گوشت خواری کره زمین را گرم تر و آسیب پذیر تر می نماید؟ در مذمت گوشت!

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، اگر فکر می کنید افراد گیاه خوار در رژیم غذایی شان فقط در پی نجات حیوانات هستند، اشتباه نموده اید. حتی اگر فکر می کنید این گزارش با توجه به افزایش قیمت گوشت در ایران نوشته شده است باز هم اشتباه نموده اید! در واقع گیاه خواری نه تنها جان حیوانات را نجات می دهد بلکه راهکاری است برای یکی از عظیم ترین مسائل انسان در قرن اخیر؛ تغییراقلیم.

گوشت خواری کره زمین را گرم تر و آسیب پذیر تر می نماید؟ در مذمت گوشت!

صنعت دامپروری یکی از عوامل اصلی انتشار گازهای گلخانه ای در جهان است و مسئول انتشار چیزی حدود 13 تا 18 درصد این گازها در اتمسفر است؛ حتی در بعضی منابع این مقدار برابر 24 درصد است. بر اساس تحقیقی که در سال 2016 انجام شد مقدار انتشار گازهای گلخانه ای به وسیله 3 شرکت اصلی فراورینماینده گوشت از کل کشور فرانسه بیشتر است.

به هر حال هرچقدر این مقدار باشد در نهایت انتشار این گازها منجر به پدیده گرمایش جهانی یا همان تغییراقلیم می گردد.

از سویی فراوری گوشت باعث مصرف بیش از حد آب هم می گردد، بر اساس تحقیقی که در سال 2010 صورت گرفته، مصرف آب برای مواد غذایی مختلف از این قرار است:

ردیف

نوع ماده غذایی

مصرف آب (لیتر بر کیلوگرم

1

سبزیجات

322
2 میوه 962
3

گوشت گوسفند

8763
4

گوشت گاو

15415

گوشت، چگونه محیط زیست را آلوده می نماید؟

صنعت فراوری گوشت به شکل های مختلفی این نوع آلودگی را ایجاد می نماید، برای مثال جنگل زدایی در نتیجه به وجود آوردن زمین های دامپروری یکی از عوامل اصلی این موضوع است. بر اساس اطلاعات فائو، بیشترین کاربری اراضی قابل کشت در حوزه دامپروری است. تقریباً 80 درصد زمین های فراوری صنعت غذا مربوط به حوزه دامداری است، علاوه بر این بشر جنگل های زیادی را که ریه زمین هستند به زمین کشاورزی بدل نموده است.

از سویی بعضی حیوانات مثل گاوها هم بعضی گازهای گلخانه ای مثل متان فراوری می نمایند که نقش فراوانی در گرمایش زمین دارد، به طوری که صنعت دامپروری عامل 65 درصد انتشار گاز متان در جهان است.

چه نوع گوشتی آلودگی بیشتری فراوری می نماید؟

مطالعات نشان داده اند که گوشت گاو بیشترین آلودگی را بین دیگر محصولات فراوری شده در دامپروری فراوری می نماید، یکی از دلایل این موضوع فراوری گاز متان به وسیله این حیوان است.

مطالعه ای که در سال 2014 منتشر شده نشان می دهد که فراوری گوشت گاو نسبت به فراوری مرغ 28 برابر زمین و 11 برابر آب بیشتری احتیاج دارد. در آخر این مطالعه نتیجه گرفته است که فراوری گوشت نسبت به فراوری مرغ 4 برابر گاز گلخانه ای کمتری منتشر می نماید.

این انتشار گازهای گلخانه ای چه تاثیری دارد؟

در واقع مطالعات بیشتر دانشمندان ثابت نموده اند که انتشار گازهای گلخانه ای به طول کلی منجر کاهش نور بازتاب شده از زمین می شوند و در نتیجه دما زمین گرم می گردد. پیش بینی ها نشان داده که این افزایش دما تا انتها قرن حداقل 2 درجه سلسیوس خواهد بود و اگر کاری نگردد این مقدار بیشتر هم خواهد بود.

بعلاوه مطالعات نشان داده اند که تا به امروز هم جهان با این فرایند افزایشی دما روبرو شده است.

دما زیاد بگردد چه اتفاقی رخ می دهد؟

این افزایش دما می تواند با تغییر در سیستم اقلیم جهان پیامدهای زیادی به همراه داشته باشد، برای مثال مطالعات نشان داده اند که تا سال 2100 با افزایش دما زمین یخ های قطبی آب می شوند و تراز اقیانوس ها زیاد می گردد؛ اتفاقی که قطعا منجر به زیر آب رفتن جزایر زیادی می گردد.

بعلاوه ایران هم با پیامدهای زیادی از این افزایش دما روبرو می گردد، اتفاقی که تا به امروز هم اتفاق افتاده است. افزایش دما منجر به رخ دادن خشکسالی های طولانی و شدیدتری می گردد و از سویی سیل های ناگهانی و مرگباری را مهمان منطقه ها مختلف کشور می نماید.

راهکار چیست؟

بعضی از کارشناسان فکر می نمایند تنها راهکار عاقلانه به جای مانده در این شرایط گیاه خواری است. در همین رابطه تحقیقی که سال پیش انجام شد نشان داد اگر کل استان متحده آمریکا به جای گوشت لوبیا از گوشت گاو استفاده کند، این کشور به هدفش در زمینه کاهش انتشار کاهش گازهای گلخانه ای می رسد.

حتی روز گذشته گزارشی از هیئت بین دولتی در خصوص تغییرات آب و هوا لو رفت که نشان می داد جهان برای نجات خودش از بحران تغییراقلیم باید نوع فراوریات غذایی خود را تغییر بدهد و تنها تغییر سیستم حمل و نقل عمومی کافی نیست.

در بخشی از این گزارش آمده است: تغییر رزیم غذایی افراذ به یک رژیم غذایی پایدار مثل استفاده از سبزیجات، آجیل و ... نقش اساسی در کاهش انتشارات گازهای گلخانه ای دارد.

البته یک راهکار دیگری هم وجود دارد؛ کاهش مصرف گوشت در کنار استفاده از گوشت با کیفیت تر. بعلاوه تغییر در روش فراوری گوشت هم می تواند جلوی افزایش انتشار گازهای گلخانه ای را بگیرد.

منبع: ایرنا زندگی

به "گوشت خواری کره زمین را گرم تر و آسیب پذیر تر می نماید؟ در مذمت گوشت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوشت خواری کره زمین را گرم تر و آسیب پذیر تر می نماید؟ در مذمت گوشت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید