با قوانین تغییر و کنسلی بلیت هواپیما آشنا شوید!

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، قوانین تغییر و کنسلی بلیت هواپیما جز نکاتی است که عاشقان سفرهای هوایی باید نسبت به آن پیش از خرید بلیت اطلاعات کافی را داشته باشند. در زمان تهیه بلیت هواپیما باید قوانین مربوط به کنسلی بلیت را به دقت مطالعه نمایید، زیرا شرایط در همه پروازها یکسان نیست و باتوجه به نوع بلیت و شرکت ارائه دهنده ممکن است قوانین تغییر کند و شما بدون آگاهی آنها را بپذیرید. مسافران در زمان خرید بلیت هواپیما باید به موارد و شرایط ذکر شده توجه نمایند تا در صورت بروز هرگونه مشکل بتوانند از حقوق ذکر شده در بلیت بهره مند شوند. وقتی شما بلیت پرواز خود را از آژانس های مسافرتی و یا سایت های فروش آنلاین بلیت تهیه می کنید یعنی با قوانینی که ضمن خرید به شما اعلام

با قوانین تغییر و کنسلی بلیت هواپیما آشنا شوید!

شده هم موافق هستید و از این شرایط اطلاع دارید، یکی از مواردی که در زمان خرید بلیت هواپیما باید به آن توجه نمایید، شرایط کنسلی بلیت پرواز از طرف مسافر می باشد.

گاهی ممکن است در برنامه ریزی سفر شما تغییراتی ایجاد شود که در این صورت شما می توانید بخشی از هزینه پرداختی برای بلیت را پس بگیرید. برای سفرهای داخلی و خارجی خود در ایام مختلف سال می توانید از سایت وبلاگ پایگاه داده بلیت پرواز و هتل محل اقامت خود را با برترین قیمت و در اسرع وقت رزرو نمایید، سایت وبلاگ پایگاه داده به صورت 24 ساعته به علاقه مندان سفر خدمات ارائه می دهد. در ادامه قصد داریم شما را بیشتر با قوانین تغییر و کنسلی بلیت هواپیما آشنا کنیم تا بتوانید از حقوق مسلم خود در این موضوع استفاده کامل را ببرید.

قوانین تغییر و کنسلی بلیت هواپیما که باید پیش از تهیه بلیت بدانید!

شاید برای شما هم رخ داده باشد که پس از خرید بلیت هواپیما برنامه سفرتان به صورت ناگهانی لغو شود و یا تغییر کند، در این شرایط اولین چیزی که فکر شما را درگیر می نماید هزینه پرداختی بابت بلیت هواپیما می باشد. بعضی تصور می کنند اگر بلیت پروازشان را کنسل کنند کل هزینه پرداختی آنها برای بلیت از بین می رود، در صورتی که همواره این طور نیست! مسافران می توانند براساس قوانینی که در زمان خرید بلیت به آنها اعلام شده بخشی از هزینه خود را از شرکت هواپیمایی که بلیت را تهیه نموده اند، دریافت کنند. قوانین تغییر و کنسلی بلیت هواپیما همواره هم به نفع مسافران نیست، امکان دارد در شرایط خرید بلیت ذکر شده باشد که در صورت کنسلی بلیت از طرف مسافر هیچ هزینه ای به وی عودت داده نمی شود که در این صورت مسافر حق هیچ اعتراضی را هم ندارد.

قوانین تغییر و کنسلی بلیت هواپیما

مسافرانی که قصد سفر هوایی دارند باید به قوانین تغییر و کنسلی بلیت هواپیما که از طرف شرکت های هوایی مختلف اعلام می شود، مطلع باشند و سپس نسبت به تهیه بلیت هواپیما اقدام کنند تا در شرایط خاص که مجبور به کنسلی بلیت خود هستند، کمتر متضرر شوند. پیشنهاد می کنیم تا پایان با وبلاگ پایگاه داده همراه باشید تا شما راه بیشتر با جزئیات مربوط به قوانین و مقررات کنسلی بلیت هواپیما آشنا نماییم.

1. قوانین و مقررات سازمان هواپیمایی کشوری برای کنسلی پروازهای داخلی و خارجی

  • قوانین تغییر و کنسلی بلیت هواپیما معمولا از طرف سازمان هواپیمایی هر کشور به صورت رسمی اعلام و شرکت های هوایی براساس آن استرداد یا همان کنسلی بلیت را انجام می دهند.
  • طبق مقررات سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت کنسلی، تاخیر یا تغییر در زمان انجام پرواز، بر عهده شرکت هواپیمایی صادر کننده بلیت پرواز می باشد و چنانچه عدم انجام سفر به علت لغو پرواز از سوی مسافر باشد، شرایط ابطال بر اساس مقررات شرکت هواپیمایی مجری و سازمان هواپیمائی اعمال می شود. در صورت باطل شدن پرواز از سوی شرکت هواپیمایی برگزار کننده پرواز، شرکت وبلاگ پایگاه داده نهایت کوشش خود را جهت اعزام مسافران با اولین پرواز بعدی با توافق و رضایت مسافران به کار خواهد بست. در ضمن در صورت هر گونه تغییر در نرخ پرواز، مسافر متعهد به رعایت و قبول آن می باشد.
  • مسافران برای سفرهای هوایی داخلی باید حداقل یک ساعت قبل و برای سفرهای خارجی باید حداقل سه ساعت قبل از زمان پرواز با در دست داشتن مدارک لازم در فرودگاه حضور داشته باشند. اگر سفر هوایی شما با دو پرواز متوالی انجام می گیرد، باید در زمان خرید بلیت هواپیما حداقل 3 ساعت فاصله زمانی بین رسیدن پرواز اول به نقطه میانی (ترانزیت) و حرکت پرواز دوم را رعایت نمایید.
  • شرایط کنسل کردن بلیت هواپیما برای نرخ های سیستمی و نرخ های غیر سیستمی متفاوت می باشد، مسافران باید قبل از ثبت قرارداد به این موارد توجه کافی را داشته باشند.

قوانیـن و مقررات سازمان هواپیمایی کشوری

  • اگر مسافری پس از تهیه بلیت از سایت وبلاگ پایگاه داده از انجام سفر خودداری کند، تمامی هزینه های مجموعه وبلاگ پایگاه داده با ارائه مدارک و مستندات به حساب مسافر محاسبه می شود.
  • اگر تاخیر پرواز مسافری که از مجموعه وبلاگ پایگاه داده بلیت تهیه نموده، بیش از سه ساعت باشد و این موضوع سبب انصراف مسافر از پرواز شود، با توجه به مقررات ایرلاین و با ارائه بلیط و رسید مهر شده به وسیله ایستگاه مبدا، پیگیری و استرداد بدون جریمه نرخ بلیط از طرف وبلاگ پایگاه داده برای مسافر انجام می شود.
  • اگر مسافری با یک نام دو بلیت در یک پرواز از دو آژانس و یا سایت مختلف تهیه نماید، خسارت ناشی از رزرو مجدد بر روی یک پرواز با همان تاریخ و ساعت برای یک نام (دابلیکیت) به عهده مسافر می باشد.
  • مسافر باید در زمان خرید بلیت هواپیما برای سفرهای خارجی، تاریخ انتخابی بلیط خود را با تاریخ ویزا تطبیق دهد.
  • درخواست ابطال بلیت های سیستمی از طرف مسافر مطابق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری، شامل جریمه کنسلی می شود، مقدار این جریمه طبق مقررات هر ایرلاین متفاوت می باشد. بعد از کسر مبلغ جریمه کنسلی و مبلغ کارمزد انتقال وجه، به جامانده مبلغ به حساب مسافر عودت داده می شود.

2. نحوه استرداد بلیط هواپیما

اگر بلیت پرواز خود چه داخلی چه خارجی از آژانس های مسافرتی خریداری نموده باشید، امکان استرداد یا همان کنسل کردن آن به وسیله آژانس های مسافرتی وجود دارد و مسافران می توانند با مراجعه کردن به آژانسی که بلیت را از آنجا خریداری نموده اند، پرواز خود را کنسل یا جابه جا کنند و یا هزینه آن را پس از کسر مبلغ جریمه احتمالی دریافت کنند. برای کنسل کردن بلیت هایی که به وسیله سایت های فروش آنلاین بلیت خریداری شده هم می توانید وارد حساب کاربری خود در سایت شوید و درخواست کنسلی بلیت مورد نظر خود را ثبت نمایید، پس از کسر مبلغ جریمه، الباقی هزینه به حساب بانکی مسافر واریز می شود.

برای پروازهای داخلی می توانید به وسیله دفاتر فروش بلیت ایرلاین ها نیز استرداد بلیت پرواز خود را انجام دهید، فقط به این نکته توجه نمایید که در صورت خرید بلیت از ایرلاین ها دیگر امکان استرداد آن به وسیله دفاتر و یا سایت های فروش بلیت برای شما وجود ندارد. حتما قبل از مراجعه حضوری با پشتیبانی تلفنی ایرلاین مورد نظر صحبت کنید و شرایط را توضیح دهید. اگر شرایط استرداد بلیت را داشته باشید، می توانید با مراجعه حضوری یا به صورت اینترنتی، استرداد را انجام دهید و مبلغ را در حسابی که تعریف می کنید، دریافت نمایید.

نحوه استرداد بلیط هواپیما

3. جریمه استرداد بلیط

مسافرانی که قصد دارند پرواز خود را کنسل کنند، باید با توجه به نوع بلیت و قوانین ایرلاین صادر کننده آن، مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت کنند. مبلغ جریمه استرداد بلیت یکی از بخش های مهم قوانین تغییر و کنسلی بلیت هواپیما می باشد که مسافران در زمان خرید بلیت باید به آن دقت کنند. می توان این موضوع را به این شکل توضیح داد که وقتی مسافری بلیت پرواز خود را کنسل می نماید، یعنی در ازای آن به ایرلاین خسارتی وارد نموده و باید آن را جبران کند به همین علت برای جبران این خسارت مبلغی به عنوان جریمه برای مسافر در نظر گرفته می شود که از هزینه پرداختی وی بابت بلیت کسر شده و الباقی مبلغ به مسافر عودت داده می شود.

مبلغ جریمه استرداد بلیت هواپیما براساس زمانی که بلیط را کنسل می کنید، متغیر می باشد. بعلاوه باید این نکته را بدانید که ایرلاین های مختلف، سیاست های متفاوتی را در مورد مبلغ جریمه کنسلی بلیت هواپیما دارند. اما در اغلب ایرلاین ها مبلغ جریمه از 10 الی 20 درصد شروع و تا 80 درصد ادامه پیدا می نماید، مبلغ جریمه و جزئیات مربوط به زمان کنسلی در هنگام فروش بلیت از طرف ایرلاین به مسافران اعلام می شود. قوانین تغییر و کنسلی بلیت هواپیما برای بلیت پروازهای خارجی هم صادق است، یعنی زمانیکه مسافر برای پرواز خارجی اقدام به تهیه بلیط می نماید به وی شرایط مربوط به کنسلی و مقدار خسارت اعلام می شود. البته بعضی ایرلاین های خارجی، مبلغی ثابت را به عنوان جریمه کسر می کنند.

جریمه استرداد بلیط

4. قوانین تغییر و کنسلی بلیت هواپیما برای تغییر مقصد پرواز

ممکن است مقصد سفر شما به دلایل مختلفی تغییر کند، در این شرایط شما می توانید مقصد بلیت پرواز خود را که قبلا خریداری نموده اید، تغییر دهید به شرطی که از همان ایرلاین بلیت پرواز خود را مجددا خریداری نمایید. در بخشی از قوانین تغییر و کنسلی بلیت هواپیما به این موضوع اشاره شده، مسافر در این حالت باید مبلغی را به عنوان هزینه تغییر مقصد و تغییر زمان پرداخت کند که این مبلغ نیز در زمان خرید بلیت به وی اعلام شده است. این موضوع ربطی به زمان تغییر مقصد شما ندارد و معمولا مبلغ ثابتی می باشد.

5. نحوه استرداد بلیت چارتری

بلیت چارتری به بلیت هایی گفته می شود که تا چند روز مانده به پرواز روی دست صاحب ایرلاین مانده و یا افرادی آن ها را کنسل نموده اند، حالا ایرلاین برای اینکه جایگاه خالی نداشته باشد با تخفیف بیشتر این بلیط ها را به مسافران عرضه می نماید. به همین علت قوانین مربوط به کنسلی بلیت های چارتری با سایر بلیت ها اندکی فرق دارد و امکان دارد مسافر نتواند هیچ مبلغی را از استرداد بلیت خود دریافت کند.

نحوه استرداد بلیت چارتری

با توجه به چارتری بودن پرواز، مسافر با لغو بلیت مشمول پرداخت جریمه می شود. استرداد بلیت چارتری فقط به وسیله شرکت چارتر کننده امکان پذیر می باشد و مسافر باید برای کنسلی بلیط چارتری خود به سایت و یا آژانس چارترکننده مراجعه نماید و درخواست کنسلی بلیت خود را ثبت کند. پس از ثبت درخواست شرکت تعیین می نماید که آیا این کنسلی امکان پذیر است یا خیر و در صورت امکان مقدار مبلغ بلیت به عنوان جریمه کسر می شود. ممکن است با درخواست کنسلی مسافر به دلایل مختلف همانند قوانین داخلی شرکت و یا نزدیک بودن ساعت پرواز موافقت نشود، که در این صورت هیچ مبلغی به مسافر عودت داده نمی شود. به همین علت مسافران باید در زمان خرید بلیت هواپیما چارتری نسبت به شرایط استرداد آن دقت کافی را داشته باشند.

6. پرداخت خسارت کنسلی پرواز به وسیله شرکت های بیمه

بعضی شرکت های بیمه بین المللی برای جبران خسارت مسافرانی که پرواز خود را کنسل نموده و یا از پرواز جا مانده اند، مبلغ جریمه مسافر را به وی پرداخت می کنند تا مسافر از کنسل شدن سفر خود خسارت کمتری ببیند. البته این موضوع در بین شرکت های بیمه ایرانی چندان رواج ندارد و بعید به نظر می رسد که از آن استقبال کنند.

7. شرایط استرداد وجه بلیت کنسلی

  • حتما باید حداقل زمان پرواز که از طرف شرکت هواپیمایی تعیین می شود، رعایت شده باشد.
  • مبلغ مربوط به کنسلی بلیت هواپیما پس از کسر جریمه، فقط به حساب کسی که آن را خریداری نموده واریز می شود.
  • آژانس های مسافرتی این حق را دارند که بر نحوه استرداد بلیط هواپیما مشتریان خود نظارت داشته باشند.

شرایط استرداد وجه بلیت کنسلی

سوالات متداول

1. مبلغ جریمه استرداد بلیت هواپیما به چه صورتی محاسبه می شود؟

مبلغ جریمه استرداد بلیت هواپیما براساس زمانی که بلیط را کنسل می کنید، متغیر می باشد. بعلاوه باید این نکته را بدانید که ایرلاین های مختلف، سیاست های متفاوتی را در مورد مبلغ جریمه کنسلی بلیت هواپیما دارند. اما در اغلب ایرلاین ها مبلغ جریمه از 10 الی 20 درصد شروع و تا 80 درصد ادامه پیدا می نماید، مبلغ جریمه و جزئیات مربوط به زمان کنسلی در هنگام فروش بلیت از طرف ایرلاین به مسافران اعلام می شود. قوانین تغییر و کنسلی بلیت هواپیما برای بلیت پروازهای خارجی هم صادق است

2. جریمه کنسل کردن بلیط چارتر هواپیما به چه صورتی است؟

با توجه به چارتری بودن پرواز، مسافر با لغو بلیت مشمول پرداخت جریمه می شود. استرداد بلیت چارتری فقط به وسیله شرکت چارتر کننده امکان پذیر می باشد و مسافر باید برای کنسلی بلیط چارتری خود به سایت و یا آژانس چارترکننده مراجعه نماید و درخواست کنسلی بلیت خود را ثبت کند. پس از ثبت درخواست شرکت تعیین می نماید که آیا این کنسلی امکان پذیر است یا خیر ودر صورت امکان چه مقدار مبلغ بلیت به عنوان جریمه کسر می شود. ممکن است با درخواست کنسلی مسافر به دلایل مختلف همانند قوانین داخلی شرکت و یا نزدیک بودن ساعت پرواز موافقت نشود، که در این صورت هیچ مبلغی به مسافر عودت داده نمی شود.

3. شرایط استرداد وجه بلیت کنسلی چگونه است؟

  • حتما باید حداقل زمان پرواز که از طرف شرکت هواپیمایی تعیین می شود، رعایت شده باشد.
  • مبلغ مربوط به کنسلی بلیت هواپیما پس از کسر جریمه، فقط به حسابی کسی که آن را خریداری نموده واریز می شود.
  • آژانس های مسافرتی این حق را دارند که بر نحوه استرداد بلیط هواپیما مشتریان خود نظارت داشته باشند.

شرایط استرداد وجه بلیت کنسلی

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم شما را بیشتر با قوانین تغییر و کنسلی بلیت هواپیما آشنا کنیم تا بتوانید براساس آن از حقوق مربوط به مسافران در زمان کنسلی بلیط پرواز با مطلعی بیشتر استفاده نمایید و در صورت کنسل شدن سفرتان هزینه کمتری را از دست بدهید. برای سفرهای هوایی خود به نقاط مختلف ایران و دنیا می توانید، بلیط هواپیما را از سایت وبلاگ پایگاه داده ارائه دهنده انواع خدمات سفر که سابقه طولانی و درخشانی در امر گردشگری دارد، خریداری نمایید.

منبع: الی گشت

به "با قوانین تغییر و کنسلی بلیت هواپیما آشنا شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با قوانین تغییر و کنسلی بلیت هواپیما آشنا شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید