فرایند ساماندهی زلزله زدگان خراسان شمالی شتاب می یابد

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، خبرنگاران/خراسان شمالی روز گذشته با حضور رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خراسان شمالی بازدیدی از منطقه ها زلزله زده خراسان شمالی در شهرستان مانه و سملقان گرمه و جاجرم انجام و تصمیماتی برای تسریع در فرایند ساماندهی زلزله زدگان استان اتخاذ شد.

فرایند ساماندهی زلزله زدگان خراسان شمالی شتاب می یابد

پیش از ظهر بود که هواپیمای رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با همراهی استاندار و معاون عمرانی او بر زمین نشست و مورد استقبال مسئولان استانی نهاده شد اکبر نیکزاد در پاویون فرودگاه بین المللی بجنورد هدف از این سفر را در بازدید از منطقه ها زلزله زده و اتخاذ تصمیمات لازم برای تسریع در فرایند احداث واحدهای مسکونی اظهار داشت.

اکبر نیکزاد اظهار کرد: از مردم درخواست داریم تا همراه با مسئولان پای کار باشند تا واحدهای مسکونی زلزله زده روستایی استان تا دو ماه دیگر به انتها برسد و در فصل سرما مسئله ای نداشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه واحدهای تکمیل نشده باید به سرعت تکمیل شوند، اضافه کرد: پس از بازدید، تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد تا اقدامات لازم به سرعت انجام گردد تا مردم در فصل سرما مسائل خاصی نداشته باشند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام کرد: حجم تسهیلات پرداختی به مردم پایین بود و قرار است مبالغ به جای مانده از تسهیلات بلاعوض به مردم پرداخت گردد.

نیکزاد با اشاره به جلسه ای با نمایندگان استان در بنیاد مسکن طی شب گذشته در تهران، اظهار کرد: در این جلسه در مورد عمران روستایی و روستاهایی که بافت با ارزش دارند صحبت کردیم و قرار شد بازدیدی از آن ها به عمل بیاید تا برنامه ریزی های لازم انجام گردد.

وی ادامه داد: افق 10 ساله طرح هادی در تعدادی از روستاها به اتمام رسیده و برنامه ریزی می گردد تا اقدامات لازم برای اخذ پروانه و ساخت مسکن های نوساز انجام گردد.

بازدید از منطقه ها زلزله زده

نخستین مقصد سفر رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، روستای هاور از توابع شهرستان مانه و سملقان بود.

از شرایط این روستا باید به صعب العبور بودن جهت آن اشاره نمود که کار را برای ارسال مصالح و حضور ماشین آلات سنگین بسیار سخت نموده بود.

حدود یک ماه گذشته بود که استاندار هم از این روستا بازدید کرد که نتیجه آن حل شدن مسائل ویژه بعضی اهالی و سرعت گرفتن کارها بود.

رئیس بنیاد مسکن کشور هم اظهار داشت که به دلیل صعب العبور بودن راه دسترسی این روستا، عملیات آوار برداری با حضور نیروهای بخش های مختلف به صورت دستی صورت گرفته است.

اکبر نیکزاد پس از بازدید از این روستا اظهار داشت: با همکاری همه مسئولان، منازل زلزله زده خراسان شمالی تا انتها پاییز بازسازی می گردد.

وی اضافه کرد: 40 واحد مسکونی در این روستا در حال بازسازی است.

نیکزاد، مشکل اصلی مردم را ناکافی بودن تسهیلات پرداختی اظهار داشت و گفت: برای پرداخت تسهیلات به جای مانده و اعتبار بلاعوض، به وسیله تلفن ثابت مسجد روستا با همکارانم در خزانه تماس گرفتم و طی چند روز آینده انجام می گردد.

وی با بیان اینکه تسهیلات تکمیلی هم به مردم پرداخت می گردد، اضافه کرد: تمامی مجموعه های فرمانداری، بخشداری، بنیاد، کمیته امداد و... با فرماندهی استاندار به خوبی و با عزم مناسب درحال کار هستند و قبل از فصل سرما بازسازی ها انجام می گردد.

نیکزاد گفت: ما برای پرداخت تسهیلات و منابع بلاعوض، تهیه نقشه، پروانه و ... یاری می کنیم اما اصل معین نماینده، مردم هستند که در این روستا پای کار هستند.

اسکان زلزله زدگان خراسان شمالی در سازه های سبک پیش از آغاز زمستان

استاندار خراسان شمالی هم اظهار کرد: پیگیر اختصاص سازه های سبک و کانکس برای اسکان زلزله زدگان استان پیش از فصل زمستان هستیم.

محمدعلی شجاعی گفت: ناهمواری های جهت این روستا جزو نگرانی و دغدغه های ما است که دستور به سازی آن را داده ام.

وی اضافه کرد: به همین دلیل اعتباراتی را به راهداری استان اختصاص داده ایم تا به گونه ای فعالیت کند که هیچ روستایی در استان وجود نداشته باشد که در فصل زمستان، جهت آن غیر قابل تردد باشد.

استاندار خراسان شمالی اضافه کرد: عزم ما این است تا 141 واحد تخریب شده استان را پیش از فصل زمستان به انتها برسانیم و سپس به سایر واحدها خسارتی بپردازیم.

شجاعی ادامه داد: در روستای هاور هم احداث 40 واحد مسکونی درحال انجام است که نسبت به بازدیدی که مدتی قبل از این منطقه داشتم پیشرفت خوبی رخ داده است.

وی با تاکید براینکه به پیشرفت رخ داده قانع نیستم، چرا که این پیشرفت برای مردم کافی نیست، توضیح داد: بخشی از مسائل موجود، بالا بودن سن افراد بود که سبب بعضی مسائل شد اما این موضوع را آنالیز کردیم و کمیته امداد استان هم به خوبی برای پوشش دادن افراد روستای هاور اقدام کرد.

استاندار خراسان شمالی بعلاوه با تقدیر از رئیس بنیاد مسکن به خاطر قبول دعوت به استان، گفت: دغدغه مردم، دغدغه ماست و کوشش می کنیم تا رسیدن فصل زمستان، هیچ یک از روستاییان بدون اسکان نباشند.

روستاهای شورک و امارت هم مقصد بعدی سفر یک روزه رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بود که برای بازدید از فرایند انجام کار و شرایط خانواده های زلزله زده انجام گرفت.

تا مجبور نشویم به سمت خرید کانکس نمی رویم

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این بازدها گفت: تا زمانی که مجبور نشویم به سمت خرید کانکس برای مردم نمی رویم.

نیکزاد اظهار کرد: خرید کانکس به وسیله بنیاد مسکن از محل اعتبار بلاعوض برای مردم انجام می گردد.

وی اضافه کرد: سیاست و نظر ما این است که در دو ماه به جای مانده تا فصل زمستان، انرژی خود را برای اعطای تسهیلات بلاعوض و تکمیلی برای مردم بگذاریم تا واحدهای مسکونی مردم تکمیل و قابل سکونت گردد.

وی با اشاره به اینکه در سطح کشور، مردم مسئولیت بازسازی واحدهای خودشان را دارند، ادامه داد: براساس صحبت هایی که با مردم زلزله زده نموده ایم، آن ها اظهار داشتند که رضایتی از تحویل کانکس در ازای پرداخت تسهیلات بلاعوض ندارند.

وی تاکید نمود: نظر مردم بر این بود که تسهیلات بلاعوض به آن ها پرداخت گردد تا واحدهای زلزله زده خود را تکمیل نمایند.

نیکزاد خاطر نشان کرد: بنده هم تاکید می کنم تا زمانی که مجبور نشویم به سمت خرید کانکس نمی رویم مگر اینکه ببینیم تعداد محدودی از خانه های مردم به جای مانده و چاره ای جز خرید کانکس از محل تسهیلات بلاعوض آن ها برای اسکانشان نداریم.

وی گفت: در حال حاضر مردم، استاندار و در رأس آنها رئیس جمهور نگران اسکان مردم زلزله زده تا فرا رسیدن زمستان هستند و این موضوع را رئیس جمهور در سفر به سی سخت اظهار داشت که هر میزان اعتبار و تسهیلات بلاعوض و تکمیلی احتیاج باشد تأمین گردد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، همکاری بانک ها برای پرداخت تسهیلات را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر مسئله ای با بانک ها برای پرداخت تسهیلات نداریم.

نیکزاد در پاسخ به پرسشی درباره تسهیلات تکمیلی به مردم، گفت: بر اساس قوانین موجود، امکان اختصاص تسهیلات تکمیلی به مردم اهالی منطقه ها زلزله زده را داریم که احتیاجی به تصویب قوانین نو ندارد.

وی توضیح داد: به دستور رئیس جمهور، به جای مانده تسهیلات بلاعوض به مردم به صورت کامل پرداخت می گردد و سازمان برنامه و بودجه وام های تکمیلی و تسهیلات بلاعوض را طی چند روز آینده پرداخت می نماید.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اضافه کرد: اما برای ساخت و ساز در سنوات آینده درخواست داده ایم که مبلغ تسهیلات مسکن روستایی افزایش یابد.

وی به اقدامات صورت گرفته در خراسان شمالی هم اشاره نمود و گفت: اقدامات صورت گرفته در رسیدگی به اهالی منطقه ها زلزله زده استان بسیار خوب بوده و جای قدردانی دارد.

نیکزاد تأکید کرد: در منطقه های از خراسان شمالی و روستاهایی که پستی و بلندی زیادی داشت، آواربرداری در روستاها حتی به صورت دستی انجام شد تا کوشش ها برای احداث واحدهای تخریبی و اسکان مردم سریعتر انجام گردد.

این بازدیدها تا غروب روز گذشته به طول انجامید و پس از آن جلسه ستاد بازسازی منطقه ها زلزله زده خراسان شمالی با حضور نیکزاد، استاندار، وحیدی نماینده مردم پنج شهرستان استان در مجلس، فرمانداران سه شهرستان مانه و سملقان، گرمه و جاجرم در محل فرمانداری گرمه و سایر مسئولان استانی و شهرستانی تشکیل شد.

تشکیل پفراینده تسهیلات بانکی برای 847 نفر

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در این جلسه اظهار داشت: چیزی بیش از 795 فقره تسهیلاتی که به استان ابلاغ شده، معادل 847 فقره پفراینده برای پرداخت تسهیلات به وسیله بنیاد مسکن تشکیل شده که 608 نفر هم به بانک معرفی شده اند.

علی محمدی گفت: در مورد 143 واحد مسکونی روستایی اولویت دار هم برای 136 منزل مسکونی قرارداد منعقد شده و پی تمام آن ها انجام و 51 واحد مسکونی به مرحله دیوار چینی رسیده است.

وی در این جلسه، عدم توجه بعضی بعضی بانک ها به ضمانت های زنجیره ای را بخشی از مسائل موجود اظهار داشت.

محمدی بعلاوه اظهار کرد: تا کنون یک هزار و 232 تن سیمان معادل 24 هزار و 640 پاکت سیمان به صورت رایگان تحویل مردم شده است.

در این جلسه فرمانداران سه شهرستان مانه و سملقان، گرمه، جاجرم، مدیرکل کمیته امداد، رئیس سازمان آفا و نماینده بهزیستی استان هم به بیان مسائل و تشریح اقدامات خود پرداختند.

ائمه آدینه شهرستان گرمه و شهر درق هم بر ضرورت تسریع در سرعت احداث منازل و تکمیل سرپناه مردم با افزایش حمایت های دولت تاکید نمودند.

استاندار خراسان شمالی هم بخشی از سخنان خود را به حوزه بانک ها اختصاص داد و مسائل موجود را برطرف کرد.

شجاعی بعلاوه دستور داد تا بانک های عامل استان روزهای شنبه و یکشنبه در روستاهای زلزله زده هر شهرستان مستقر شده و پیگیر افرادی باشند که هنوز به بانک ها مراجعه ننموده اند.

محمد وحیدی نماینده مردم پنج شهرستان استان هم به دغدغه های مردم این منطقه ها و ضرورت شتاب دادن به فرایند ساخت منازل مسکونی اشاره و تاکید نمود.

وحیدی بعلاوه گفت که بنیاد مسکن باید هرچه سریعتر تسهیلات به جای مانده بانکی و بلاعوض را به مردم پرداخت نماید.

40 روز دیگر به خراسان شمالی می آیم

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در انتها این جلسه تاکید نمود: تا یک ماه یا 40 روز دیگر هم مجدداً به خراسان شمالی سفر می کنم تا پیگیر اقدامات این استان باشیم.

نیکزاد به عملکرد استان در مورد رسیدگی به شرایط زلزله زدگان هم اشاره نمود و اضافه کرد: عملکرد خراسان شمالی در رسیدگی به شرایط منازل زلزله زده بسیار خوب بود و اتفاقات خاصی در این استان رخ داد که می تواند نمونه ای برای کشور باشد.

خراسان شمالی الگویی برای سایر استان ها

وی اظهار کرد: دستور استاندار خراسان شمالی به بانک های عامل برای استقرار در محل زمین لرزه از اقداماتی بود که تردد مردم به مراکز شهرستان ها و مرکز استان را حذف کرد و این موضوع می تواند الگویی برای سایر استان ها باشد.

نیکزاد گفت: اما مهمترین قسمت این زحمات این است که پیش از فرا رسیدن فصل سرما تمام این اتفاقات به ثمر برسد و مردم بیش از 140 واحد مسکونی تخریب شده در استان سرپناهی در زمستان داشته باشند.

وی بعلاوه از ملاقات با نمایندگان مردم استان در مجلس طی شب گذشته در تهران خبرداد و گفت: امروز هم محمد وحیدی نماینده مردم پنج شهرستان استان به نمایندگی از سایرین ما را همراهی کرد که چهارمین حضور ایشان از زمان و وقوع زمین لرزه در منطقه ها حادثه دیده است که سبب دلگرمی مردم می گردد.

وی بعلاوه اظهار داشت: سال 1410 جشن انتها واحدهای مسکونی روستایی را در کشور ایران می گیریم.

نیکزاد اظهار کرد: افق 10 ساله ای برای ساخت منازل مقاوم روستایی در برابر زمین لرزه ترسیم نموده ایم.

وی اضافه کرد: با احداث این منازل مسکونی مقاوم، دیگر نگران زمین لرزه های شش و هفت ریشتری نخواهیم بود و مردم هم آسیب نمی بینند.

وی با اشاره به جلسه استانی بازسازی منطقه ها زلزله زده خراسان شمالی، اعلام کرد: مشکل مردم زلزله زده استان در موضوع نقدینگی و به جای مانده مبالغ بلاعوض به آنها بود که رئیس جمهور دستور داد تا به جامانده مبالغ به ویژه در استان های محروم از قبیل خراسان شمالی سریعاً پرداخت گردد.

نیکزاد ادامه داد: این مبالغ تا روز شنبه برای در اختیار مردم نهاده شدن، آزاد می گردد تا مردم بتوانند منازل خود را تکمیل نمایند.

وی گفت: جلسات دیگری برای تصمیم گیری در مورد جزئیات یاری های ما برگزار می گردد تا مردم بتوانند از آن ها بهره مند شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فرایند ساماندهی زلزله زدگان خراسان شمالی شتاب می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند ساماندهی زلزله زدگان خراسان شمالی شتاب می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید