طرز تهیه فلافل خاص؛ ترد و خوشمزه مثل ساندویچی ها

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، فلافل یکی از غذا های خوشمزه و پرطرفدار جنوب کشور است که به علت طعم بسیار خوب و بعلاوه ارزان و ارزان بودن آن در تمام کشور فراگیر شده است. البته اصالت فلافل متعلق به کشور های عربی می باشد و یکی از غذا های پر مصرف و رایج در این کشور ها می باشد.

طرز تهیه فلافل خاص؛ ترد و خوشمزه مثل ساندویچی ها

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، این غذای خوشمزه با روش های مختلفی طبخ می گردد، در برخی منطقه ها فلافل را با گوشت چرخ نموده طبخ می نمایند و گاهی به آن سیب زمینی هم اضافه می نمایند. همان طور که گفتیم علت محبوبیت فلافل این است که خیلی فوری آماده می گردد و نسبت به غذا های دیگر قیمت بسیار مناسبی دارد.

مواد لازم برای تهیه فلافل ویژه 4 نفر

نخود خام 250 گرم

پیاز میانه 1 عدد

سیر 2 تا 3 حبه

پودر تخم گشنیز 2 قاشق چایخوری

زیره 1/4 قاشق چایخوری

نمک 1 قاشق چایخوری

فلفل 1/2 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1/2 قاشق چایخوری

بکینگ پودر 1/2 قاشق چایخوری

زردچوبه به میزان لازم

تخم مرغ 1 عدد

گشنیز تازه 1/2 پیمانه

روغن سرخ کردنی به میزان لازم

قبل از اینکه بریم سراغ طرز تهیه ابتدا باید توضیحاتی در مورد مواد اولیه بدیم:

1- نکات مربوط به نخود فلافل

نخود را حتماً 24 ساعت قبل با آب سرد خیس کنید و چند بار هم در طول این مدت آب آن را عوض کنید به این نکته توجه داشته باشید که هیچ وقت حبوبات را با آب گرم خیس نکنید، چون باعث سفت شدن و طعم بد آن ها می گردد سپس نخودها را 2 بار چرخ کنید هنگام چرخ کردن نخود ها دقت کنید که نخود له نشوند، زیرا در این صورت مایه فلافل وا می رود.

ممکن است شنیده باشید که برخی ها برای درست کردن فلافل ابتدا نخود را می پزند بعد چرخ می نمایند و سپس از آن برای پخت فلافل استفاده می نمایند این هم یک روش است، اما این کار باعث خمیر شدن فلافل ها می گردد لذا برترین روش این است که از نخود خام بهره ببرید.

2- نکات مربوط به پیاز

پیاز را رنده کنید و اجازه بدهید چند دقیقه بماند آبی که از آن جدا می گردد را دور بریزید و بعد به مواد اضافه کنید اگر پیاز را کامل فشار دهید و تمام آب آن را جدا کنید فلافل شما خشک می گردد.

3- نکات مربوط به ادویه

ادویه هایی که در فلافل استفاده می گردد فلفل سیاه و قرمز، زیره، پودر تخم گشنیز و زردچوبه است البته عطر غالب، در فلافل به خاطر تخم گشنیز است و به همین علت میزان آن نسبت به بقیه ادویه ها بیشتر است، اما اگر طعم غالب تخم گشنیز را نمی پسندید می توانید همه ادویه ها را به میزان مساوی بهره ببرید این مسئله کاملاً به ذائقه شما بستگی دارد اگر خواستید فلافل شما تند تر گردد می توانید از پودر کاری هم بهره ببرید.

4- نکات مربوط به گشنیز

در کنار پودر تخم گشنیز از گشنیز تازه هم اگر بهره ببرید عطر و طعم فوق العاده ای به فلافل شما می دهد وقتی گشنیز را شستید و خرد کردید اجازه بدهید آب آن کاملاً کشیده گردد سپس به مواد اضافه کنید.

دستور پخت و طرز تهیه فلافل

1- همه مواد را با هم مخلوط کنید بعد با دست خوب ورز دهید.

2- بعد از این مرحله مواد را در یک ظرف بگذارید تا به مدت 1 ساعت در یخچال استراحت دهید.

3- سپس مجدد کمی مواد را ورز دهید اگر احساس کردید مواد اولیه خیلی خشک شده است یک قاشق غذاخوری آب سرد به آن اضافه کنید.

4- در یک ظرف مناسب به میزان لازم روغن بریزید و روی حرارت میانه قرار دهید و اجازه دهید روغن گرم گردد نکته مهم در این مرحله میزان روغنی است که اضافه می کنید روغن را باید به میزان ای اضافه کنید که فلافل ها تا نصفه در روغن باشند حتماً شنیده اید که اغلب برای سرخ کردن فلافل به میزان ای روغن اضافه می نمایند که فلافل ها در روغن شناور باشند، اما این کار اشتباه است، چون باعث می گردد روغن به خورد فلافل برود در نتیجه فلافل شما سفت می گردد.

5- فلافل ها را می توانید با دست شکل دهید یا اینکه از قالب های مخصوص فلافل بهره ببرید می توانید سر قالب را کمی با روغن چرب کنید و بعد به میزان لازم از مواد روی آن قرار دهید و سرخ کنید موقع سرخ کردن هر از گاهی با قاشق روغن روی فلافل ها بریزید.

6- برای کنجدی کردن فلافل کافیه فلافل ها رو قبل از سرخ کردن در ظرف کنجد بگذارید تا کنجد ها به آن بچسبد.

مخلفاتی که می گردد در کنار فلافل استفاده کرد؟

فلافل را می توانید به صورت پرسی یا ساندویچی سرو کنید معمولاً ساندویچ ها را با خیارشور، گوجه فرنگی، کاهو و سس سرو می نمایند، اما فلافل را می توانید با ترشی انبه، بادمجان و همراه سس انبه هم سرو کنید بعلاوه می توانید در ساندویچ خود از قارچ سرخ شده و پنیر ورقه ای گودا هم بهره ببرید به این صورت که وقتی قارچ ها را سرخ کردید پنیر را روی آن قرار می دهید و می گذارید کمی نرم گردد سپس داخل ساندویچ قرار می دهید.

خیلی مواقع ممکن است شما تمام مراحل را طبق دستور پیش رفته باشید، اما باز هم فلافل خوش طعم و خوشمزه ای نداشته باشید لذا در این قسمت سوالاتی که ممکن است در راستای تهیه فلافل برای شما پیش بیاید را مطرح می کنیم:

چرا فلافل سفت می گردد؟

1- اگر نخود را با آب گرم بشویید باعث سفت شدن فلافل می گردد.

2- همان طور که گفتیم برای سرخ کردن فلافل حرارت باید میانه باشد اگر حرارت کم باشد روغن جذب فلافل می گردد در نتیجه فلافل سفت می گردد.

چرا فلافل خشک می گردد؟

1- باید نسبت بین پیاز و نخود را رعایت کنید اگر پیاز به نسبت نخود کم باشد فلافل خشک می گردد.

2- بعلاوه اگر تمام آب پیاز را بگیرید باز هم باعث خشک شدن فلافل ها می گردد.

3- اگر تخم مرغ به نسبت بقیه مواد بیشتر باشد باعث خشک شدن فلافل می گردد.

چرا فلافل خمیری شده است؟

1- اگر از نخود پخته بهره ببرید فلافل خمیری می گردد.

2- اگر روغن بیش از حد داغ باشد فلافل زود سرخ می گردد، اما داخل آن نپخته و خمیر می ماند.

چرا فلافل ترک می خورد؟

1- اگر فلافل را در روغن زیاد سرخ کنید باعث ترک خوردن و متلاشی شدن فلافل ها می گردد.

2- مواد را بعد از اینکه با هم مخلوط کردید و کمی ورز دادید داخل یخچال استراحت دهید اگر این مرحله را حذف کنید امکان دارد موقع سرخ کردن متلاشی گردد.

چرا موقع سرخ کردن روغن کف می نماید؟

هر چیزی که تخم مرغ داخل آن باشد معمولاً موقع سرخ شدن کف می نماید در نتیجه اگر میزان فلافل هوایی که می خواهید سرخ کنید زیاد هستند بهتر است چند بار روغن را عوض کنید.

چطور دمای مناسب برای روغن را تشخیص دهیم؟

اگر تجربه کافی ندارید می توانید یک قاشق داخل روغن قرار دهید وقتی که اطراف قاشق حباب های ریز آغاز به جلز و ولز زدن کردن یعنی دمای روغن مناسب است.

منبع: فرارو

به "طرز تهیه فلافل خاص؛ ترد و خوشمزه مثل ساندویچی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه فلافل خاص؛ ترد و خوشمزه مثل ساندویچی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید