توکیو برای برگزاری دو رویداد مهم ورزشی آماده می گردد

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، جام جهانی راگبی 2019 و المپیک تابستانی 2020، دو رویداد مهم ورزشی هستند که به میزبانی توکیو برگزار خواهند شد و همین امر باعث تغییر وتحولات زیادی در این شهر شده است.

توکیو برای برگزاری دو رویداد مهم ورزشی آماده می گردد

توکیو میزبانی دو رویداد بزرگ ورزشی جهان: جام جهانی راگبی و المپیک تابستانی 2020 را برعهده دارد و در حال اجرا آخرین مراحل آماده سازی ها است. هواداران ورزشی در سفر به مرکز ژاپن شاهد چه تغییروتحولاتی خواهند بود؟

اول از همه اینکه مسافران تنها نخواهند بود. تعداد جهانگردان خارجی ژاپن از سال 2013 تا 2018 سه برابر و به بیش از 31 میلیون نفر رسیده است که حدود 10 میلیون نفر از آن ها از توکیو دیدن می نمایند و همین امر از رونق صنعت جهانگردی این شهر حکایت دارد. پیش بینی می گردد که تعداد جهانگردان خارجی ژاپن تا سال 2020 به 40 میلیون نفر برسد. با این حال، برخلاف سایر مقاصد جهانگردی این کشور که کوشش می نمایند شرایط خود را با افزایش تعداد جهانگردان وفق دهند، شهر توکیو به واسطه وسعت و مجموعه اقدامات آماده سازی که انجام داده، تا به امروز مسئله ای با ازدحام جهانگرد نداشته است.

آغاز جام جهانی راگبی

با آغاز جام جهانی راگبی در 29 شهریور (20 سپتامبر) در ورزشگاه توکیو، آماده سازی های توکیو به بوته آزمایش گذاشته می گردد. مسابقات راگبی در 12 شهر ژاپن برگزار می گردد و انتظار می رود که حدود 600 هزار طرفدار برای دیدنی بازی ها به ژاپن سفر نموده و یک سوم بلیط بازی ها را خریداری نمایند. بیشتر این جهانگردان از کشورهای فعال در راگبی یعنی جزایر بریتانیا، فرانسه، استرالیا، نیوزیلند و آفریقای جنوبی خواهند بود. برگزارنمایندگان این رویداد متعهد شده اند که کلیه امکانات لازم را برای برپایی بازی های مهیج و قابل قبول فراهم نمایند و به همین خاطر از 13 هزار داوطلب که بسیاری از آن ها مسلط به زبان انگلیسی هستند نیز در ایام مسابقات استفاده خواهند کرد.

ورزشگاه توکیو حدوداً 18 کیلومتر با غرب بخش مرکزی شهر فاصله دارد؛ با این حال دو منطقه طرفداری: میدان ورزش های توکیو و میدان ایستگاه چوفو یا تالار سیتی گرین چوفو نیز برای دیدنی مسابقات در نظر گرفته شده است. به غیر از بازی های تیم ملی ژاپن، بارهای محلی احتمالاً به دیدنی بازی های سرانجام فصل بیسبال یا نمایش های مختلف از تلویزیون مشغول خواهند بود تا دیدنی راگبی. به همین علت بعضی کسب وکارها نظیر گروه هتل های اینترکانتیننتال ANA درصدد حل این مشکل برآمده اند و با ایجاد فضاهایی در بارها و هتل ها که امکان دیدنی زنده مسابقات را فراهم می نمایند، در پی جذب بازدیدنمایندگان خارجی و هواداران بومی ورزشی هستند. تسویوشی اوتا، رئیس گروه هاب، می گوید:

بیشتر انتظار دارم، بازدیدنمایندگان خارجی، فرهنگ بار را بفهمند که در اصل به خود ما تعلق دارد و از گپ وگفت و دیدنی ورزش ها لذت ببرند.

ورزش راگبی در ژاپن رو به پیشرفت است، به طوری که تیم ملی این کشور معروف به شکوفه های شجاع در جام جهانی چهار سال قبل پیروز شد از سد آفریقای جنوبی بگذرد، اما این رشته ورزشی همچنان مورد توجه مردم این کشور نیست. تسویوشی اوتا می گوید:

افراد محلی با دیدن تعداد زیاد جهانگردان خارجی متوجه شده اند که اتفاق بزرگی در ماه سپتامبر در شرف وقوع است و با آغوش باز از این جهانگردان استقبال می نمایند؛ اما بعید می دانم که بیشتر این مردم بدانند، این جمعیت خارجی برای دیدنی بازی های جام جهانی راگبی به ژاپن آمده اند. با این حال فکر می کنم که با آغاز مسابقات، فضای شهر و اندازه علاقه مردم محلی تغییر خواهد نمود. مردم ژاپن زندگی روزمره ساکت و بی هیاهویی دارند، اما با فرارسیدن جشنواره ها بسیار پرشور و صمیمی می شویم. جام جهانی فوتبال 2002 را به یاد دارم؛ چهارراه شیبویا حسابی پر جنب وجوش بود. تعدادی از بازدیدنمایندگان که برای اولین بار از توکیو دیدن می کردند، هیجان زیادی داشتند و شوروحال فوق العاده ای به شهر داده بودند.

اثراث مسابقات المپیک بر توکیو

دولت ژاپن امیدوار است که تحت تأثیر رویداد المپیک، تعداد جهانگردان این کشور در سال 2020 حدود 10 میلیون نفر بیشتر گردد. المپیک، فرصتی ایده آل برای نشان دادن توکیو به جهان است، موضوعی که اهمیت زیادی برای مسئولان دارد.

اوایل سال جاری، فرماندار شهر توکیو به رسانه ها گفت که این شهر تغییرات چمشگیری را تجربه خواهد نمود. او گفته بود:

برای اینکه این مسابقات را به یک پیروزیت تبدیل کنیم و پایه گذار یک توکیوی نو باشیم، سال 2019 از اهمیت زیادی برخوردار است.

از پیشرفت های مهمی که در دست انجام است، می توان به دروازه تاکاناوا (Takanawa Gateway) اشاره نمود که اولین ایستگاه نو در خط آهن یامانوته از سال 1971 به شمار میرود و سال آینده آغاز به کار خواهد نمود. این ایستگاه که بین ایستگاه های تاماچی و شیناگاوا واقع شده است، با الهام از اریگامی سنتی ژاپنی، سقفی از شیشه و فولاد دارد و کنگو کوما، معمار مطرح ژاپنی که طراحی ورزشگاه ملی برای بازی های توکیو 2020 را بر عهده داشته، طراحی این ایستگاه را نیز انجام داده است.

محوطه اطراف ایستگاه شیبویا نیز به عنوان بخشی از یک برنامه تحول چندساله در حال بازسازی است تا به قطب کسب وکار، حمل ونقل و تفریح در چند دهه آینده تبدیل گردد. به همین خاطر، شیبویا اسکرمبل اسکوئر (Shibuya Scramble Square) ساخته شده که یک آسمان خراش چندمنظوره با ارتفاع 230 متر است که درست بالای ایستگاه شیبویا واقع شده است و دارای سکوهای دیدن در فضای داخلی و خارجی خود است. این ساختمان در اول نوامبر برای امور تجاری افتتاح خواهد شد. یکی دیگر از پروژه های این منطقه که همه منتظر افتتاح آن هستند، موزه میجی جینگو (Meiji Jingu Museum) نام دارد که اثر دیگری از معمار ژاپنی، کنگو کوما است. این موزه که اواخر اکتبر آغاز به کار خواهد نمود، در کنار پارک یویوگی واقع شده است و طراحی آن به گونه ای بوده است تا با محیط سرسبز اطرافش ادغام گردد و درعینِ حال آثار فرهنگی مهم را به نمایش بگذارد.

یکی دیگر از تغییرات درخورتوجه را می توان پوشش گسترده تر وای فای رایگان نه تنها در توکیو، بلکه در سراسر کشور ژاپن دانست که شامل 108 ایستگاه قطار سریع السیر شینکانسن می گردد. دولت توکیو برای برطرف موانع زبانی هنگام مراجعه به رستوران، یک وب سایت خاص محلی راه اندازی نموده است که رستوران های دارای منوی چندزبانه را به کاربران نشان می دهد.

مکان های ورزشی نو برای المپیک

با آغاز المپیک، 30 رویداد ورزشی در 43 مکان برگزار خواهد شد و ورزشگاه ملی نو نیز که کار ساخت آن به زودی به سرانجام می رسد، مهم ترین آن ها خواهد بود. این ورزشگاه در محل ورزشگاه اصلی ساخته شده است که برای بازی های المپیک 1964 به کار می رفت و فقط چند کیلومتر با مناطقی نظیر شیبویا، شینجوکو، گینزا و روپونگی که بین جهانگردان خارجی معروف هستند، فاصله دارد. علاوه بر این، 10 مکان عمومی از جمله پارک یویوگی و پارک هیبیا نیز این رویدادهای ورزشی را پخش خواهند کرد و 80 هزار داوطلب (بیشتراً مسلط به زبان انگلیسی)، بازدیدنمایندگان را هدایت می نمایند؛ همین موضوع نشان می دهد که شهر توکیو با تمام قوا آماده این رویداد است. هواداران خارجی که بلیط دارند، راهی خلیج توکیو خواهند شد، جایی که به طور سنتی منطقه جهانگردی نیست، اما برای مسابقات المپیک و پارالمپیک مهیا شده و 17 مکان برگزاری مسابقات و دهکده المپیک را در خود جای داده است. جالب است بدانید، در این منطقه ربات های انسان نمایی وجود دارند که جهت دسترسی به اقامتگاه ها و جاذبه های اطراف را در اختیار بازدیدنمایندگان قرار می دهند.

رزرو هتل پیش از مسابقات المپیک

بر اساس اعلام شرکت املاک و مستغلات CBRE، پیش بینی می گردد که 30 هزار اتاق هتل تا سال 2020 به تعداد اتاق های هتل توکیو اضافه گردد که در مقایسه با سال 2017، جمعاً حدود 120 هزار اتاق خواهد شد. یکی از هتل هایی که بیشترین انتظار از آن می رود، هتل اوکورا توکیو است که پس از بازسازی های گسترده ای که از سال 2015 کلید زده بود، به تازگی بازگشایی شده است. ساختمان اصلی هتل اوکورا در سال 1962 فعالیت خود را آغاز و با ارائه تلفیقی از فرهنگ سنتی ژاپنی با خدماتی در سطح جهانی، به سرعت هواداران زیادی پیدا کرد. این هتل پس از چهار سال بازسازی، اکنون با 508 اتاق لوکس در دو ساختمان در خدمت مسافران است. با این حال، برای اسکان جمعیت زیاد هواداران و جهانگردانی که در زمان بازی های المپیک به توکیو می آیند، به اتاق های هتل بسیار بیشتری احتیاج است.

برای مردم محلی که می خواهند اتاق های مازاد منزل خود را به وسیله سایت هایی نظیر ایربی ان بی و هتل های مقرون به صرفه اجاره دهند، قوانین سختگیرانه تری در نظر گرفته شده و به همین علت جهانگردان بهتر است خیلی پیش تر از زمان المپیک اقدام به رزرو جا نمایند.

برای سایر مسائلی که ممکن است برای بازدیدنمایندگان و مردم بومی پیش بیاید نیز پیش بینی های لازم صورت گرفته است. با اینکه، بیشتر علائم موجود در ایستگاه ها و حمل ونقل عمومی توکیو به زبان ژاپنی و انگلیسی هستند، افزایش تعداد جهانگردان باعث فشار بیشتر به زیرساخت های شهر، به خصوص متروی همواره شلوغ و سایر خطوط قطار آن می گردد. به همین خاطر، اقدامات لازم برنامه ریزی شده است تا دیدنگران المپیک و مردان و زنان شاغل هنگام استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی باعث ازدحام و فشار بیشتر نشوند. به عنوان مثال، یکی از برنامه ها ترغیب کسب وکارها برای تغییر ساعت کاری و دورکاری کارمندان است، هرچند هضم چنین چیزی در فرهنگ کاری سفت وسخت ژاپن که یکی از بیشترین ساعت های کاری جهان را دارد، سخت به نظر می رسد.

صرف نظر از اختلالات احتمالی، افراد زیادی مثل ماسارو اوکانو که به رانندگی تاکسی اشتغال دارد، مشتاقانه منتظر آغاز میزبانی این رقابت ها به وسیله توکیو و تغییرات بلندمدت پیش بینی شده در این شهر هستند. این راننده 69 ساله طی چند سال گذشته مشغول یادگیری زبان انگلیسی و قدری کره ای بوده است تا بتواند به جمعیت روبه رشد بازدیدنمایندگان خارجی که سوار تاکسی او می شوند، خدمات بهتری ارائه کند. او می گوید:

وقتی مسافران خارجی را سوار می کنم، همواره از آن ها می پرسم که از کجا آمده اند و سعی می کنم که به زبان خودشان با آن ها احوالپرسی کنم. هرچه تعداد بازدیدنمایندگان خارجی بیشتر گردد، رفتار مردم ژاپن با آن ها صمیمانه تر خواهد شد. ژاپنی ها، انگلیسی پایه را می فهمند. بسیاری از علائم موجود در متروها به زبان انگلیسی، چینی و کره ای است. علاوه بر این، اپلیکیشن های گوشی های هوشمند نیز یاری نماینده هستند. پس جای نگرانی نیست. با وجودی که این رویدادها شاید باعث ایجاد مسائل ترافیکی در جاده ها و حمل ونقل عمومی شوند، اما همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت.

اگر به توکیو سفر می کنید، وبلاگ پایگاه داده لیست کاملی از جاهای دیدنی توکیو را نیز در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید اطلاعات لازم درباره هر جاذبه جهانگردی را از جمله آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه، ساعات بازدید و... به دست آورده و سفر خود را بهتر برنامه ریزی کنید.

منبع: کجارو / edition.cnn.com

به "توکیو برای برگزاری دو رویداد مهم ورزشی آماده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توکیو برای برگزاری دو رویداد مهم ورزشی آماده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید