران و مهندسانی در کشور بودیم که از شرکت ارتباطات سیار ایران به عنوان نخستین اپراتور موبایل ایران افتخار بازنشستگی داشته اند.

اما شرکت ارتباطات سیار با برند تجاری همراه اول تنها نخستین اپراتور موبایل ایران باقی نماند بلکه به همت سال ها تلاش، برنامه ریزی، سرمایه گذاری، خدمات، ایجاد شبکه گسترده و مشتری مداری، از سوی مدیران، مهندسان و کارکنان این شرکت، تبدیل به بزرگترین اپراتور موبایل و اینترنت ایران و خاورمیانه و منشاء تحولات و خدمات گسترده مالی برای کسب وکارها و ده ها میلیون ایرانی شد.

بر اساس آخرین گزارش سازمان رگولاتوری برای فصل پاییز سال قبل، تعداد مشترکین تلفن همراه که انتها سال 1400 بیش از 140 میلیون گزارش شده بود، طبق آخرین آمار (آذر 1401) به 145 میلیون و 667 هزار و 536 نفر (با ضریب نفود 173.30 درصد) رسید که از این میزان همراه اول به تنهایی و با سهم 53درصدی اپراتور غالب ایران است.

در شاخص مهم اینترنت موبایل و مشترکان اینترنت سیار نیز همراه اول، چه در میزان پوشش شبکه و چه در سرعت ارایه اینترنت نسل های 3 و 4، با اختلاف اپراتور پیشران ارتباطات کشور است. به نحوی که در جدیدترین فصلنامه آماری سازمان رگولاتوری (پاییز سال 1401) و در بخش شاخص های کیفیت شبکه سیار، همراه اول در هر دو بخش سرعت انتقال داده مشترکان در نسل های 3 و 4 از دو اپراتور ایرانسل و رایتل عملکرد بهتری داشته و سریع ترین اینترنت را بر بستر شبکه 3G و4G در کشور ارایه می دهد.

بر این اساس همراه اول در شاخص سرعت انتقال داده مشترکان در نسل سوم با سرعت دانلود 4.8 مگابیت بر ثانیه و با اختلاف زیاد نسبت به ایرانسل با سرعت 2.94 مگابیت بر ثانیه و رایتل با سرعت دانلود 2.75 مگابیت بر ثانیه در جایگاه نخست واقع شده است.

اما در شبکه نسل 4 که با بیشترین تقاضا از سوی مشترکان روبرو است نیز همراه اول عملکرد و سرعت بالاتری را در قیاس با دو اپراتور دیگر در اختیار مشترکان خود گذاشته است.

به این ترتیب که همراه اول در شاخص سرعت انتقال داده مشترکان در نسل چهارم با سرعت دانلود 19.29 مگابیت بر ثانیه و با اختلاف حدود بیست درصدی، نسبت به ایرانسل با سرعت 18.77 مگابیت بر ثانیه و اختلاف 25درصدی با رایتل با سرعت دانلود 14.99 مگابیت بر ثانیه، باز هم در جایگاه نخست واقع شده است.

گستردگی خدمات شرکت ارتباطات سیار به حدی است که بر اساس گزارش رگولاتوری حتی بیش از 15 میلیون نفر از مشترکان اپراتورهای ایرانسل و رایتل در حال استفاده و بهره گیری از شبکه ارتباطی همراه اول هستند.

منبع: انتخاب

به "به مناسبت 50سالگی موبایل در دنیا و 30 سالگی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به مناسبت 50سالگی موبایل در دنیا و 30 سالگی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید