کشف یک منبع نامحدود و در دسترس آب آشامیدنی

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، دیجیاتو نوشت: گروهی از محققان طرحی را پیشنهاد نموده اند که امکان تبدیل بخار نامحدود موجود در بالای اقیانوس ها به آب آشامیدنی را فراهم می نماید.

کشف یک منبع نامحدود و در دسترس آب آشامیدنی

مشکل آب آشامیدنی در کره زمین در سال های اخیر به بحران جدی تری در بسیاری از کشورها تبدیل شده است. اما حالا دانشمندان معتقدند که می توان از بخار آب در بالای اقیانوس به عنوان یک منبع تقریباً نامحدود برای فراوری آب شیرین استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:

  • موشک 3 میلیون دلاری برای هدف 20 هزار دلاری؟ / عکس

  • گربه ها شما را این شکلی می بینند / عکس

محققان دانشگاه ایلینوی در اربانا-شمپین سازوکار جدیدی را برای فراوری آب آشامیدنی پیشنهاد نموده اند که در آن بخار آب بالای سطح اقیانوس ها به ساحل منتقل می گردد. سپس این بخار در ساحل با یاری سیستم های خنک سازی فشرده و به آب تبدیل می گردد. انرژی این سیستم ها تماماً می تواند از منابع تجدیدپذیر مثل انرژی خورشیدی یا بادی تأمین گردد.

با وجود اینکه دانشمندان هنوز جزئیات دقیق طرح خود را منتشر ننموده اند، اما محاسباتی که درباره رطوبت قابل استخراج از 14 نقطه در سراسر جهان به دست آمده است، نشان می دهد که با هر کدام از این سیستم ها می توان به صورت بالقوه میانگین آب آشامیدنی مورجهانز برای 500 هزار نفر را تأمین کرد.

بخار اقیانوس ها می تواند منبع بزرگی برای فراوری آب آشامیدنی باشد

این سازوکار می تواند در کنار شیرین کننده های آب دریا که درحال حاضر در بسیاری از نقاط جهان استفاده می شوند، منبع خوبی برای فراوری آب آشامیدنی باشد. فرانسینا دومینگز، دانشمندان اتمسفرشناس دانشگاه ایلینوی می گوید: این کار تا حالا انجام نشده و فکر می کنم دلیلش این است که محققان تا به امروز تمرکز خود را روی راهکارهای زمینی گذاشته بودند.

محققان در بخشی از این مطالعه اثر تغییرات اقلیمی و افزایش خشک سالی را هم آنالیز نموده و مدعی شده اند که سیستم آن ها همچنان کارآمد باقی خواهند ماند، چرا که با افزایش دما، میزان بخار آب هم در بالای اقیانوس ها بیشتر می گردد و منابع بیشتری برای فراوری آب شیرین خواهیم داشت.

آب آشامیدنی که برای نوشیدن و شست وشو استفاده می گردد، تنها 3 درصد از آب موجود در سیاره زمین را تشکیل می دهد. تابه حال پروژه های زیادی سعی داشتند منابع آب آشامیدنی را افزایش دهند، اما سازوکاری که بتواند تفاوت چشمگیری رقم بزند، هنوز به وجود نیامده است.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "کشف یک منبع نامحدود و در دسترس آب آشامیدنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک منبع نامحدود و در دسترس آب آشامیدنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید