عوارض جانبی همراه با داروهای مسدود کننده کانال کلسیم

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، مسدود کننده های کانال کلسیم داروهایی بوده که جهت درمان فشار خون بالا، آنژین و نامنظمی ضربان قلب مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا ماهیت عوارض جانبی ایجاد شده به وسیله این داروها شدید نیست. اما گاهی اوقات

عوارض جانبی همراه با داروهای مسدود کننده کانال کلسیم

مترجم: رزیتا ملکی زاده

مسدود کننده های کانال کلسیم داروهایی بوده که جهت درمان فشار خون بالا، آنژین و نامنظمی ضربان قلب مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا ماهیت عوارض جانبی ایجاد شده به وسیله این داروها شدید نیست. اما گاهی اوقات ممکن است فرد عوارض جانبی جدی را تجربه نماید. این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد عوارض جانبی ناشی از مصرف این داروها را در اختیارتان قرار می دهد. داروهای مسدود کننده کانال کلسیم، با جلوگیری از ورود کلسیم به این سلول ها، به انبساط و یا گشاد شدن رگهای خونی که به آن وازودیلاسیون گفته می گردد، یاری می کنند. این امر موجب کاهش فشار ناشی از جریان خون در دیواره شریانی می گردد. مسدود کننده های کانال کلسیم از جمله داروهایی هستند که مانع وارد شدن کلسیم به عضلات قلب و سلول های ماهیچه صاف در دیواره عروق خونی می شوند. سلول های ماهیچه صاف عروق خونی و بعلاوه عضلات قلب برای انجام عمل انقباض احتیاج به کلسیم دارند و کلسیم به وسیله برخی کانال های کوچک وارد این سلول ها می گردد.

داروهای مسدود کننده کانال کلسیم، با جلوگیری از ورود کلسیم به این سلول ها، به انبساط و یا گشاد شدن رگهای خونی که به آن وازودیلاسیون گفته می گردد، یاری می کنند. این امر موجب کاهش فشار ناشی از جریان خون در دیواره شریانی می گردد. سطح پایین کلسیم در ماهیچه های قلب، انقباض قلبی یا نیرویی که به وسیله آن عضله قلب منقبض می گردد را کاهش می دهد. این به نوبه خود، موجب کاهش خروجی قلب می گردد. اثر تجمعی وازودیلاسیون و پایین بودن انقباض قلبی، کاهش در فشار خون خواهد بود.

موارد استفاده

همانطور که قبلاً ذکر شد، این داروها به کاهش فشار خون یاری می کنند. بنابراین، اصولاً در درمان فشار خون بالا و یا هیپرتنشن مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجا که این داروها به گشاد کردن عروق خونی یاری می کنند، بعلاوه در عوارضی مانند آنژین، پرفشاری ریوی، کاردیومیوپاتی، پدیده رینود و خونریزی های سوبارارنوئیدی از آنها استفاده می گردد.

مسدود کننده های کانال کلسیم در درمان فشار خون بالا در افرادی با نژاد آفریقایی ـ آمریکایی بسیار مؤثر عمل می کنند. با این حال، برای دیگر افراد، تأثیر بیشتری نسبت به داروهای مسدود کننده بتا و مهار کننده های ACE (آنزیم تبدیل آنژیوتانسین) ندارند. میگرن، عوارض آنوریسم مغزی و نامنظمی ضربان قلب برخی از عوارض دیگری بوده که برای درمان آنها این داروها می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

آملودیپین، دیلتیازیم، نیکاردایپین و وراپامیل برخی از داروهای مسدود کننده کانال کلسیم بوده که معمولاً از آنها استفاده می گردد. تفاوت میان این داروها در تأثیرشان بر ضربان قلب و بعلاوه مدت زمان عمل آنها است.

بیشتر بخوانید: علل افزایش ناگهانی فشار خون

خطرات ناشی از مصرف داروهای مسدود کننده کانال کلسیم

به منظور پایین آوردن فشار خون این داروها را به طور کلی همراه با مسدودکننده های بتا مورد استفاده قرار می دهند. آنها همچون مسدود کننده های بتا می توانند عوارض جانبی خفیف تا شدید را ایجاد کنند. با این حال، بروز عوارض جانبی جدی امری نادر است. عوارض جانبی که بیشتر مشاهده می گردد، سردرد، یبوست، سوزش سر دل، تهوع، فشار خون پایین، خستگی، سرگیجه، تورم پا ناشی از اِدم و یا احتباس مایع و خواب آلودگی را شامل می گردد. برخی افراد ممکن است دچار تورم و خونریزی لثه، نارسایی معده، گرگرفتگی، دل درد، بیماری ریفلاکس معده و سوزش دست و پا شوند.

تنگی نفس و خس خس سینه، زرد شدن پوست و چشم ها، نامنظمی و کند شدن ضربان قلب و واکنش آلرژیک (که می تواند به صورت بثورات پوستی و کهیر خود را نشان دهد)، برخی از عوارض جانبی جدی مرتبط با این داروهای فشار خون بالا هستند. چنانچه هر یک از این عوارض جانبی را مشاهده نمودید، حتماً در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید. بروز اختلال در عملکرد کبد می تواند یکی دیگر از عوارض جانبی عمده این داروها باشد. به علاوه، این داروها می توانند با برخی مواد غذایی و سایر داروها تداخل ایجاد کنند. به طور کلی، مسدود کننده های کانال کلسیم می توانند با گریپ فروت، الکل و داروهای خاصی مانند کاربامازپین، سیمواستاتین، لواستاتین و غیره تداخل داشته باشند.

بنابراین، قبل از مصرف این داروها، باید پزشک خود را از سایر داروها، گیاهان یا مکمل هایی که استفاده می کنید، آگاه سازید. زنان باردار و مادران شیرده، هرگز نباید این داروها را بدون مشورت با پزشک مصرف کنند. با این حال، تا به امروز هیچگونه عوارض جانبی قابل ذکر، در نوزادانی که از شیر مادر استفاده می کنند، مشاهده نشده است. اما با این وجود بهتر است جانب احتیاط رعایت گردد، به این علت که برخی تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات حاکی از آن است که این داروها می توانند دارای عوارض جانبی شدید بر روی جنین باشند. بنابراین این داروهای فشار خون بالا را باید تنها تحت نظارت یک پزشک مورد استفاده قرار داد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع مقاله :

برگرفته از سایت بازل

منبع: راسخون

به "عوارض جانبی همراه با داروهای مسدود کننده کانال کلسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض جانبی همراه با داروهای مسدود کننده کانال کلسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید