اولسبلنگاه گیلان؛ تجلی بهشت برین روی زمین

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، در ارتفاع 1489 متری از سطح دریا، در خطه ای از استان گیلان منطقه ای بکر و تماشایی به نام اولسبلنگاه واقع شده است؛ طبیعتی رویایی و به واقع تجلی بهشت روی زمین که همه چیز در آنجا تقریبا حالت سنتی و نوستالژیک دارد. جایی که در آن خبری از تجملات و امکانات شهری نیست! در این طبیعت سبز حس بودن در محیطی کاملا طبیعی و دور از دست درازی بشر به شما دست خواهد داد. بی شک می توانید در اینجا لذت بخش ترین و خاص ترین سفر خود را تجربه کنید. اگر دوست دارید همسفر ما شده و با خبرنگاران به اولسبلنگاه سفر کنید، کوله پشتی خود را برداشته و با مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید.

اولسبلنگاه گیلان؛ تجلی بهشت برین روی زمین

آشنایی کلی با اولسبلنگاه

در استان گیلان منطقه ای ییلاقی در ارتفاعات تالش وجود دارد که اولسبلنگاه نام گرفته است. اینجا تا چشم کار می نماید، سرسبزی و درخت است. منطقه خالی از هر المان شهری که در آن به جز چند کلبه چوبی که گوشه وکنار خوش نموده اند، هیچ خبری از دست سازهای بشر نیست.

ناگفته نماند با هدف حفظ زیبایی های این منطقه ساختمان سازی با مصالحی همانند آجر، سنگ و سیمان به وسیله سازمان منابع طبیعی محدود شده و تنها مصالح مجاز برای ساخت و ساز چوب است. حتی شبکه برق نیز به خاطر حفظ حالت طبیعی این منطقه، در آنجا وجود ندارد و انرژی الکتریکی منطقه به وسیله موتور برق یا پنل های خورشیدی تامین می گردد.

درباره آب و گاز هم باید گفت آب مصرفی بومیان این منطقه از چشمه و وسایل گرمایشی آن ها نیز با چوب و حامل های انرژی مثل نفت و گازوئیل تامین می گردد.

تلفظ دقیق اولسبلنگاه و معنای آن

اولسَبِلَنگاه تلفظ صحیح نام این منطقه است. اولسبلنگاه اصالتا واژه ای تالشی است که از ترکیب دو واژه اولَس + بِلَنگاه ساخته شده است. واژه اول یعنی اولس به معنای درخت مَمرَز و بلنگاه به معنی یک جای بلند است. بنابراین اولسبلنگاه یعنی: محل رویش درخت ممرز.

اولسبلنگاه کجاست و چطور باید به آنجا بروید

طبیعت بکر و زیبای اولسبلنگاه در 80 کیلومتری غرب گیلان بعد از شهر ماسال در ارتفاعات تالش قرار گرفته است. برای رسیدن به این منطقه دیدنیی باید استان گیلان را به سمت صومعه سرا، سپس طاهر گوراب ترک کنید. سپس از آنجا به سمت ماسال حرکت کنید. وقتی به ماسال رسیدید، از آنجا به طرف اولسبلنگاه بروید. حدود 30 کیلومتر بعد از ماسال به قطعه ای از بهشت و مقصد سفرتان خواهید رسید.

نگاهی به شرایط جوی و زیبایی های اولسبلنگاه در فصول مختلف

هوای اولسبلنگاه در بهار سرد است، به خصوص اوایل بهار، اما هرچه به تابستان نزدیک می گردد، هوا گرم تر شده و مطلوب تر می گردد. وقتی بهار تمام و تابستان آغاز می گردد، هوای این بخش از گیلان زیبا بی نظیر است. به هیچ وجه در این فصل خبری از گرما نیست و می توانید تابستانی رویایی و خنک را در این منطقه تجربه کنید. در این فصل ییلاق نشین ها به اولسبلنگاه برگشته و منطقه پر رونق ترین روزهای خود را سپری خواهد نمود.

با رفتن تابستان و آمدن پاییز نقش ونگار اولسبلنگاه شکل دیگری پیدا می نماید. در فصل پاییز هوا کم کم رو به سردی می رود. اولین ماه پاییز دست کمی از شهریور ماه نداشته و هوا چندان سرد نیست، اما هرچه زمان به آخر پاییز نزدیک می گردد، هوا رفته رفته سرد شده و این منطقه و بومیان آن کم کم آماده پذیرایی از زمستان می گردد.

در آخرین فصل سال یعنی زمستان اولسبلنگاه سرد و برفی است، حتی گاهی مواقع دمای محیط به زیر صفر هم می رسد. این فصل از سال اولسبلنگاه خالی از سکنه است و معمولا کسی به آنجا سفر نمی نماید، چراکه علاوه بر سردی هوا، جاده ها نیز لغزنده و خطرناک خواهند شد. به همین علت سفر به این منطقه چندان آسان نیست.

برترین زمان برای سفر

با توجه به شرایط آب وهوایی اولسبلنگاه، برترین زمان سفر به این منطقه تابستان است؛ چراکه در این فصل هوا عالی است و مردم بومی روستا نیز در روستا ساکن هستند. بنابراین وقتی در این فصل به این طبیعت سفر کنید، هم از هوای عالی نه سرد و نه گرم آنجا لذت خواهید برد و هم فرصت تعامل با مردم بومی اولسبلنگاه را پیدا می کنید.

به عنوان نکته آخر در این بخش از مطلب هم باید بگوییم اگر با ازدحام جمعیت و شلوغی میانه چندان خوبی ندارید، می توانید مهرماه را برای سفر به اولسبلنگاه انتخاب کنید.

دیدنی های اولسبلنگاه

جای جای اولسبلنگاه دیدنیی و زیباست و نمی توان برای این منطقه جاهای دیدنی تعریف کرد. باید شخصا به آنجا بروید و زیبایی های این منطقه که هر کدام در گوشه ای، جا خوش نموده و عشوه گری می نمایند، از نزدیک ببینید و از دیدنیشان لذت ببرید. از چشم انداز های طبیعی اولسبلنگاه گرفته تا فضای روستایی بی نظیر آنجا، هر نقطه از این منطقه دیدنیی است و باید فارغ از دغدغه های زندگی از آن لذت برد.

وقتی به اولسبلنگاه سفر می کنید، می توانید بر بلندای دشت ایستاده و جنگل های پوشیده از مه را در حالی که صدای جیک جیک کنجشک ها و پرندگان و گوسفندان و گله های در حال چرا به گوش تان می رسد، دیدن کنید؛ یا نه از بلندای دشت به سمت پایین حرکت نموده، به دل جنگل بزنید و حین خوردن آلوی جنگلی از قدم زدن در جنگل و پا گذاشتن روی برگ ها لذت ببرید.

نه اصلا کمی فضای فکر و احساس تان را رمانتیک نموده و از دیدنی طلوع و غروب دل انگیز خورشید در این منطقه یا شب های ساکت و بی نظیر آن هنگام اقامت در کلبه های چوبی و گرم شدن کنار آتش لذت ببرید.

خلاصه باید گفت هر بخش این منطقه ییلاقی یک دیدنخانه بی نظیر است که خواه ناخواه شما را از دنیای بیرون جدا نموده و به جادوی رنگ ها و عطرهای طبیعت می برد.

اقامت در اولسبلنگاه

خوشبختانه اولسبلنگاه از نظر امکانات رفاهی و اقامتی کمبودی وجود ندارد. برای اقامت چند روزه در این منطقه انتخاب های مختلفی پیش روی شما واقع شده است:

1. اتراق در طبیعت

اتراق در طبیعت جز لذت بخش ترین گزینه ها برای اقامت در اولسبلنگاه است. اگر در حد یک روز قصد اقامت در این منطقه را دارید این گزینه برترین و هیجان انگیزترین گزینه برای شماست. اتومبیل شخصی خود را سوار شده، چادر مسافرتی و وسایل کمپینگ در طبیعت را بردارید و گوشه ای از طبیعت زیبای اولسبلنگاه یک اقامت بی نظیر را تجربه کنید.

2. اقامت در کلبه های چوبی اولسبلنگاه

اقامت در کلبه های چوبی این طبیعت ناب یک حس نوستالژیک و غیرقابل وصف دارد؛ احساس فوق العاده ای که توامان تجربه زندگی روستایی را نیز در اختیارتان قرار می دهد. اگر دوست دارید همه چشم انداز پیش رویتان در اولسبلنگاه را در یک قاب داشته باشید، پیشنهاد می کنم کلبه هایی را که روی ارتفاعات اولسبلنگاه هستند، برای اقامت انتخاب کنید.

3. اقامت در هتل و مهمان سراها

اگر ترجیح می دهید سفری آسوده داشته باشید و خیلی با زندگی ساده و بدون امکانات میانه خوبی ندارید، اقامت در هتل و مهمان سراهای اولسبلنگاه یک انتخاب عالی برای شماست. در حدود 3 کیلومتری اولسبلنگاه هتل ها و مهمان سراهای آن قرار دارند که می توانید در آن ها ساکن شده و برای بازدید از اولسبلنگاه هر روز به این منطقه بیایید.

پیش از سفر به اولسبلنگاه به نکات زیر توجه کنید

  • با توجه به اینکه اغلب اوقات هوای این منطقه سرد و خنک است، هنگام سفر به اولسبلنگاه در همه فصول سال حتی تابستان با هوا معتدل و خوب، حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید.
  • سعی کنید قبل از سفر به این منطقه از شرایط جوی منطقه باخبر شوید؛ چراکه در بیشتر روزهای سال احتمال بارندگی و لغزندگی جاده ها وجود دارد.
  • همان طور که در متن اشاره کردیم، در اولسبلنگاه امکانات و المان های شهری وجود ندارد. بنابراین قبل از رفتن به اولسبلنگاه، وسایل و موادغذایی لازم برای اقامت در اولسبلنگاه را از محل زندگی خود یا ماسال تهیه و بخرید.
  • برای سفر به اولسبلنگاه حتی الامکان سعی کنید طوری برنامه ریزی کنید که قبل از شب به آنجا برسید؛ به علت مه گیر بودن راستا هرچه هوا تاریک تر می گردد، دید شما کمتر شده و رانندگی سخت خواهد شد.
  • اگر با اتومبیل شخصی مسافرت می کنید، حتما چادر مسافرتی، زیرانداز، چراغ قوه، پیک نیک، پتو، کیسه خواب و خلاصه مواردی از این قبیل را که در طول سفر به کارتان می آید، همراه خود داشته باشید؛ به این ترتیب اگر به هر علتی نتوانستید در اقامتگاه های این منطقه یا هتل اقامت کنید، امکان اتراق در طبیعت را خواهید داشت.
  • برای شارژ گجت های خود مثل گوشی، دوربین، تبلت و… بهتر است یک پاوربانک همراه داشته یا یک مبدل برق 12 به 220 ولت مخصوص اتومبیل تهیه کنید.
  • اگر اهل عکاسی هستید، حتما دوربین عکاسی و تجهیزات لازم را همراه خود برده و از طبیعت زیبای اولسبلنگاه و شب های آن عکاسی کنید.
  • برای برپا کردن آتش بهتر است زغال همراه خود داشته باشید، اما در صورتی که به هر علتی مجبور به آتش زدن چوب درختان جنگل شدید، حتما از شاخه های خشک برای این کار بهره ببرید.
  • برای حفظ زیبایی های طبیعت، آتش را فقط در محل های ویژه ای که از قبل در آنجا آتش روشن نموده اند، برپا کنید.
  • قبل از اینکه محل را ترک کنید، از خاموش شدن کامل آتش اطمینان حاصل کنید. به این ترتیب احتمال آن که با این آتش نیمه روشن آسیبی به طبیعت رسیده و آتش سوزی گردد، از بین خواهد رفت
  • زیبایی طبیعت و بقا این زیبایی به تمیز بودن آن است، بنابراین وقتی در این دشت سرسبز هستید، آشغال های خود را در آنجا رها ننموده و همه را در یک یا چند کیسه زباله قرار دهید. سپس کیسه را به یک سطل آشغال منتقل کنید.

اگر عاشق زندگی در کوهستان هستید و دوست دارید برای یک بار هم که شده آن را تجربه کنید، حتما برای سفر به اولسبلنگاه و بازدید از این منطقه، یک برنامه مفصل ترتیب بدهید.

اگر هم قبلا به این منطقه سفر نموده اید یا فکر می کنید چیزی از قلم جامانده است، شادمان می شویم آن ها را با ما و سایر مخاطبان وبلاگ پایگاه داده درمیان بگذارید.

منبع: علی بابا

به "اولسبلنگاه گیلان؛ تجلی بهشت برین روی زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولسبلنگاه گیلان؛ تجلی بهشت برین روی زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید