وزیر اقتصاد: دولت از بانک مرکزی استقراض نکرده است

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، تهران (پانا) - به گفته وزیرامور مالی و دارایی صاحب نظران سال گذشته می گفتند دولت 120 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض خواهد نمود درصورتیکه حتی یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض نشد.

وزیر اقتصاد: دولت از بانک مرکزی استقراض نکرده است

فرهاد دژپسند روز سه شنبه در حاشیه نشست با نمایندگان کمیسیون مالی مجلس شورای اسلامی در جمع وبلاگ پایگاه داده اضافه نمود: همیشه یک نگرانی در باره کسری بودجه وجود داشت و صاحب نظران در ابتدای سال نگران بودند و حتی بیان می کردند که دولت 120 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض خواهد نمود اما نتیجه کار این شد که یک ریال استقراض نشد بلکه به وسیله عرضه و فروش اوراق جبران شد.

وی ادامه داد: حدود 193 هزار میلیارد تومان اواراق هم واگذاری و هم فروش بوده که 126 هزار میلیارد تومان فروش نقدی بوده یعنی حدود سه برابر نسبت به سال گذشته فروش نقدی که کار سخت تری است انجام گرفته است.

وزیر امور مالی دارایی اعلام نمود: منابع و مصارف بودجه به گونه ای تدوین شده که حتی یک ریال هم احتیاج به استقراض از بانک مرکزی نبوده، البته در بعضی از متون انتقادی مطرح شد که تبدیل تعهد بودجه ای به وسیله بانک مرکزی به ریال را گفته اند استقراض نموده اند، نه این استقراض نیست.

دژپسند گفت: استقراض یعنی یک ارزی را بانک مرکزی گرفته بنا به دلایلی که وجود داشت قابل عرضه به بازار نبود به صورت دیگر نقد شد.

34.5 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی پارسال محقق شد

وی ضمن اشاره به ارائه گزارش تحولات مالی در سال 99 به نمایندگان کمیسیون مالی مجلس شورای سلامی گفت: بخشی از این گزارش درباره بودجه دولت و صادرات و تجارت خارجی بود.

وزیر امور مالی و دارای اضافه نمود: با وجود آنکه در ابتدای سال برآورد شده بودکه به طور مثال صادرات غیر نفتی ماکزیمم 27 میلیارد دلارخواهد بود، خوشبختانه تا سرانجام سال متوجه شدیم 34.5 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته ایم و آنهم در سالی که کرونایی بوده و جنگ مالی بوده است.

دژپسند این عدد را عددی قابل توجه برشمرد و خاطرنشان ساخت: به خصوص اینکه اصلاح ارزش پایه صادراتی هم صورت گرفت به این معنا که در سال 96 با 99 ما دوباره اصلاح ارزش داشتیم که عموما برآورد آن است که بیش از 30درصد اصلاح ارزش پایه اجرا شده است بنابراین ما این را حتی اگر 20 درصد در نظر بگیریم این 34 میلیارد تومان در واقع به قیمت پایه سال 96 بالای 42 میلیارد تومان خواهد بود.

38.5 میلیارد دلار واردات

وی در ادامه به ارائه گزارش در باره واردات به نمایندگان کمیسیون مالی مجلس اشاره نمود و گفت: در خصوص واردات هم حدود 38.5 میلیارد دلار اجرا شده که خوشبختانه 12.5 میلیارد آن کالاهای اساسی بوده است که بیانگر وفور کالا در سال گذشته بوده است.

وزیر امور مالی و دارایی اضافه نمود در این جلسه درباره درآمدهای بودجه بحث شد و اعلام شد درآمدهای مالیاتی در سال گذشته نسبت به مصوب مجلس که 107 تصویب شده بودکه عمل شده و تحقق یافته است.

دژپسند با بیان اینکه مجموع خصوص سازی در سال گذشته 59 هزار میلیارد تومان بوده است و میزان تعهد خصوصی سازی سال99 یک رکوردی را ایجاد نموده بود، گفت: خصوصی سازی سال گذشته 34 هزار و 500 میلیارد ریال به خزانه واریز کرد، 14 هزار و 500 میلیارد ریال نیز برای حمایت از سالمندی واریز نمود و در مجموع جمعا 127هزار میلیارد تومان از خصوصی سازی منابع جمع اوری شد که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بود.

منبع: خبرگزاری پانا

به "وزیر اقتصاد: دولت از بانک مرکزی استقراض نکرده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر اقتصاد: دولت از بانک مرکزی استقراض نکرده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید