رهاسازی آب 4 سد استان آذربایجان غربی به سمت دریاچه تا سرانجام فروردین

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، تراز آب دریاچه ارومیه چند سالی است که کاهش پیدا نموده است برای حل مشکل دریاچه قرار است آب 4 سد استان آذربایجان غربی به سمت دریاچه تا خاتمه فروردین سال 1401 رها سازی گردد.

رهاسازی آب 4 سد استان آذربایجان غربی به سمت دریاچه تا سرانجام فروردین

گروه استان های وبلاگ پایگاه داده، دریاچه ارومیه در شمال غربی کشور ایران و میان دو استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است. این دریاچه بزرگ ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه بزرگ آب شور جهان است. دریاچه ارومیه بزرگ ترین آبگیر دائمی در آسیای غربی و از منطقه ها دیدنی ارومیه و ایران است که آب آن که بسیار هم شور است، از 60 رودخانه نظیر زرینه رود، باراندوز، شهرچای، نازلو سیمینه رود، تلخه رود، گادر و زولا تامین می گردد.

سیمینه رود و زرینه رود از بزرگ ترین رودخانه های حوضه آبریز دریاچه هستند که نقش بسزایی بر اندازه آب دریاچه دارند. البته بارش برف و باران و چشمه های درون دریاچه نیز در تامین آب دریاچه موثر هستند. سرعت بالای تبخیر آب دریاچه و مسائلی که در بحث کم آبی وجود دارد موجب شده طی سال های گذشته، دریاچه ارومیه حال روز خوبی نداشته باشد و اقدامات مقطعی هم نتوانسته مسائل دریاچه زیبای ارومیه را حل نماید.

در اطراف دریاچه ارومیه منطقه ها زیبایی وجود داشت که متاسفانه خشک شدن دریاچه این منطقه ها را هم با مشکل روبرو نموده، برای مثال دو جزیره اشک و کبودان هم به شدت تحت تاثیر خشک شدن دریاچه ارومیه قرار گرفته است. خشک شدن دریاچه ارومیه علاوه بر اینکه باعث از بین رفتن گونه های حیات وحش می گردد احتمال به وجود آمدن گرد و غبار را در منطقه شدت می بخشید.

اما با بارش باران در روز های اخیر باعث شده است تراز دریاچه ارومیه نسبت به ابتدای سال آبی، هفت درصد افزایش داشته باشد.

بر اساس آخرین پایش ها از دریاچه ارومیه، تراز فعلی این دریاچه 1270.72 متر است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تراز دریاچه 20 سانتی متر افزایش یافته است. وسعت فعلی دریاچه ارومیه را 2950 کیلومتر که این آمار نشان دهنده افزایش 732 کیلومتر مربع نسبت به مشابه سال گذشته است.

افزایش تراز دریاچه ارومیه

دوستی رضایی، مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب منطقه ای استان آذربایجان غربی در این رابطه می گوید: دریاچه ارومیه نسبت به ابتدای سال آبی 1400 یعنی در اوایل مهرماه دو هزار و 27 کیلومترمربع بوده، 364 کیلومتر مربع افزایش یافته است.

به گفته دوستی رضایی در حال حاضر حجم دریاچه ارومیه 2 میلیارد و 950 میلیون متر مکعب آب دارد که این اندازه نسبت به مدت مشابه سال 1399، 620 میلیون مترمکعب افزایش داشته است.

با توجه به اینکه سال 1400 بیشترین بارش ها به صورت برف بوده است بنابراین تاثیر این بارندگی ها بر روی دریاچه ارومیه امسال تعیین می گردد. اندازه بارش انجام شده طی دی ماه 1400 بسیار مناسب بوده و همین امر موجب شده که اندازه بارندگی در سال آبی جاری به سه درصد بیش از میانه درازمدت برسد. در سال آبی 86.1 میلیمتر در حوضه آبریز ارس، 214.0 میلیمتر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، 510.6 میلیمتر در حوضه زاب بارش ثبت شده است.

تامین آب دریاچه ارومیه

جواد محمدی، معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای آذربایجان غربی از رهاسازی آب 4 سد استان به سمت دریاچه ارومیه اطلاع داد.

جواد محمدی، با بیان اینکه با هدف تأمین بخشی از احتیاج های زیست محیطی دریاچه ارومیه رهاسازی آب سد ها به سمت دریاچه ارومیه در دست اجراست، افزود: در این راستا 199 میلیون مترمکعب آب از سد های بوکان، شهرچایی، دریک و مهاباد به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می گردد.

محمدی ادامه داد: عملیات رهاسازی آب سد های بوکان، شهرچایی، مهاباد و دریک تا سرانجام فروردین ماه 1401 با دبی مطمئن و رعایت ملاحظات ایمنی به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می گردد.

محمدی افزود: در این راستا از سد بوکان 150 میلیون مترمکعب، سد شهرچایی 15 میلیون مترمکعب، سد مهاباد 30 میلیون و سد دریک 4 میلیون مترمکعب آب تا سرانجام فروردین ماه امسال به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "رهاسازی آب 4 سد استان آذربایجان غربی به سمت دریاچه تا سرانجام فروردین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهاسازی آب 4 سد استان آذربایجان غربی به سمت دریاچه تا سرانجام فروردین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید