نمی خواهید به هواداران غذاهای فرانسوی بپیوندید؟

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، زندگی اش به آشپزی وصله خورده است. سال 1979 برای تحصیل به خارج از کشور سفر کرد و همزمان کار در کافی شاپ هتل و رستورانی فرانسوی را تجربه کرد. سرآشپز بداخلاقی که آشپزی ماهرانه را یادش داد یک مرد دورگه سوئیسی و فرانسوی بود و در کار با کسی شوخی نداشت.

نمی خواهید به هواداران غذاهای فرانسوی بپیوندید؟

اولین بار طبخ غذای فرانسوی را در رستوران Coppere-oks یاد گرفت. صدیقه کنی، بانوی ایرانی تباری است که میز غذای فرانسوی را ماهرانه می چیند و با طرز پخت سنتی ترین غذاهای فرانسوی هم آشناست؛ آشپزی که فوت و فن طبخ غذاهای فرانسوی را از بر است.

او خیلی زود به تبحر رسید و در شهر دالاس مسئول هتل های زنجیره ای هایت شد که شامل 120 هتل در آمریکا است. پس از کار در تیم هتلداری و افتتاح 12 هتل در آمریکا خیلی زود مجری برگزاری برنامه های دنیای شد و سرویس تشریفات بیشتر برنامه های دنیای از جمله بازی های المپیکی که در لس آنجلس برپا شد و بعلاوه برگزاری تشریفات دو مراسم اسکار را به عهده گرفت. صدیقه کنی 12 سال پیش به ایران آمد و به همراه همسرش رستوران فرانسوی لوپه تو را افتتاح کرد.

همه چیزهایی که می خواهید درباره غذاهای فرانسوی بدانید

ادویه های فرانسوی تبار

ادویه های فرانسوی مخلوطی از نعنا، لاواندار، چرویل رزماری، تاعی، ورگانو و... است. در هر آشپزخانه فرانسوی این ادویه ها را خواهید دید. لوکه گارنی نیز یکی دیگر از طعم دهنده های فرانسوی است که مقداری جعفری، ترخون و برگ بو را با نخ به هم می بندند و درون تنظیف می پیچند و موقع پخت آب مرغ، سوپ یا سس های مخصوص درون آنها می اندازند و قبل از مصرف، لوکه گارنی را از داخل مواد بیرون می آورند.

فوت وفن آشپزی فرانسوی

پیچیده ترین فوت و فن غذاهای فرانسوی را سس های فرانسوی در برمی گیرند. گاهی افرادی که با آشپزی فرانسوی آشنا نیستند گمان می نمایند غذاهای فرانسوی پر از پیچیدگی اند، در صورتی که طرز پخت غذاهای فرانسوی بسیار ساده است ولی درست کردن سس های مخصوص اش دقت خاصی می خواهد.

فاین هرب طعم دهنده

فاین هرب پر از سبزیجات معطری است که بعد از پخت غذا، سس ها، سوپ ها و خورش ها ریخته می گردد. این طعم دهنده شامل جعفری، پیازچه و سبزیجات معطر است که البته باید به مقدار و تناسب در غذاها استفاده گردد.

سی سالت (نمک دریایی)

در روزهای آفتابی و بدون باد می توان از دریاچه های کوچک آب شور، کمی آب در ظرفی ریخت و آن را بخار داد. کریستال های کوچک سفید همان نمکی هستند که در غذاهای فرانسوی مصرف می شوند. سی سالت طعم دهنده اصلی غذاهاست که به راحتی در سوپرمارکت های ایرانی پیدا می گردد.

سس های معروف فرانسه

سس بشامل معروف ترین سس فرانسه است؛ سسی سفید که گرم سرو شده و برای استیک برترین سس محسوب می گردد. سس برنی، سرد سرو می گردد و مخصوص غذاهای دریایی است. یکی از برترین سس ها به نام هایف دمی است که برای سبزیجات بخارپز استفاده می گردد. بیشتر سس های فرانسوی با سیستم بن ماری درست می شوند. بن ماری روشی است که سس داخل ظرفی از آب گرم نگهداری می گردد.

رمز خوش طعمی

جالب است بدانید در فرانسه هر شهری غذای مخصوص به خود را دارد؛ درست مثل شهرهای ایران که هر کدام غذاهای سنتی خود را دارند. بیشتر فرانسوی ها از مواد لازم تازه برای پخت غذاهایشان استفاده می نمایند و تازه مصرف کردن مواد غذایی برگ برنده غذاهای فرانسوی است. آنها هیچ وقت سبزی را ماه ها در فریزر نگه نمی دارند یا گوشت سه ماه پیش یخ زده را استیک نمی نمایند. این کار رمز خوش طعمی غذاهای فرانسوی است.

کنسرو ممنوع

فرانسوی ها از کنسرو و قوطی هاکن و ... استفاده نمی نمایند و خیارشور، گوجه، رب، مارمالاد، قارچ و... در ظرف های شیشه ای نگهداری می شوند. این روش نگهداری غذا یکی از برترین روش هایی است که در صنعت غذایی استفاده می گردد.

غذای کودک در پاریس

مردم فرانسه هرگز مانند سایر مردم دنیا برای بچه هایشان غذای آماده سرو نمی نمایند. بچه ها حتی در مدرسه هم غذای تازه می خورند یا همراه خود غذای خانگی به مدرسه می آورند و می خورند. حتی سبک ترین غذاهای بچه ها هم خانگی است.

کباب دنده گوسفند، ایده آل ترین انتخاب

اگر می خواهید برای میهمان فرانسوی تان غذای باربکیویی درست کنید بهتر است بدانید ایده آل ترین انتخاب، کباب دنده گوسفند است که از گوشت تازه تهیه شده است. کباب دنده را با سبزیجات تازه، زیتون و پنیر سرو کنید. میهمان فرانسوی تان این کباب را به تمام فست فودها ترجیح می دهد.

اگر میهمان فرانسوی دارید!

در رسم و رسومات غذا و آشپزی در کشور فرانسه می توان به چند نکته اشاره نمود: اگر زمان صرف غذا یک فرانسوی وارد خانه گردد حتی اگر غذا به مقدار کافی نباشد او را در غذا سهیم کنید. در غیر این صورت دور از فرهنگ فرانسوی ها عمل نموده اید. فرانسوی ها برای آشپزی روزانه خرید می نمایند و شاید شما اول ماه برای 30 روزتان مواد غذایی خریداری کنید اما اگر میهمان فرانسوی داشتید هر روز مواد لازم تازه برای پخت غذا خریداری کنید.

فرانسوی ها غذای تازه را حتی اگر کم و سبک باشد به هر غذایی ترجیح می دهند. سس مایونزی را که شما از سوپرمارکت می خرید مقابل فرانسوی ها نگذارید. یک فرانسوی حتی اگر از کوچک ترین دهکده فرانسه هم میهمان شما باشد این رفتار شما را نوعی اهانت می داند چون در این کشور برای تهیه سس زمان می گذارند و این مورد مهم است.

ریشه این آشپزی

بهتر است بدانید ریشه پخت انواع سوپ پیاز، استیک های گریل شده، ماهی و میگوها به فرانسه وصله می خورد. فرانسوی ها طبخ غذا روی باربکیو را به هر طبخ دیگر ترجیح می دهند. فلفل نیز دوست صمیمی استیک های فرانسوی است. از قلم نیاندازید استیک را فقط یک بار باید پخت نباید آن را با کاردک زیر و رو کرد و روی باربکیو فشار داد. در استیک هیچ منفذی ایجاد نکنید. استیک روی گریل خط می گیرد و همین کافی است. سس قارچ که در کنار استیک سرو می گردد، برترین انتخاب برای استیک است. پایه این سس همان سس معروف فرانسوی- بشامل- است.

تفاوت ها و شباهت ها

در فرانسه طبخ کوتاه را به جا افتادن غذا ترجیح می دهند. غذاهایشان فریز نمی گردد و اهل جا انداختن خورش و... نیستند. این تفاوت عمده آشپزی فرانسوی ها با ما ایرانی هاست. کباب برگ ما و مواد لازمش شباهت زیادی به غذاهای فرانسوی دارد.

منبع: همشهری آنلاین

به "نمی خواهید به هواداران غذاهای فرانسوی بپیوندید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمی خواهید به هواداران غذاهای فرانسوی بپیوندید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید