طرز تهیه برنج آبکشی مجلسی

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، برنج یکی از پایه های اصلی سفره های ایرانی است. طرز تهیه برنج آبکشی مجلسی گاهی اوقات فرق میان یک آشپز خوب و حرفه ای را تعیین می نماید. برنج آبکش یکی از راه های دم کردن برنج بوده که تسلط به آن یکی از ضروری ترین موارد در آشپزی ایرانی است. البته روش های دیگری برای دم کردن برنج وجود دارد که اصطلاحا برنج را شفته می نماید. در روش آبکش، برنج به شکل دانه دانه در می آید که روشی مناسب برای سرو کردن در مجالس و مهمونی هاست. به همین علت به برنج مجلسی نیز معروف شده است. در این مطلب قصد داریم تا طرز تهیه برنج آبکشی مجلسی را برای شما توضیح دهیم.

طرز تهیه برنج آبکشی مجلسی

طرز تهیه برنج آبکشی مجلسی

برای تهیه یک برنج آبکشی مجلسی و خوب ابتدا باید برنج پاک شده را خیس نموده و مدت کوتاهی بماند. معمولا باید مقدار بسیار کمی (به مقدار یک بند انگشت بالای سطح برنج) آب بریزیم و آب را عوض کنیم. این کار را تا زمانی که آب برنج شفاف گردد ادامه خواهیم داد. در این حالت می گذاریم تا مدتی برنج اصطلاحاً خیس بخورد. در ادامه قابلمه ای را برداشته و تا نصف آن آب می ریزیم. قابلمه را بر روی شعله و حرارت بالا قرار داده و می گذاریم تا آب به جوش بیاید. در این حین به آب به مقدار 1 قاشق غذا خوری نمک به آن اضافه می کنیم. برنج را بدون آب به قابلمه اضافه می کنیم.

حال کمی برنج اضافه شده به قابلمه را کمی هم می زنیم و سپس به مدت 10 دقیقه صبر می کنیم تا برنج بپزد. بعد از 10 دقیقه به برنج سری می زنیم و کمی از آن را با قاشق بر می داریم. برنج را کمی فشار می هیم. اگر برنج نرم شده بود یا برنج با فشار له شد، بنابراین زمان آبکشی برنج سر رسیده است. در غیر این صورت باید زمان بیشتری بر روی شعله بماند. حال برای آبکش برنج، یک آبکش را آماده کنید و قابلمه را در آن خالی کنید. بلافاصله بعد از خالی کردن برنج بر روی آن آب سرد بریزید. حال برای این که حرارت به یک مقدار و یکسان گردد و برنج له نگردد، باید آبکش را چندین بار تکان بدهیم تا برنج ها کاملاً جا به جا یا زیر و رو شوند.

دم کردن برنج

بعد از آبکش برنج، قابلمه را روی شعله قرار می دهیم تا کاملا خشک گردد. کمی روغن مایع به آن اضافه نموده و سعی می کنیم با تکان دادن قابلمه، روغن مایع کل قابلمه را چرب کند. برای این کار در کنار روغن مایع می توانید از زعفران دم نموده نیز بهره ببرید. حال با کفگیر برنج های وسط آبکش را بر می داریم و به قابلمه اضافه می کنیم تا بخار نیز خارج گردد. با این کار مطمئن می شویم تا برنج ها به هم نچسبند و له نشوند. بعد از این مراحل بر روی قابلمه برنجمان که بر روی شعله گذاشتیم، دم کنی قرار می هیم. برنج باید در همین حالت حدود 50 دقیقه با حرارتی ملایم بماند تا اصطلاحا دم بکشد. بعد از این مرحله برنج ما کاملا برای سرو آماده است.

طرز تهیه برنج آبکش با ته دیگ

در طرز تهیه برنج آبکشی شده با ته دیگ، تنها تفاوتی که در مراحل بوجود می آید، اضافه شدن یک مرحله تازه است. هنگامی که برنج را آبکش کردیم و قابلمه را بر روی شعله قرار دادیم تا خشک گردد، مقداری روغن یا زعفران دم نموده به قابلمه اضافه کردیم. در این مرحله می توانیم ته دیگ سیب زمینی یا نان را به اضافه کنیم. به این صورت که سیب زمینی های اسلایس شده را ته قابلمه بچینیم. یا نان لواش را در کف قابلمه قرار دهیم. سپس طبق مراحل قبلی برنج را به قابلمه اضافه کنیم.

نکاتی درباره طرز تهیه برنج آبکشی مجلسی

برای این که برنجتان قد بکشد باید در ظرفی بزرگ برنج را خیس کنید و نمک زیادی بزنید. می توانید برنج را به مدت یک الی دو ساعت خیس کنید. بعلاوه می توانید برای قد کشیدن بیشتر برنج، در هنگام دم کشیدن، آب سرد یا چند تکه یخ در آن بریزید. این عوامل باعث قد کشیدن بیشتر برنج شما می گردد. در صورتی که برنج شما کمی له شد، برای جلوگیری از له شدن بیشتر و اصطلاحاً وا رفتن برنج، می توانید به برنج خود 2 الی 3 قاشق غذا خوری آبلیمو اضافه کنید.

هنگام آبکشی برنج خود، مزه برنج را امتحان کنید. اگر برنج شما کمی شور شده بود نگران نباشید، در همان هنگام آبکشی، آب سرد بیشتری بر روی آن بریزید تا کمی شوری آن برود و دوباره طعم برنج خود را امتحان کنید.

جمع بندی

انواع برنج های مختلف بر روی خوب یا بد دم کشیدن برنج تأثیر بسیار زیادی دارند. بنابراین جدا از مراحل گفته شده، نوع برنجی که خریداری می کنید نیز بر روی دم کشیدن برنج تاثیر زیادی دارد. برترین زمان آبکش کردن برنج، هنگامی است که برنج نه زیاد سفت باشد و نه زیاد نرم و له شده باشد. در کل برای تهیه برنج آبکشی مدت زمانی حدود 1 ساعت زمان می برد.

منبع: اسنپ مارکت

به "طرز تهیه برنج آبکشی مجلسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه برنج آبکشی مجلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید