اندازه گیری مقاومت کششی بتن با دستگاه ایرانی

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، مهندسان، مقاومت یک جسم را مقدار تحملش دربرابر نیروهای وارده بر جسم تعریف می نمایند؛ بدون اینکه جسم دچار شکستگی یا تغییری گردد.

اندازه گیری مقاومت کششی بتن با دستگاه ایرانی

مقاومت کششی بتن، از اساسی ترین و مهم ترین ویژگی های بتن، نزد طراحان و مهندسان کنترل کیفیت بتن است زیرا در مقایسه با سایر خواص، مقاومت بتن به آسانی قابل آزمایش و اندازه گیری است.

علاوه بر این بسیاری از دیگر ویژگی ها مانند مدول ارتجاعی، ضدآب بودن یا نفوذناپذیری، مقاومت در مقابل هوازدگی و عوامل ایجادکننده آن مانند آب، رابطه مستقیمی با مقاومت دارند و به دست آوردن مقاومت کششی، به محاسبه این پارامترها یاری می کند.

یکی از روش های معین مقاومت کششی بتن، آزمایش کشش مستقیم است. دراین روش هرچند مقاومت کششی بتن به طور دقیق اندازه گیری می گردد، اما محدودیت در آماده سازی نمونه و تعداد کم دستگاه های این آزمایش، استفاده از این روش را محدود ساخته است.

ازهمین رو روش های غیرمستقیم برای معین مقاومت کششی مانند آزمایش برزیلی، آزمایش کششی رینگی، آزمایش خمش سه نقطه ای و چهار نقط ه ای، چکش اشمیت، آزمایش بارگذاری نقطه ای و نواری پیشنهاد می گردد.

معمولا این روش های اندازه گیری از دقت کافی برخوردار نیستند و شرکت دانش بنیان بتن خودترمیمی ایلیا برای اولین بار در کشور پیروز به ساخت دستگاهی یونیورسال برای اندازه گیری مقاومت کششی با روش جدید و خلاقانه شده است.

دکتر هادی حائری باسابقه سال ها تدریس در دانشگاه های مختلف و اجرای پروژه های تحقیقاتی فراوان و با توجه به ضعف های موجود برای اندازه گیری مقاومت کششی و نبود دستگاه اندازه گیری مقاومت کششی به روش مستقیم در داخل کشور، اقدام به ساخت دستگاهی برای اندازه گیری مقاومت کششی با روشی جدید و خلاقانه کرد و توانست دستگاهی را بانام دستگاه کشش یونیورسال در سال 97 به عنوان اختراع ثبت کند.

این دستگاه تا به امروز با چهار نرم افزار Franc2d (برپایه روش اِلمان محدود)، PFC (برپایه روش المان مجزا)، TDQCR (برپایه روش المان مرزی) و ABAQUS (برپایه روش المان محدود) مورد آنالیز قرار گرفته است تا نمونه استاندارد و سایز اجزای تشکیل دهنده دستگاه معین گردد.

این دستگاه تا به امروز نمونه های مختلفی را مورد آزمایش قرار داده و نتایج به دست آمده از آن با دیگر نتایج حاصل از روش های دیگر اندازه گیری مقاومت کششی مقایسه شده است و دقت نتایج دستگاه کشش یونیورسال مورد تایید قرار گرفته است.

در این روش جدید، نمونه به شکل مکعب مستطیل آماده و یک حفره درآن ایجاد می گردد. سپس نمونه در راستای عمودی بین دو فک، یکی ثابت و دیگر متحرک قرار می گیرد و تنش کششی مستقیمی به آن اعمال می گردد.

دکتر حائری و گروهش از مقایسه این روش با دو روش قبلی، کالیبره کردن نتایج، شبیه سازی و مدل سازی در نرم افزارهای عددی، فرمولی را نیز مختص همین دستگاه برای محاسبه نیرو (F) به دست آورده اند.

دکتر حائری در ادامه می افزاید: نتایج به دست آمده از دستگاه کشش یونیورسال، در مقایسه با روش غیرمستقیم حدود 30تا32درصد پایین تر است. در واقع روش غیرمستقیم عدد خیلی بالایی را نشان می دهد، درحالی که در این روش اعداد حدود 30درصد کمتر هستند.

سایر محصولات شرکت بتن خودترمیمی ایلیا

این شرکت تولیدکننده تمام دستگاه های آزمایشگاه های حوزه بتن، سنگ و خاک با قیمت 5 تا 10درصد کمتر از سایر تولیدکنندگان است.

بعضی از محصولات دیگرشان عبارتند از: قالب و چکش تراکم، دستگاه بارگذاری صفحات، دستگاه تحکیم خاک، دستگاه سی پی آر، دستگاه اندازه گیری نفوذپذیری آب در بتن، دستگاه چقرمگی شکست، دستگاه کشش یونیورسال، دستگاه کاسا گراند، دستگاه سه محوری، ابزار توده حجمی، دستگاه برش مقاطع بتن، دستگاه اندازه گیری مقاومت فشاری بتن، چکش اشمیت و دستگاه خمشی تیر بتنی.

دکتر حائری درادامه درباره خدمات این مجموعه می افزاید: شرکت بتن خودترمیمی ایلیا به عنوان شرکتی دانش بنیان درزمینه توسعه دانش ژئوتکنیک کوشش می نماید و خدمات ژئوتکنیکی مانند مطالعات ساختگاهی، آزمایش های صحرایی و آزمایشگاهی مکانیک سنگ و خاک و مطالعات زمین شناسی را ارائه می دهد. همچنین در رشته های عمرانی و معدنی مثل تکنولوژی بتن، توسعه محصولات نوین ساخت وساز، واردات و صادرات انواع مواد شیمیایی، پلیمر، تجهیزات و ابزارآلات آزمایشگاه های تحقیقاتی، اجرای آزمایش های تخصصی مکانیک خاک، بتن و مکانیک سنگ خدماتی را ارائه می نماید.

وی درادامه می افزاید: اجرای پروژه های تونل سازی، ساختمانی، سازه های بتنی و سنگی، طراحی، نظارت، نوسازی و بازسازی، برگزاری گارگاه های آموزشی تخصصی و اجرای طرح های تحقیقاتی در زمینه سازه های بتنی، خاکی و سنگی و همین طور طرح و تامین دستگاه های خاص آزمایشگاهی با ویژگی های منحصربه فرد برحسب احتیاجهای موردی، از دیگر فعالیت های این شرکت هستند.

چشم اندازهای بتن خودترمیمی ایلیا

دکتر حائری در مورد برنامه های آینده این شرکت به جام جم می گوید: تا به امروز ما دو پروژه پیروز را با همکاری شرکتی در چین اجرا نموده ایم. باتوجه به احتیاج دیگر کشورها در امور صنعتی و تحقیقاتی به دستگاه ما و با در نظرگرفتن نتیجه همکاری مان با چین، فروش یک دستگاه به این کشور ، معادل فروش 10 دستگاه در داخل کشور است. برای همین حدس می زنیم با شرکت در نمایشگاه های بین المللی و گسترش صادرات آن به دیگر کشورها، سودآوری ارزی بسیار بالایی به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه می افزاید: امیدواریم بتوانیم این دستگاه را به عنوان استاندارد، در آزمایشگاه های مرجع جا بیندازیم تا به عنوان یک دستگاه استاندارد شناخته گردد و آزمایش های مرسوم با این دستگاه انجام گردد.

مشخصات دستگاه کشش یونیورسال:

بدنه کاملا صلب

نمایشگر تاچ اسکرین

ظرفیت بارگذاری پنج تُن

رسم منحنی تنش کُرنش

قابل استفاده با برق تک فاز

رسم نمودار جابجایی بر زمان

اندازه گیری مقاومت فشاری ملات

ذخیره سازی داده ها در محیط اکسل

وزن سبک و قابل حمل در آزمایشگاه

دارای صفحات بارگذاری از جنس آلومینیوم

دارای موتور و گیربکس جهت اعمال سرعت یکنواخت و بدون لرزش

اندازه گیری مقاومت کششی بتن، سنگ، آسفالت، ملات، سرامیک و کاشی

اندازه گیری چقرمگی شکست کششی بتن، سنگ، آسفالت، ملات، سرامیک و کاشی

قطر حفره نمونه 7.5سانتی متر، طول 15سانتی متر، ارتفاع 19سانتی متر، ضخامت 6سانتی متر

تائیدیه های این دستگاه:

دریافت گواهی ثبت اختراع

دریافت جایزه سطح سه بنیاد ملی نخبگان

دریافت جایزه سطح دو بنیاد ملی نخبگان (مرحله تجاری سازی)

چاپ نزدیک به 10تا12مقاله آی اس آی با ضریب تاثیر بالا

دریافت تایید از انجمن مجله مهندسی معدن

دریافت تایید از انجمن علمی بتن ایران

دریافت تایید از هیأت علمی دانشگاه های صنعتی شریف، یزد و تربیت مدرس

دریافت گواهی استاندارد

ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه وبلاگ پایگاه داده

منبع: جام جم آنلاین

به "اندازه گیری مقاومت کششی بتن با دستگاه ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندازه گیری مقاومت کششی بتن با دستگاه ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید