نمی توانید هم چاق باشید و هم سالم

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، یافته های ما این ایده که پیروی از سبک زندگی فعال می تواند اثرات منفی چاقی و اضافه وزن بر قلب را منتفی کند، کاملاً رد می کند.

نمی توانید هم چاق باشید و هم سالم

بر اساس یافته های یک پژوهش جدید، اثرات منفی چربی زیاد بدن بر سلامت قلب را نمی توان با سبک زندگی فعال خنثی کرد.

به گزارش وبلاگ پایگاه داده به نقل از سی ان ان، مطالعات پیشین گفته بودند که اگر فرد دچار اضافه وزن باشد، اما فعالیت جسمانی داشته باشد، می تواند اثرات منفی اضافه وزن بر سلامت قلب خود را کاهش دهد. اما برطبق تحقیق جدیدی که توسط انجمن اروپایی کاردیولوژی منتشر شده است، این ادعا درست نیست.

نویسنده ارشد این مقاله پروفسور الخاندرو لوچیا، استاد فیزیولوژی ورزشی در دانشگاه اروپایی مادرید، می گوید: فرد نمی تواند هم چاق باشد و هم سالم. این نخستین تحلیل در سطح ملی بوده که نشان می دهد اگر فرد فعالیت بدنی منظم داشته باشد باز هم نمی تواند خطر چربی اضافی بدنی بر سلامت قلب را کاهش دهد.

یافته های ما این ایده که پیروی از سبک زندگی فعال می تواند اثرات منفی چاقی و اضافه وزن بر قلب را منتفی کند، کاملاً رد می کند.

مطالعات پیشین با ارائه شواهدی نشان داده بودند سلامت قلب افرادی که چاق، اما متناسب هستند مشابه سلامت قلب افرادی است که لاغر، اما نامتناسب هستند؛ اما لوچیا می گوید این ادعا پیامد های ناخواسته ای را به همراه داشته است.

این ادعا باعث شده که طرح های جنجال برانگیزی برای سیاست گذاری در حوزه سلامت و بهداشت وضع شود و انجام فعالیت های جسمانی و تلاش برای تناسب اندام نسبت به کم کردن وزن در الویت قرار بگیرد. مطالعه ما با هدف وضوح بخشیدن به ارتباط بین فعالیت بدنی، وزن و سلامت قلب انجام شد.

محققان برای انجام این تحقیق داده های 527662 نفر بزرگسال شاغل با میانگین سنی 42 سال را از سراسر اسپانیا گردآوری کردند. آن ها این افراد را بر اساس دو شاخص شامل سطح فعالیت بدنی و وزن به دو دسته تقسیم بندی کردند. 42 درصد از مشارکت کنندگان دارای وزن نرمال با شاخص توده بدنی بین 20 تا 24/9 بودند؛ 41 درصد دارای اضافه وزن با شاخص توده بدنی 25 تا 29/9 بودند و 18 درصد چاق با شاخص توده بدنی 30 به بالا بودند.

سپس دانشمندان سلامت قلب این افراد را با اندازه گیری قند خون، کلسترول و فشار خون که همگی می تواند خطر سکته قلبی و مغزی را افزایش دهد، بررسی کردند.

بعد از بررسی ارتباط بین شاخص توده بدنی، سطح فعالیت بدنی و عوامل خطرآفرین حمله قلبی و مغزی، محققان نتیجه گیری کردند افرادی که سطح فعالیت بدنی شان بالا بود در مقایسه با آن هایی که فعالیت بدنی کمتری داشتند، کمتر احتمال داشت که 3 عامل خطرآفرین را داشته باشند. آن ها همچنین نشان دادند که خطر فشار خون بالا و دیابت با افزایش سطح فعالیت بدنی کاهش پیدا می کرد.

لوچیا گفت: این به ما می گوید که هر فردی، فارغ از وزن بدنش، می تواند به لحاظ جسمانی فعال باشد و از این طریق سلامتی خود را تضمین کند. اما تحقیق ما نشان داد که خطر بیماری های قلبی-عروقی در بین افرادی که دچار اضافه وزن و چاق بودند بسیار بیشتر از افرادی بود که دارای وزن نرمال داشتند و این موضوع هیچ ارتباطی به سطح فعالیت بدنی این دو گروه نداشت.

در مشارکت کنندگانی که هم چاق بودند و هم فعالیت بدنی بالا داشتند خطر کلسترول بالا 2 برابر بیشتر؛ خطر دیابت 4 برابر بیشتر و خطر فشار خون 5 برابر بیشتر از کسانی بود که وزن نرمال داشتند، اما از سبک زندگی فعالی برخوردار نبودند.

لوچیا تأکید کرد: ورزش کردن هرگز اثرات منفی وزن اضافی بر سلامتی را جبران نمی کند. این یافته ها در هر دو گروه زنان و مردان انجام و نتایج به صورت جداگانه تحلیل شد.

لوچیا اظهار داشت که بسیار مهم است همانطور که به تناسب اندام و فعالیت بدنی فکر می کنیم به مبارزه با چاقی فکر کنیم. کاهش وزن در کنار تبلیغ سبک زندگی فعال باید هدف اولیه در سیاست گذاری های بهداشتی باشد.

نمی دانیم اول کدام بوده است!

با این حال همچنان ابهاماتی درباره این مطالعه وجود دارد. مایکل پنچینا، معاون تکنولوژی اطلاعاتی و علوم داده از دانشگاه دوک در مدرسه پزشکی بریتانیا می گوید: این مطالعه یک مطالعه مقطعی است و درباره همبستگی ها صحبت می کند نه درباره علت ها. چون این مطالعه مقطعی است ما نمی دانیم که علت و معلول کدامند. آنچه این مطالعه به ما نمی گوید آن است که آیا افراد چاق و فعال، بعد از آنکه تشخیص دادن چاق هستند و عوامل خطرآفرین در آن ها بالاست، شروع به فعالیت بدنی کردند؟ یا آنکه علی رغم چاق بودن و بالا بودن عوامل خطرآفرین، فعالیت بدنی بالایی داشتند؟

او می افزاید: آنچه این پژوهش به ما نشان می دهد آن است که با افزایش وزن عوامل خطرآفرین سلامتی ما را بیش از پیش به خطر می اندازند. افراد چاق بیشترین رنج را از عوامل خطرآفرین می برند؛ و این نکته درست است.

دانشمندان در دانشگاه آکسفورد بعد از انجام یک مطالعه وسیع به این نتیجه رسیدند که نقش تمرینات ورزشی برای پیشگیری از بیماری های قلبی-عروقی بسیار مهمتر از چیزی است که قبلاً تصور می شد و هر چه تمرینات ورزشی بیشتر باشد بهتر است.

محققان در کلینیک کلیولند نیز طی مطالعه ای که در سال 2019 انجام شد نشان دادند که سبک زندگی بی تحرک از سیگار کشیدن، دیابت و بیماری قلبی برای بدن مضرتر است.

دکتر آنتونی روزنویگ، رئیس بخش قلب و عروق بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون می گوید: برای رسیدن به بهترین حالت از سلامتی هم تمرین های ورزشی و هم کم کردن وزن مهم هستند و افراد باید هر دو را همزمان در نظر داشته باشند.

منبع: CNN

ترجمه: سایت وبلاگ پایگاه داده

منبع: فرادید

به "نمی توانید هم چاق باشید و هم سالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمی توانید هم چاق باشید و هم سالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید