بعضی از دانشمندان معتقدند سویه بسیار مسری کرونا می تواند منجر به مصونیت جمعی گردد

به گزارش وبلاگ پایگاه داده به نقل از euronews کارشناسان می گویند بعید نیست که سویه بسیار مسری ویروس کرونا منجر به مصونیت جمعی گردد.

بعضی از دانشمندان معتقدند سویه بسیار مسری کرونا می تواند منجر به مصونیت جمعی گردد

با این حال دکتر دان میلتون از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه مریلند به آسوشیتدپرس گفت: ایمنی جمعی مفهومی پیچیده است و درباره کرونا صدق نمی نماید.

ایمنی جمعی زمانی رخ می دهد که شمار زیادی از جمعیت در برابر یک ویروس مصون باشند و در این صورت شیوع بیماری به آن هایی که واکسینه نشده اند یا با ابتلا به بیماری مصونیت پیدا نکرده اند سخت می گردد.

به عنوان مثال برای رسیدن به ایمنی جمعی در برابر سرخک باید 95 درصد جامعه به این مصونیت برسند.

با این حال امیدهای اولیه به ایمنی جمعی در برابر ویروس کرونا به دلایل متعددی از بین رفته است.

یکی از دلایل این است که مقدار پادتن های به وسیله واکسن ایجاد به مرور زمان کاهش می یابد. باتوجه به این موضوع یعنی هنوز امکان ابتلا حتی برای افراد واکسن زده، وجود دارد.

بیشتر بخوانید: آیا همه گیری کرونا به زودی به خاتمه می رسد؟

از سوی دیگر هنوز بعضی از کشورهای کم عایدی کمتر از پنج درصد از جمعیت واکسینه شده اند. بعضی از کشورهای ثروتمند با تردید به فراوری واکسن نگاه می نمایند. و بچه ها خردسال هنوز در بسیاری از کشورهای دنیا واجد شرایط واکسیناسیون نیستند.

تا زمانی که ویروس توسعه پیدا می نماید، دچار جهش می گردد که این موضوع به زنده ماندن ویروس و ایجاد سویه های نو یاری می نماید. این جهش ها مانند اومیکرون می توانند در مقابل تاثیر واکسن یا ابتلاهای قبلی مقاوم تر شوند.

دکتر میلتون می گوید که جمعیت به سمت مقاومت جمعی حرکت می نماید یعنی ابتلاها ادامه پیدا می نماید اما مردم به مقدار کافی از محافظت برخوردار هستند و افزایش ابتلاهای آینده آنقدر باعث اختلال در جامعه نمی گردد.

بسیاری از دانشمندان بر این باورند که کووید-19 در نهایت مانند آنفلوآنزا خواهد شد و شاهد شیوع فصلی آن خواهیم بود اما دیگر موج های بزرگ رخ نمی دهد.

منبع: خبرکانادا

به "بعضی از دانشمندان معتقدند سویه بسیار مسری کرونا می تواند منجر به مصونیت جمعی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعضی از دانشمندان معتقدند سویه بسیار مسری کرونا می تواند منجر به مصونیت جمعی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید