رونمایی از یک اسپیکر فوق باریک به ضخامت کاغذ!

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، مهندسان دانشگاه MIT به تازگی یک بلندگوی بسیار نازک طراحی نموده اند که تقریباً می تواند هر سطحی را به یک منبع صوتی تبدیل کند. به گفته سازندگان، این محصول می تواند صدای باکیفیت و با حداقل مصرف انرژی ایجاد کند.

رونمایی از یک اسپیکر فوق باریک به ضخامت کاغذ!

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، برای دستیابی به این خواص محققان از یک تکنیک نو استفاده نموده اند. آن ها ادعا می نمایند که می توان از این فناوری برای فراوری بلندگو های فوق العاده نازک و بزرگ استفاده کرد؛ به طوری که مانند کاغذ دیواری تمام دیوار اتاق و یا تمام فضای داخل خودرو را بپوشاند و صدایی فراگیر فراوری کند.

از ترکیب فناوری به کار رفته در این بلندگو ها و بعضی لوازم الکترونیکی و میکروفون می توان به منظور حذف نویز استفاده کرد. طراحان این بلندگو بعلاوه امیدوارند که بتوانند از این فناوری در مواردی که مصرف انرژی کمی دارند، مانند دستگاه های هوشمند استفاده نمایند. این بلندگوی بسیار نازک با مصرف انرژی بسیار کمی نسبت به بلندگو های معمولی، می تواند صدایی با حداقل اعوجاج فراوری کند. وزن بلندگو تقریباً به مقدار یک سکه دو گرمی است.

نویسنده ارشد این مقاله می گوید: حس عجیبی است که کاغذی باریک را بردارید، دو گیره به آن متصل کنید. آن را به پورت هدفون رایانه خود وصل کنید و آغاز به شنیدن صدا هایی کنید که از آن منتشر می گردد. می توان از آن در هر جایی استفاده کرد. برای راه اندازی آن فقط به مقداری انرژی الکتریکی احتیاج است. برای فراوری صدا بلندگو باید خم گردد و در نتیجه نصب این بلندگو ها بر روی یک سطح، سبب لرزش شده و توانایی فراوری صدا را مختل می نماید. برای غلبه بر این مشکل، تیم MIT در طراحی یک بلندگوی نازک تنو نظر کردند. طراحی آن ها به جای ارتعاش کل مواد به کار رفته در بلندگو، سبب لرزش گنبد های کوچک موجود بر روی یک لایه نازک از مواد پیزوالکتریک می گردد.

این گنبدها که عرض آن ها به نازکی چند تار مو است، به وسیله لایه های فاصله دهنده در بالا و پایین احاطه شده اند که از آن ها محافظت می نماید و بعلاوه به آن ها اجازه می دهد تا بطور آزادانه ارتعاش نمایند. لایه های فاصله دهنده در هنگام جابجایی از گنبد ها در برابر سایش و ضربه محافظت می نمایند و دوام بلندگو را افزایش می دهند. محققان دانشگاه MIT می گویند ما توانایی ایجاد حرکت مکانیکی هوا با فعال کردن یک سطح فیزیکی مقیاس پذیر را داریم و موارد استفاده از این فناوری نامحدود است. در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه آیا این فناوری به دنیای مصرف نمایندگان عادی و تجاری وارد می گردد یا خیر وجود ندارد.

منبع: techcrunch

منبع: فرارو

به "رونمایی از یک اسپیکر فوق باریک به ضخامت کاغذ!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از یک اسپیکر فوق باریک به ضخامت کاغذ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید