طاعون مرگبار حیات وحش در مازندران

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، خبرنگاران: مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش از تلف شدن 329 راس حیات وحش در امسال بر اثر ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اطلاع داد و گفت: متاسفانه در منطقه البرز مرکزی که در حوزه استحفاظی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران محسوب می گردد، شاهد بدترین شرایط شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک هستیم؛ به نحوی که در ماه های اخیر در شهرستان های کلاردشت، چالوس و تنکابن شاهد بیشترین تلفات حیات وحش بر اثر ابتلا به بیماری طاعون بوده ایم.

طاعون مرگبار حیات وحش در مازندران

طاعون نشخوارکنندگان کوچک نوعی بیماری قابل انتقال است که در میان حیات وحش و دام اهلی شایع می گردد. گونه هایی مثل کل، بز، قوچ، میش و گوسفند از جمله گونه هایی هستند که به طاعون نشخوارکنندگان کوچک مبتلا می شوند. امسال شاهد تلفات 329 راس حیات وحش بر اثر ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سطح کشور بوده ایم. طاعون نشخوارکنندگان کوچک در میان حیات وحش بر اثر انتقال از دام اهلی شایع می گردد.

شیوع طاعون نشخوارکنندگان در 10 کانون حیات وحش در ایران

به گزارش خبرنگار اجتماعی وبلاگ پایگاه داده، حدود دو ماه است که شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در میان حیات وحش نقاط مختلف کشور، منجر به مرگ تعداد زیادی کل، بز، قوچ و میش در زیستگاه های مختلف ایران شده است. در ماه های اخیر هم این بیماری در 10 کانون مختلف در کشورمان شیوع پیدا نموده و منجر به مرگ 329 راس از حیات وحش در منطقه ها مختلف ایران شده است.

این نکته ای است که شهاب الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با وبلاگ پایگاه داده روی آن دست گذاشت و گفت: در سال گذشته تعداد کانون های درگیر با بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در ایران کمتر بود، اما امسال تعداد کانون ها افزایش یافته، ولی تعداد تلفات حیات وحش با کاهش محسوسی روبرو شده است.

وی اضافه نمود: سال گذشته شاهد آن بودیم که بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در 7 کانون در سطح کشور شیوع پیدا کرد و آمار تلفات به 714 راس رسید. اما در سال 1400 براساس آخرین جمع بندی تلفات که تا 20 آذر صورت گرفته، تلفات حیات وحش بر اثر ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک به 329 راس رسیده است. این در حالی است که امسال شاهد شیوع طاعون در 10 کانون حیات وحش بوده ایم.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش ادامه داد: امسال بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در 10 کانون در استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، مازندران، یزد، البرز، چهارمحال و بختیاری و اصفهان شیوع پیدا نموده که البته به جز استان های خراسان شمالی و مازندران، کانون های سایر استان ها از نظر شیوع طاعون کنترل شده است.

مازندران؛ دارای بدترین شرایط شیوع کانون

منتظمی درباره مهمترین کانون های بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در ایران در امسال شرح داد: در ماه های اخیر استان های خراسان شمالی و مازندران، بیشترین منطقه های بوده اند که درگیر بیماری طاعون شده اند. البته در حال حاضر آمار تلفات حیات وحش در خراسان شمالی رو به کاهش گذاشته است، اما متاسفانه هنوز در استان مازندران هر از گاهی اخباری از تلفات حیات وحش بر اثر ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک به گوش می رسد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش ادامه داد: متاسفانه در منطقه البرز مرکزی که در حوزه استحفاظی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران محسوب می گردد، شاهد بدترین شرایط شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک هستیم؛ به نحوی که در ماه های اخیر در شهرستان های کلاردشت، چالوس و تنکابن شاهد بیشترین تلفات حیات وحش بر اثر ابتلا به بیماری طاعون بوده ایم.

شیوع طاعون در حیات وحش بر اثر انتقال از دام اهلی

منتظمی با تاکید بر این که انتقال بیماری از دام اهلی، مهمترین عامل شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در میان حیات وحش بوده است، مطرح کرد: با وجود این که سازمان دامپزشکی کوشش گسترده ای برای افزایش سطح پوشش واکسیناسیون دام اهلی در امسال انجام داده است، اما پوشش واکسیناسیون برای گله های دام که جابه جا می شوند، سخت است و متاسفانه هنوز هم گله های واکسینه نشده ای در بعضی منطقه ها ایران وجود دارند که جابه جا شدن آنها منجر به انتقال بیماری طاعون به حیات وحش می گردد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش تاکید نمود: در منطقه های که نقاط تلاقی بین محل تردد گله های دام اهلی و زیستگاه های حیات وحش محسوب می گردد، همیشه شاهد بیشترین مقدار شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک بوده ایم، بنابراین واکسیناسیون گسترده دام اهلی در مقابل طاعون مهمترین راه چاره برای کاهش سطح پوشش این بیماری در سطح کشور محسوب می گردد.

محدودیت های یگان محیط زیست برای جلوگیری از ورود دام اهلی به زیستگاه ها

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست ادامه داد: علاوه بر واکسیناسیون دام اهلی، جلوگیری از ورود دام واکسینه نشده به زیستگاه های حیات وحش نیز از دیگر عواملی است که می تواند منجر به کاهش شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در زیستگاه های حیات وحش گردد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش گفت: در منطقه های از جمله مازندران و خراسان شمالی نیز همکاران سازمان محیط زیست تمام کوشش خود را برای جلوگیری از ورود دام اهلی واکسینه نشده به زیستگاه های حیات وحش انجام دادند، اما در هر صورت تعداد همکاران ما در یگان های حفاظت محیط زیست محدود است و ما نمی توانیم به طور صد در صدی جلوی چرام دام های واکسینه نشده در زیستگاه های حیات وحش را بگیریم.

وی در خاتمه توضیح داد: در سال های گذشته با وجود این که تعداد کانون های شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سطح کشور کمتر بود، اما آمار تلفات حیات وحش بر اثر ابتلا به این بیماری بالاتر بود، به نحوی که در سال های ابتدایی دهه 90 در شرایطی که طاعون صرفا در 2 کانون در سطح کشور شایع می شد، شاهد تلفات بیش از 1000 راس کل، بز، میش و قوچ بر اثر ابتلا به این بیماری بودیم، اما در سال های اخیر با توجه به واکسیناسیون گسترده دام اهلی و جلوگیری از حضور دام های واکسینه نشده در زیستگاه ها، آمار تلفات حیات وحش در کشورمان به شدت کاهش یافته است.

منبع: رکنا

به "طاعون مرگبار حیات وحش در مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طاعون مرگبار حیات وحش در مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید