اصلاح آیین نامه طبیعت گردی و معرفی شهرهای سبز

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، دبیر کمیته ملی طبیعت گردی کشور از به روزرسانی آیین نامه طبیعت گردی پس از 18 سال خبر داد و گفت: شهرهای پایلوت گردشگری سبز معرفی خواهند شد.

اصلاح آیین نامه طبیعت گردی و معرفی شهرهای سبز

به گزارش وبلاگ پایگاه داده محمد دنیاشاهی در دومین سمپوزیوم ملی و گردشگری سبز کشور که در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران، برگزار شد، گفت: با توجه به حرکت های گام به گام صنعت گردشگری که در بخش های مختلف از جمله توسعه ظرفیت های قانونی که در برنامه توسعه هفتم شاهد آن هستیم یا افزایش تعطیلات هفتگی، تسهیل ورود گردشگران خارجی، کوتاه کردن فرآیندهای صدور مجوزهای کسب و کار مرتبط با صنعت گردشگری و موارد دیگر که هر کدام زمینه مشارکت بیشتر مردم را در توسعه این صنعت در کشور رقم می زند، بیشتر از همیشه نیازمند تغییر در برخی رویکردها هستیم تا عواید و نقش صنعت گردشگری، کارکرد پایداری در توسعه کشور داشته باشد.

او اضافه نمود: به همین دلیل به توجه ویژه به مولفه های گردشگری پایدار و سبز نیازمندیم تا نسبت هم پوشانی مؤلفه های مالی زیست محیطی و فرهنگی در کشور را رشد دهیم. در حال حاضر آیین نامه کمیته ملی طبیعت گردی با مشارکت اعضا پس از 18 سال به روزرسانی یا به تعبیری باز تدوین شده و در جلسات کارشناسی کمیسیون فرهنگی اجتماعی دولت تأیید شده و به زودی برای تصویب نهایی به هیأت دولت فرستاده خواهد شد.

دنیاشاهی گفت: همچنین با توافق دستگاه های متولی آب، برق، گاز و موافقت شهرداری ها، شهرهای پایلوت گردشگری سبز معرفی خواهند شد.

فرناز نیک خواه، دبیرعلمی این سمپوزیوم، که در حاشیه هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران برگزار شد، گفت: ما تلاش می کنیم در این رویداد با تاکید بر سرمایه گذاری در پروژه های آموزشی، ارتقاء مهارت های افراد، سرمایه گذاری در زیرساخت های پایدار و تحول سبز سیاره زمین این موضوعات را در قالب پنل ها و کارگاه های علمی مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.

او ادامه داد: بر این باوریم امروزه صنعت گردشگری ایران با انبوهی از چالش ها و فرصت های مرتبط با گردشگری پایدار روبرو است که این مسائل از طریق سبز شدن این صنعت حل می شود.

محمدرضا کریم زاده، رئیس دفتر محصولات دانش بنیان و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران در سخنانی، منطقه اورآسیا را با توجه به توافق نامه هایی که با ایران دارد، حوزه جذابی برای توسعه گردشگری دانست و اضافه نمود: باید در کلاس دنیای گردشگری از فرصت ها بهره حداکثری ببریم. باید استفاده از هنرمندان، سلبریتی ها و فناوری های نو از جمله پلتفرم های مختلف زیارتی، سیاحتی و سلامت را توسعه بدهیم و از حضور رایزن های بازرگانی، همچنین مراکز تجاری در کشورهای متحدالمنافع بهره گیری کنیم.

کریم زاده سپس به نقش دانشگاه در صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: در تحقیقات دانشگاهی می تواند به برندسازی و پیش بینی نیاز گردشگران توجه بیشتری شود و ما در مجموعه سازمان توسعه تجارت خواهان همکاری در این حوزه با دانشگاه هستیم.

اصلاح آیین نامه طبیعت گردی و معرفی شهرهای سبز

ناصر رضایی، رئیس گروه میراث طبیعی و گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با پراهمیت دانستن میراث طبیعی و گردشگری، این پرسش را عنوان کرد که منظور از میراث طبیعی چیست و از حاضران خواست به آن فکر کنند و سپس سخنرانی خود را ادامه داد و اظهار کرد: ما نه زمین مان تکرارناپذیر است نه زندگی مان، پس باید قدر آن را بدانیم.

او ادامه داد: از 11 بندی که در کنواسیون دنیای حفاظت از میراث داریم سه بند مرتبط با میراث طبیعی است و وظیفه ما دانشگاهیان این است که با ابزار علم میان میراث طبیعی به عنوان دارایی هایمان و گردشگری به عنوان ثروت ملی آشتی دهیم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همچنین گفت: گردشگری در دو منظر عرضه و تقاضا بررسی می شود که عرضه گردشگری شامل جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی و انسان ساخت است و حقیقتی انکارپذیر است که به لحاظ فرهنگی و تاریخی ما از حلقه گردشگری دنیا قابل حذف نیستیم؛ چرا که ایران بخشی جداناپذیر و مهم از این حلقه است.

آبتن، کننده یک شرکت سرمایه گذاری وابسته به شهرداری تهران نیز به برخی از دغدغه ها و چالش های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: محور اصلی این چالش ها، مطالعات ناقص درباره فرصت سرمایه گذاری گردشگری است، که متاسفانه نه سرمایه گذاران و نه نهادهای رسمی فرصت ها و بسته های سرمایه گذاری را که باید از طریق مشاوران ذیصلاح بررسی شود، در دستور کار قرار نداده اند.

در ادامه پنل بازاریابی و صادرات خدمات گردشگری ایران برگزار شد و ولی تیموری، مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به این پرسش که اقدامات دولت ها در کنار تاثیرگذاری بخش خصوصی تا چه میزان در برنامه بازاریابی و صادرات خدمات گردشگری مؤثر است، اظهار کرد: وقتی بخواهیم از درآمدهای گردشگری از محل گردشگران بین المللی صحبت کنیم و اینکه دولت ها چه اقداماتی انجام دادند باید بگویم اینجا تأثیر بخش خصوصی بیشتر بوده است.

رئیس مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سپس با بررسی آماری بخش های مختلف صادرات گردشگری در کشور، گردشگری سلامت را خاص ترین بخش صادرات گردشگری کشور در سالیان گذشته گفت و اضافه نمود: البته به شخصه معتقدم این دستاورد بیش تر با تکیه به ظرفیت بالقوه کشور شکل گرفته است و فعالیت های بیشتر و مؤثرتر دولت و بخش خصوصی را می طلبد.

اصلاح آیین نامه طبیعت گردی و معرفی شهرهای سبز

یوسف بیدخوری، معاون گردشگری استان خراسان رضوی، درحالی که در این نشست مشترک به عنوان یکی از پایلوت های گردشگری سبز معرفی شد، با بررسی الگوی توسعه گردشگری خارجی در این استان و در رأس آن، مشهد اظهار کرد: خراسان رضوی می تواند پایلوتی برای گردشگران ورودی کشور باشد. بنابراین تلاش ما در اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان بر مستندسازی، توسعه تبلیغات و برنامه های بازاریابی متمرکز شده است.

بیدخوری گفت: اکنون در مشهد با تقویت جاذبه ها، حضور گسترده گردشگران خارجی به ویژه از کشورهای همسایه با انگیزه های مختلف را شاهد هستیم.

محمد ولی، رئیس کارگروه گردشگری سازمان توسعه تجارت با اشاره به تسهیلات و اقدامات حمایتی سازمان توسعه تجارت، به موضوع مشوق های صادراتی و جایزه ملی صادرات پرداخت و گفت: در دو سه سال اخیر سازمان توسعه تجارت ایران نقشی صددرصد حمایتی از صنعت گردشگری به ویژه بخش گردشگری ورودی داشته است. سازمان توسعه تجارت کمیته ای را طبق ماده 5 تشخیص ارز حاصل از صادرات خدمات تشکیل داده است، که بخش گردشگری می تواند با ارائه درخواست به این کمیته درخواست صدور گواهی صادرات خدمات کند که باعث معافیت های مالیاتی و برخی مشوق های دیگر می شود.

دومین سمپوزیوم ملی گردشگری و سرمایه گذاری سبز از دوشنبه 23 بهمن ماه به مدت سه روز در نمایشگاه گردشگری تهران در حال برپایی است. این سمپوزیوم به همت دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شده که تمرکز اصلی آن روی شعار سازمان گردشگری ملل متحد است.

منبع: دنیای سفر

به "اصلاح آیین نامه طبیعت گردی و معرفی شهرهای سبز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلاح آیین نامه طبیعت گردی و معرفی شهرهای سبز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید