نامه فوری وزیر اقتصاد به رئیس جمهور، سازمان برنامه، جهاد کشاورزی و صمت به وظیفه خود عمل نمایند

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، براساس احکام قانون بودجه سال 1402 کالا های اساسی، دارو و... مشمول کاهش حقوق گمرکی از 4 درصد به یک درصد و مالیات ارزش افزوده از 9 درصد به 1 درصد می شوند، اما در حال حاضر لیست این کالا ها تعیین نشده و این مسئله ممکن است باعث بروز مشکل در رویه واردات گردد.

نامه فوری وزیر اقتصاد به رئیس جمهور، سازمان برنامه، جهاد کشاورزی و صمت به وظیفه خود عمل نمایند

به گزارش تسنیم، وزیر اقتصاد طی نامه ای به رئیس جمهور خواستار همکاری فوری دستگاه ها و وزارتخانه های مختلف برای معین لیست کالا های اساسی، دارو، واکسن، تجهیزات پزشکی، شیرخشک، مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و... شد.

در این نامه آمده است:

همان گونه مستحضرید با تدابیر و عنایات ویژه دولت سیزدهم در سال 1401 با کاهش حقوق گمرکی از (4) به (1) و تقلیل مالیات بر ارزش افزوده از 9 درصد به 1 درصد برای واردات کالا های اساسی، دارو، واکسن، تجهیزات پزشکی، شیر خشک، مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و... حمایت مؤثری از شرکت های تولیدی و مصرف کنندگان به عمل آمد. این مهم مجدداً در قانون بودجه سال 1402 کل کشور استمرار یافته است که اجرای سریع و دقیق آن منوط به اقداماتی عاجل از سوی بعضی دستگاه ها و وزارتخانه ها در جهت تکمیل و ارسال لیست اقلام مربوطه می باشد.

از این رو خواهشمند است به منظور تحقق شعار سال 1402 دستور فرمایید دستگاه ها و وزارتخانه های مربوطه، به قید فوریت حسب تکالیف مقرر در قانون بودجه امسال به توضیح مندرج در جدول ذیل اقدام کنند تا روند ترخیص کالا ها به وسیله گمرک جمهوری اسلامی ایران با شرایط پیش بینی شده در قانون موصوف میسر گردد

گفتنی است، با توجه به اینکه در زمان حاضر هنوز لیست کالا های اساسی و مواردی که مشمول کاهش حقوق گمرکی و مالیات ارزش افزوده می شوند معین نشده است؛ کالا هایی که تا سال گذشته مشمول این قاعده بودند به دو گروه تقسیم شده اند.

1. گروه اول کالا های مربوط به کالا های حوزه وزارت جهاد کشاورزی است که با صدور ضمانت نامه و بدون پرداخت حقوق گمرکی و مالیات ترخیص می شوند. باید توجه داشت که براساس تجربه سال گذشته، بخش قابل توجهی از مطالبه نامه های کسر دریافتی گمرک همچنان وصول نشده است، در نتیجه احتمال عدم وصول در این موارد بالا است و ممکن است در آینده این موارد مشکلاتی را برای گمرک ایران به وجود بیاورد.

2. گروه دوم مربوط به سایر کالا ها از جمله کالا های اساسی و دارو است. در حال حاضر حقوق گمرکی و مالیات ارزش افزوده کامل برای ترخیص این کالا های اخذ می گردد که به معنای افزایش قیمت تمام شده آن ها برای مصرف کننده است. ضمن اینکه این موضوع ممکن است واردکننده را نیز با کسری سرمایه در گردش روبرو کند. گفتنی است که پس از معین این لیست مابه التفاوت مالیات ارزش افزوده و حقوق گمرکی اضافه پرداخت شده به واردکنندگان بازخواهد گشت، اما در کوتاه مدت این موضوع سبب بروز مشکل خواهد شد.

منبع: فرارو

به "نامه فوری وزیر اقتصاد به رئیس جمهور، سازمان برنامه، جهاد کشاورزی و صمت به وظیفه خود عمل نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نامه فوری وزیر اقتصاد به رئیس جمهور، سازمان برنامه، جهاد کشاورزی و صمت به وظیفه خود عمل نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید