آنالیز امکان حضور فروشگاه های اینترنتی در چرخه فروش مکمل های غذایی
به گزارش وبلاگ پایگاه داده، اعضای کارگروه کمیته حمایت از کسب وکار با توجه به فروش انواع مکمل های دارویی، غذایی و ورزشی توسط 200 داروخانه دارای مجوز فروش آنلاین، علت رد شدن درخواست سایر پلتفرم ها نظیر دیجی کالا به عنوان هم رسان در توزیع مکمل ها را آنالیز کردند.
بر اساس آنچه در این جلسه مطرح شد، با توجه به رشد کسب وکارهای دیجیتال در کشور و لزوم دسترسی به انواع محصولات به یاری فروش آنلاین، پلتفرم هایی مانند دیجی کالا درخواست دریافت مجوز برای هم رسانی بین داروخانه و مشتری در چرخه خرید انواع مکمل ها را ارائه دادند که از سوی سازمان غذا و دارو پذیرفته نشده است.
محسن عامری، مدیر دبیرخانه کمیته حمایت از کسب وکار با توجه به رد این درخواست، طی نشستی با حضور نمایندگان سازمان غذا و دارو، شرکت دیجی کالا، عضو کمیسیون حقوقی، حمایت های قضائی و مقرراتی اتاق ایران، نماینده اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی، رئیس کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان اتاق ایران، معاون مالی اتاق تعاون، نماینده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، موضوع را آنالیز کرد.
او با بیان این مطلب که دبیرخانه پیش از برگزاری این جلسه طی نامه ای به سازمان غذا و دارو علت نپذیرفتن درخواست مذکور را جویا شده است، گفت: سازمان غذا و دارو به استناد تبصره 3 ماده 3 قانون مقررات پزشکی و دارویی و بند پ ماده 7 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، فروش انواع مکمل ها به صورت آنلاین را ممنوع دانسته و تأکید دارد برای این کار باید قانون موجود را اصلاح کرد.
بر اساس اظهارات عامری، مواد قانونی مورد توجه سازمان غذا و دارو هیچ کدام به ممنوعیت فروش آنلاین مکمل های غذایی و دارویی اشاره نمی نمایند. کمااینکه همین الآن داروخانه هایی با مجوز وزارت بهداشت در حال فروش آنلاین این نوع محصولات هستند.
تبصره 3 ماده 3 قانون مربوط به مقررات امور پزشکی، دارویی، مواد خوردنی و آشامیدنی و همچنین مقررات توزیع دارو در جمهوری اسلامی ایران می گوید: کلیه فرآورده های تقویتی، تحریک نماینده، ویتامین ها، و غیره جزو اقلام دارویی محسوب می شوند. بنابراین ممنوعیت عرضه در این خصوص بر طبق قانون وجود دارد.
بند (پ) ماده 7 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور نیز اعلام می نماید: هرگونه واردات تجاری، ذخیره سازی، توزیع، عرضه و فروش کالاهای دارویی، واکسن، مواد زیستی (بیولوژیک)، طبیعی و سنتی، مکمل های تغذیه ای، آرایشی، بهداشتی، غذایی و ملزومات و تجهیزات پزشکی که در سامانه رهگیری و کنترل اصالت طبق ضوابطی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می نماید، ثبت نشده باشد جرم محسوب می گردد و با مجرم مطابق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 3/10/1392 برخورد می گردد.
سعید محمدی، رئیس هیات مدیره شرکت دیجی کالا در تشریح آنچه قرار است توسط این شرکت انجام گردد، گفت: دیجی کالا میخواهد برای سرعت بخشیدن به فرآیند خرید کالا به عنوان یک هم رسان بین داروخانه و مشتری قرار بگیرد و فهرستی از داروخانه هایی که یک مکمل خاص را موجود دارند با ذکر اطلاعات داروخانه و قیمت کالا در اختیار مشتری قرار دهد. در این بین دیجی کالا امکان ارتباط بین داروخانه و متقاضی را فراهم می نماید و حتی در فرآیند انبار، نگهداری و ارسال دارو نیز نقشی ندارد.
بر اساس اظهارات او این اقدام طبق قوانین موجود امکان اجرا دارد و نیازی به اصلاح هیچ قانونی نیست. در حال حاضر 200 داروخانه برای فروش آنلاین مکمل های غذایی و دارویی مجوز دارند.
او دسترسی آسان تر و یکجا، امکان عرضه کالا با قیمت های رقابتی و افزایش سطح شفافیت را از مزایای ورود پلتفرم های مختلف به این عرصه دانست.
در این بین نمایندگان دیگر دستگاه ها و بخش های حاضر در نشست ضمن موافقت با اصل موضوع بر لزوم اتخاذ سازوکاری برای تقویت کسب وکارهای نو و دیجیتال در فضای مالی امروز تأکید کردند. به باور آنها جهان به این سمت حرکت نموده و پایان هرگونه مقاومت در برابر این تغییر شکسته خواهد شد. باید به جای اقدامات بازدارنده، بستر را برای فعالیت قانونی و دقیق این نوع پلتفرم ها فراهم کرد.
در نهایت مدیر دبیرخانه کمیته حمایت از کسب وکار با تأکید بر این مطلب که سازمان غذا و دارو برای اعلام ممنوعیت درخواست پلتفرم هایی نظیر دیجی کالا به مستنداتی رجوع می نماید که قابل پذیرش نیست، بنابراین ضروری است برای نتیجه گیری دراین باره، موضوع در نشست شورای گفت وگو و یا کمیته حمایت از کسب وکار مطرح و آنالیز گردد.
منبع: اتاق بازرگانی ایران