شروع به کار سامانه پرداخت با ارزهای ملی در ایران و روسیه

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، ولادیمیر اوبیدنوف رئیس شورای تجاری روسیه و ایران در اتاق بازرگانی و صنایع این کشور خاطرنشان کرد که روش کلیرینگ پرداخت ها با ارز های ملی بین کارفرمایان ایرانی و روسی شروع بکار نموده است.

شروع به کار سامانه پرداخت با ارزهای ملی در ایران و روسیه

به گزارش گروه مالی وبلاگ پایگاه داده، اوبیدنوف در پاسخ به این پرسش که چه روش ابتکاری از سوی شما برای تقویت تجاری دو کشور تحقق یافته است، گفت: در وهله اول روش کلیرینگ پرداخت ها با ارز های ملی بین کارفرمایان ایرانی و روسی مطرح شد و امسال شروع بکار کرد.

وی اضافه کرد: این سامانه به این گونه است که خریدار ایرانی در کشور خود کالای ساخت روسیه را با ارز ملی ایران (ریال) خریداری می نماید و خریدار روس نیز در روسیه کالای ایرانی را با پول ملی روسیه یعنی روبل خریداری می نماید.

به گفته مقام روس، تا به امروز بیش از 10 میلیون دلار با این روش خرید و فروش شده است.

اوبیدنوف گفت: در شرایط تحریم های غیرقانونی آمریکا، این روش پرداخت ها بسیار مهم است و منظره خوبی برای توسعه فعالیت آن وجود دارد و مانع عمده توسعه آن عدم آگاهی تاجران ایرانی از وجود چنین سامانه ای است.

رئیس شورای تجاری روسیه و ایران، ابتکار دیگر این مرکز را آوت سورسینگ شرکت های روسی در فعالیت های تجاری با شرکت های ایرانی خواند و اضافه کرد: طرف روسی مسئولیت ارائه خدمات برای معاملات با طرف ایرانی را برعهده می گیرد.

برون سپاری یا آوت سورسینگ (outsourcing) به فرایندی گفته می گردد که یک شرکت به وسیله آن، انجام بعضی وظایف تجاری را به یک مجموعه بیرونی واگذار می نماید.

به گفته اوبیدنوف، این روش به تولید کنندگان روسی یاری می نماید بخاطر تجارت با ایران، تحت تحریم های کشور های غربی قرار نگیرند.

صادرات ایران به روسیه برای نخستین بار از مرز یک میلیارد دلار گذشت

وی با بیان اینکه آهنگ روابط تجاری ایران و روسیه در امسال مثبت است، گفت که روابط تجاری دو کشور به رغم مسائل، رشد قابل توجهی یافته است و صادرات ایران به روسیه برای نخستین بار از مرز یک میلیارد دلار گذشت.

اوبیدنوف توضیح داد: به رغم مسائل مربوط به همه گیری کرونا و تحریم ها و عدم دسترسی بانک های ایرانی به سوئیفت، مبادلات بازرگانی بین ایران و روسیه در سال گذشته نسبت به سال 2019 میلادی، 40 درصد افزایش یافته و از حدود یک میلیارد و 590 میلیون دلار به 2.5 میلیارد دلار افزایش یافت.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن در سالی جاری، شاهد صادرات بی سابقه ایران به روسیه بودیم که برای نخستین بار از مرز یک میلیارد دلار گذشت و صادرات روسیه به ایران نیز در حال افزایش است.

رئیس شورای تجاری روسیه و ایران خاطر نشان کرد که این شورا در افزایش مبادلات بازرگانی میان دو کشور سهم دارد.

مقام روس یادآوری کرد: بر اساس تصمیم کمیسیون مشترک همکاری های مالی ایران و روسیه، شورای تجاری روسیه و ایران به همراه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، مرکز تضمین تجارت بین المللی دو کشور ایجاد شد که شرکت ها و بانک ها در این مجموعه گرد آمده اند و در واقع امنیت معاملات بین کارفرمایان و تجار دو کشور را تضمین و شفاف و به فرار از تحریم های غرب یاری می نماید.

اوبیدنوف گفت: به این ترتیب هرچند که سطح مبادلات بازرگانی و مالی میان ایران و روسیه با سطح توسعه همکاری های سیاسی دوجانبه مطابقت نمی نماید، اما این روابط مستمر و باثبات است.

به گفته وی، افق همکاری های بازرگانی میان ایران و روسیه روشن است و روابط در این عرصه منظره بسیار خوبی دارد.

ایجاد مرکز فرآوری گوشت ایران و روسیه و تولید غلات ابتکار مهم است

رئیس شورای تجاری روسیه و ایران در پاسخ به این پرسش که چه ایده های پیشنهادی شما هنوز تحقق نیافته است، گفت: ایده ایجاد مرکز مشترک ایرانی-روسی تولید گوشت در حوزه فدرال جنوب روسیه و نیز تاسیس مرکز تولید مشترک غلات در جنوب روسیه از ایده های سودمند است که در همکاری های دو کشور مطرح شده است.

مقام روس گفت که ایران بخش قابل توجه گوشت مصرفی خود را از برزیل تهیه می نماید و در منطقه کالمیکیای روسیه، با جمعیت 260 هزار نفر اراضی بسیار وسیعی بایر مانده است؛ ایران می تواند از این اراضی مزروعی برای کشت و کار استفاده کند.

وی بعلاوه گفت که شرکای ایرانی به فناوری های پیشرفته روسی ازجمله در مبارزه با پدیده بیابان زایی توجه لازم ندارند.

رئیس شورای تجاری روسیه و ایران در این رابطه بر لزوم افزایش همکاری های ایران و روسیه در عرصه فناوری ها در بخش های مختلف و توسعه اینگونه روابط بین دو کشور و تعامل بخش های علمی و فناوری تاکید نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "شروع به کار سامانه پرداخت با ارزهای ملی در ایران و روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع به کار سامانه پرداخت با ارزهای ملی در ایران و روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید