راهنمای خرید اسپلیتر مودم ADSL و VDSL ، معرفی برترین اسپلیترهای بازار ایران

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، اسپلیتر ساده ترین قطعه در اینترنت خانگی است و شاید هریک از ما چندین مدل از آن در خانه داشته باشیم. در واقع، با خرید هر دستگاه مودم ADSL یا VDSL، یک اسپلیتر نیز همراه آن بوده و اکنون در کشوی میز یا جعبه دستگاه افتاده باشند.

راهنمای خرید اسپلیتر مودم ADSL و VDSL ، معرفی برترین اسپلیترهای بازار ایران

بسیاری از افراد اصلا تصور نمی نمایند احتیاج به خرید اسپلیتر داشته باشند یا اینکه همین وسیله کوچک از 10 هزار تومان تا 500 هزار تومان در بازار تفاوت قیمت داشته باشد و برای خرید آن احتیاج به راهنمای خرید و دقت و آنالیز و تحقیق داشته باشند.

خیلی از کاربران برای ده ها سال همان اسپلیتر همراه مودم را استفاده نموده و اصلا احتیاجی نمی بینند که سراغ خرید یک اسپلیتر تازه بفرایند و هرچقدر خط تلفن آن ها نویز داشته باشد یا اینکه در هنگام صحبت با تلفن ثابت خانه، روی صدا خش بیفتد و بی کیفیت باشد؛ آن ها اسپلیتر را عوض نمی نمایند. چون، تصورشان این است که اسپلیترها هیچ فرقی باهم ندارند و هر اسپلیتری از هر مارکی بخرند؛ همین کیفیت را می دهد.

اسپلیترها در ظاهر مشابه هم هستند ولی کیفیت آن ها به طور مستقیم روی اینترنت تاثیرگذار است

ما در این مقاله، می خواهیم به بازخوانی دوباره دستگاه اسپلیتر بپردازیم و بگوییم اصلا چرا احتیاج به اسپلیتر داریم؟؛ یک اسپلیتر چگونه کار می نماید و در هر خانه باید چند اسپلیتر نصب باشد؟ آیا اسپلیترها با هم تفاوت دارد؟ در هنگام خرید اسپلیتر، باید چه نکاتی را رعایت کرد؟ آیا واقعا پول دادن برای خرید یک اسپلیتر خوب، ارزش دارد و کیفیت و سرعت اینترنت را افزایش می دهد؟ اسپلیتر اینترنت و مودم ADSL با اسپلیتر و مودم VDSL فرق دارد؟ برای اینترنت فیبر نوری هم احتیاج به اسپلیتر داریم؟

قطعا در این مقاله، نکات خواندنی خواهید یافت که شاید برای اولین بار شنیده باشید و پس از آن، اهمیت بیشتری به خرید و استفاده از اسپلیتر در خانه برای افزایش کیفیت اینترنت می دهید.

اسپلیتر چیست؟

احتمالا، همه کاربران اینترنت ثابت ADSL می دانند اسپلیتر (splitter) چیست. اسپلیتر یک دستگاه کوچک با سه درگاه است که بین خط تلفن ثابت خانه و دستگاه تلفن و مودم وصل می گردد و مانع از ایجاد نویز حاصل از اینترنت و تبادل داده روی خط تلفن و مکالمات یا کیفیت و سرعت اینترنت می گردد.

به یک اسپلیتر، فیلتر DSL (یا DSL filter) و میکروفیلتر (microfilter) نیز گفته می گردد. در ایران، رایج است به اسپلیتر، نویزگیر مودم یا نویزگیر ADSL یا نویزگیر مودم ADSL نیز می گویند.

اسپلیتر سخت افزار ساده ای دارد و جریان صدا را از جریان داده روی خط تلفن ثابت جدا می نماید

اسپلیتر یک دستگاه بسیار ساده است و مدارهای آسانی برای فیلتر آنالوگ سطح پایین دارد. کار اصلی اسپلیتر، جلوگیری از تداخل سیگنال های فرکانسی سطح بالا با سیگنال های سطح پایین است تا برای سرویس های DSL مشکلاتی به وجود نیاید و کیفیت و سرعت اینترنت کاهش پیدا نکند.

اسپلیترها احتیاجی به برق برای کار کردن ندارند و عمدتا یک دستگاه پسیو هستند؛ جز اینکه در اسپلیتر، فیلترهایی حاوی ترانزیستورهای فعال برای بهبود کیفیت سیگنال ها استفاده شده باشد. اسپلیترهای معمولی مودم های ADSL عمدتا این طور نیستند و بسیار ساده و شامل چند خازن و مقاومت هستند.

اسپلیتر چگونه کار می نماید؟

یک اسپلیتر دارای سه درگاه خط تلفن ثابت RJ11 است. در یک طرف اسپلیتر یک درگاه RJ11 و در طرف دیگر آن دو درگاه RJ11 دیده می گردد که معمولا روی یکی برچسب ADSL یا Internet یا Modem خورده و روی دیگری برچسب Phone دیده می گردد.

از داخل پریز خط تلفن ثابت خانه یک کابل خط تلفن بیرون آمده و وارد درگاه RJ11 تکی می گردد. در آن سو، دو کابل تلفن از دو درگاه تلفن و اینترنت بیرون آمده و به ترتیب برای گوشی تلفن ثابت و مودم یا مودم روتر می فرایند.

نحوه اتصال اسپلیتر به گوشی تلفن و مودم

دلیل آن هم، اساس کار اسپلیتر است. یک اسپلیتر، خط تلفن ورودی را به دو قسمت تقسیم می نماید؛ یک بخش سیگنال های خط تلفن ثابت و بخش دیگر سیگنال های اینترنت ADSL یا VDSL است. در نتیجه این جداسازی است که دیگر تماس های تلفنی روی کیفیت اینترنت یا ارتباطات اینترنت روی تماس های تلفنی تاثیرگذار نمی شوند.

سیگنال های خط تلفن محدوده 3400 هرتز یا سیگنال های سطح پایین یا محدوده پایین هستند ولی سیگنال های اینترنت محدوده بالای 25000 هرتز را تشکیل می دهند. کار اسپلیتر، جداسازی این فرکانس ها از یکدیگر است تا از نفوذ فرکانس های محدوده پایین به مودم جلوگیری کند.

انواع اسپلیتر

اسپلیتر یک اصطلاح عمومی و کلی برای مقسم های سیگنال و جریان داده است و به دستگاه های مختلفی اطلاق می گردد که یک گونه آن ها اسپلیترهای ADSL هستند. ما اسپلیتر فیبرنوری یا اسپلیتر نوری داریم که برای تقسیم یک سیگنال نوری به چند رشته سیگنال نوری استفاده می گردد و در FTTH و اینترنت فیبر نوری منازل کاربرد دارد.

یک گونه دیگر اسپلیتر که در شبکه های کامپیوتری استفاده می گردد؛ یک اتصال شبکه را به چندین اتصال یا یک درگاه را به چندین درگاه تبدیل می نماید و عملکردی مانند هاب در شبکه دارد.

همین طور، اسپلیترهایی برای جداسازی برق از داده یا مخصوص دوربین های مدار بسته و سایر تجهیزات شبکه داریم.

بنابراین، هر دستگاهی که عنوان اسپلیتر را یدک می کشید؛ لزوما یک اسپلیتر مودم ADSL یا VDSL نیست و باید با دقت آنالیز کنیم چه نوع اسپلیتری است؛ چه درگاه هایی دارد و برای چه کاری استفاده می گردد.

بسیاری از اسپلیترهای گران قیمت در بازار، حالا ممکن است برای مودم ADSL هم باشند یا خیر ولی اصولا چیزی فراتر از یک اسپلیتر ADSL هستند و عملکردی بسیار متفاوت ارائه می دهند ولی کاربران ناآشنا با تصور اینکه این دستگاه ها هم اسپلیتر ADSL هستند؛ اقدام به خریدشان می نمایند.

آیا اسپلیترها از نظر کیفیت و عملکرد متفاوت هستند؟

این حرف درست نیست که همه اسپلیترها یک کیفیت دارند. درست است که همه اسپلیترهای ADSL یک کار یکسان انجام می دهند ولی براساس کیفیت ساخت، کیفیت مدارها، سطح نویزگیری و فناوری جداسازی فرکانس های محدوده بالا و پایین، می توانند از نظر کیفیت درجه بندی شوند و قدرت نویزگیری بالاتری داشته و در نتیجه روی خط تلفن اینترنت شما هیچ نویز و خش و تداخل سیگنالی نباشد.

جنس و مقدار خازن و مقاومتی که در اسپلیتر استفاده شده و همین طور تعداد سلف ها معین نماینده است. ممکن است یک اسپلیتر معمولی بخرید یا از اسپلیتر همراه با مودم بهره ببرید و نویز خط اینترنت شما بالا باشد یا همواره روی مکالمات تلفنی ثابت خود صداهای مزاحم داشته باشید. بعد، با خرید یک اسپلیتر بهتر، علاوه بر اینکه کیفیت اینترنت بهتر شده و نویزها بسیار کمتر شوند؛ هرگاه تلفن ثابت زنگ می خورد؛ قطعی اینترنت نداشته باشید و صدای مکالمات هم بسیار خوب باشد.

پس، کیفیت ساخت و عملکرد یک اسپلیتر روی تجربه کاربری شما تاثیرگذار است و نباید این دستگاه های کوچک را نادیده بگیرید.

نکات مهم هنگام خرید اسپلیتر

در هنگام خرید یک اسپلیتر باید چندین نکته مهم را مدنظر داشت. شاید همه اسپلیترهای موجود در بازار، یک تعیینات یکسان و مشابه هم داشته باشند ولی باز هم تفاوت هایی میان آن ها است که باید در نظر بگیرید تا رجحانن اسپلیتر مناسب احتیاجتان را بخرید:

1- اسپلیتر برند متفرقه نخرید: سعی کنید اسپلیتری از برند معروف و شناخته شده بخرید تا کیفیت بهتر و بالاتری داشته باشد. معمولا اسپلیترهای برندهای دی لینک، تی پی لینک، هواوی، نتیس و نظایر این ها کیفیت بالاتری نسبت به اسپلیترهای بی نام و نشان دارد.

2- اسپلیتر 600 اهم بخرید: اسپلیترهایی که امپدانس 600 اهم دارند؛ قدرت تقسیم و جداسازی فرکانس های محدوده بالا و پایین بیشتری داشته و معمولا عملکرد خوبی بر جای می گذارند.

3- اسپلیتر 4 سلف بخرید: اسپلیترها با سلف یا سیم پیچی مختلفی عرضه می شوند ولی مدل های دارای 4 سلف باز کیفیت بالاتری در نویزگیری دارند.

4- به قیمت توجه نکنید: در بازار، اسپلیترهایی با قیمت 20 هزار تومان ولی کیفیت بسیار خوب داریم و اسپلیترهایی با قیمت های 300 هزار تومان ولی کیفیت نه چندان مطلوب پیدا می کنیم. بنابراین، قیمت به تنهایی معیار خرید شما نباشد و دنبال پارامترهای دیگری برای ارزیابی و اطمینان از کیفیت اسپلیتر باشید.

باید از کیفیت ساخت اسپلیتر و درگاه ها مطمئن شوید

5- تجربه خرید کاربران دیگر را دنبال کنید: رجحانن روش برای اطمینان یافتن از کیفیت خوب یک اسپلیتر، خواندن نظرات و کامنت های دیگر کاربران در سایت های فروشگاهی است. اگر باز هم در اینجا، سلیقه و علاقه و شرایط خط تلفن ثابت و کیفیت اینترنت و حتی طرز درست استفاده کردن از اسپلیتر اهمیت دارد ولی غالبا به طور میانگین می توان فهمید چه مدل اسپلیتری کاربران بیشتری را راضی نموده است.

6- به اسپلیتر همراه مودم اکتفا نکنید: بعضی مودم ها همراه خودشان یک دستگاه اسپلیتر نیز می دهند. معمولا، برندهای مطرح و باکیفیت، اسپلیترهای ساخت خودشان را در جعبه مودم می گذارند ولی برندهای مقرون به صرفه تر و بی کیفیت تر، اسپلیترهای چینی و متفرقه بازار را ارائه نموده که کیفیت رضایت بخشی ندارند. بنابراین، اگر مودمی خریداری کردید و دیدید اسپلیتر آن، از جنس و برند خود مودم نیست یا نمی تواند نویز خط تلفن را بگیرد؛ سعی کنید یک اسپلیتر بهتر از بازار خریداری و بهره ببرید.

7- به کیفیت سوکت ها توجه کنید: بعضی اسپلیترها سوکت و درگاه های RJ11 بی کیفیتی دارند؛ به طوری که سوکت کابل خط تلفن در آن ها شل بوده و لق می زند یا اصلا خوب جا نمی افتد. تعیین است این اسپلیترها نمی توانند کیفیت نویزگیری و جداسازی صدا از داده را به خوبی انجام بدهند و هر لحظه ممکن است کابل تلفن جدا شده و اینترنت قطع گردد. اسپلیتری بخرید که کیفیت سوکت ها و درگاه های بالایی داشته باشد.

8- می توانید اسپلیتر چراغ دار بخرید: بعضی مدل های اسپلیتر برای هر سوکت، دارای یک چراغ LED کوچک هستند که شرایط آن سوکت و اتصال را نشان می دهد. توصیه نمی کنیم حتما سراغ مدلی بروید که چراغ داشته باشد؛ چون آن قدر کار اسپلیترها ساده و سرراست است که عموما احتیاجی به چراغ های شرایط ندارید!

آیا اسپلیتر مودم ADSL با اسپلیتر مودم VDSL فرق می نماید؟

بعضی برندها یا فروشگاه ها اقدام به عرضه اسپلیتر VDSL کردند و این طور استنباط می گردد که اسپلیتر مودم ADSL با اسپلیتر مودم VDSL فرق دارد.

خیر؛ این طور نیست و هر اسپلیتر ADSL را می توان برای اینترنت VDSL استفاده کرد و همان عملکرد و کیفیت را بازتاب خواهد داد.

معرفی رجحانن اسپلیترهای مودم

انتخاب و معرفی رجحانن اسپلیترها تا حدودی سخت است. چون، همان طور که اشاره کردیم؛ این دستگاه بسیار مشابه یکدیگر بوده و عملکرد یکسانی روی کاغذ دارند و تا همه اسپلیترها را تست و ارزیابی ننموده و به صورت عملی و در بازه زمانی طولانی مورد استفاده قرار ندهید؛ نمی توانید حکم به رجحان یک مدل بدهید.

اما براساس تجربه کاربری خریداران، بعضی تعیینات ویژه مانند امپدانس و تعداد سلف و کیفیت ساخت می توان با قطعیت گفت چند مدل زیر کیفیت و عملکرد خوبی در نویزگیری از خط تلفن و اینترنت ADSL دارند:

اسپلیتر دی لینک DSL-30CF

یکی از اسپلیترهایی است که می توانید با اطمینان خاطر تهیه نموده و بین خط تلفن و اینترنت خود قرار دهید و امیدوار باشید نویزهای صدا روی دیتا گرفته شوند. این اسپلیتر امپدانس 600 اهمی و کیفیت ساخت خوبی دارد و فقط بدون کابل ارائه می گردد و چراغ LED ندارد. قیمت این اسپلیتر در حدود 20 تا 30 هزار تومان است.

اسپلیتر هواوی YTE 130082

با قیمت حدود 40 هزار تومان، یکی از اسپلیترهای خوش قیمت و با کیفیت هواوی محسوب می گردد. هم کیفیت سوکت ها و جنس بدنه این محصول خوب است و هم در نویزگیری و افزایش کیفیت خط تلفن اینترنت عملکرد رضایت بخشی دارد. سعی کنید مدل اصل خود هواوی را بخرید.

اسپلیتر هواوی HWSP-368

یکی از رجحانن و معروف ترین اسپلیترهای DSL در تمام جهان است. وزن این اسپلیتر سنگین تر از دیگر اسپلیترها است و دلیل آن نیز استفاده از 4 سلف جداگانه برای افزایش قدرت جداسازی داده از صدا و نویزگیری خط تلفن ثابت است. قیمت این اسپلیتر کمی بالا و حدود 150 هزار تومان تا 190 هزار تومان است.

اسپلیتر نتیس ADS304AR

دارای امپدانس 600 اهم با کیفیت ساخت خوب و قدرت نویزگیری بالا است. بسیاری از کاربرانی که این اسپلیتر را خریداری کردند؛ اذعان دارند مشکل قطعی اینترنت با زنگ خوردن تلفن یا نویز SNR بالای خط اینترنت رفع شده است. قیمت این اسپلیتر در بازار از 70 هزار تومان آغاز می گردد.

اسپلیتر SP-168

اگر تصمیم ندارید برای یک دستگاه ساده ای مانند اسپلیتر زیاد خرج کنید و می خواهید با 20 الی 30 هزار تومان یک اسپلیتر نسبتا خوب بخرید؛ همین مدل SP-168 را بخرید که همراه با بسیاری از مودم ها از جمله مودم های تی پی لینک نیز عرضه می گردد و به معنای واقعی کلمه کار شما را راه می اندازد.

منبع: شبکه چی

به "راهنمای خرید اسپلیتر مودم ADSL و VDSL ، معرفی برترین اسپلیترهای بازار ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید اسپلیتر مودم ADSL و VDSL ، معرفی برترین اسپلیترهای بازار ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید