در ملاقات وزیران خارجه ایران و عربستان چه گذشت؟

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان در پکن ملاقات کردند.

در ملاقات وزیران خارجه ایران و عربستان چه گذشت؟

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، وزیر امور خارجه کشورمان در این ملاقات با تأکید بر اینکه روابط رسمی تهران - ریاض از امروز رسما فعال شد، گفت؛ با توجه به گفتگوهای اجرا شده و نیز پیغام تبادل شده بین پادشاه عربستان و رئیس جمهور کشورمان، اراده رهبران دو کشور بر توسعه و تعمیق روابط فیمابین واقع شده است.

امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از بازگشت روابط دو کشور همسایه، دوست و برادر به حالت طبیعی، تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با عربستان در تمامی زمینه های مورد علاقه آمادگی دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اهمیت و ضرورت توسعه روابط در زمینه های مالی و تجاری و نیز سرمایه گذاری، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری کمیسیون مشترک مالی دو کشور را اظهار داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به وجود موافقتنامه های پایه و مبنائی میان دو کشور اضافه نمود، اسناد پایه موجود در کنار اراده رهبران دو کشور، زمینه های قانونی و حقوقی لازم را برای پیشبرد همکاری های دو کشور در تمامی زمینه ها فراهم نموده است.

امیرعبداللهیان با تاکید براینکه رشد روابط مالی و سرمایه گذاری های متقابل می تواند به تحکیم روابط یاری کند، اضافه نمود؛ یکی از زمینه های مهم همکاری بحث ترانزیت است و موقعیت ژئوپلیتیک ایران فرصت بی نظیری را در اختیار عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس برای همکاری های تجاری با کشورهای شمال ایران قرار می دهد.

وزیر امور خارجه عربستان نیز در این ملاقات از برگزاری این نشست و فعال شدن روابط رسمی دو کشور در ماه مبارک رمضان ابراز خرسندی کرد و آن را زمینه ساز خیر و برکت برای دو کشور و کشورهای منطقه توصیف کرد.

فیصل بن فرحان با اشاره به گشایش صفحه تازهی در روابط دو کشور و شکل گیری افق های تازه در روابط محبت آمیز و برادرانه میان ایران و عربستان، بر آمادگی کشورش برای اجرایی کردن موافقتنامه های موجود میان دو کشور تاکید کرد و به این منظور از تبادل هیأت های عالی میان دو کشور استقبال کرد.

وی اضافه نمود روابط تازه میان دو کشور، فضای مثبت تازهی را در کل منطقه ایجاد کرد و عربستان سعودی آماده است تا با یاری و همکاری ایران فضای مثبت یادشده در مناسبات منطقه ای را تقویت نماید.

طرفین در این ملاقات بر تبادل هیأت های مقدماتی برای بازگشایی سفارتخانه ها و کنسولگری های دو کشور، فعال سازی موافقتنامه های مشترک و تبادل هیأت های دو کشور بمنظور توسعه روابط در زمینه های مختلف از جمله در زمینه های مالی و تجاری و سرمایه گذاری، انجام مذاکرات هیأت های تخصصی بمنظور از سرگیری پروازهای مستقیم، تسهیل صدور ویزا برای شهروندان دو کشور از جمله ویزا عمره و نیز تقویت همکاری های مشترک در مجامع بین المللی توافق نمودند.

دو وزیر از دعوت های متقابل بعمل آمده از یکدیگر برای سفر رسمی دوجانبه تشکر و استقبال نمودند.

بعلاوه در خاتمه این ملاقات بیانیه مشترک گفتگوهای اجرا شده به امضای وزرای خارجه ایران و عربستان رسید.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "در ملاقات وزیران خارجه ایران و عربستان چه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در ملاقات وزیران خارجه ایران و عربستان چه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید