واکسن ایرانی کرونا 6 دلار، واردات واکسن کرونا متنفی شد؟

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، خبرنگاران : رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی در مورد واکسن کرونا از واردات آن تا زمان فراوری واکسن در کشور و همچنین قیمت آن پرداخت.

واکسن ایرانی کرونا 6 دلار، واردات واکسن کرونا متنفی شد؟

به گزارش وبلاگ پایگاه داده به نقل از میزان، در چند روز گذشته فیلمی از اظهارات یکی از اعضای کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در شبکه های اجتماعی دست به دست می گردد.

نکته ای که هرچند تحریف شده و به صراحت توسط این پزشک متخصص در این ویدئو عنوان نمی گردد، اما به نظر می رسد تفاوت زیادی با اظهارات بعضی از مسئولین دارد؛ بر اساس آنچه مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا تلویحا در یک برنامه تلویزیونی می گوید ایران احتمالا صرفا برای گروه های پر خطر از سازمان جهانی بهداشت واکسن تهیه می نماید؛ و گروه های دیگر باید منتظر باشند تا مرحله مطالعه انسانی واکسن های ایرانی به سرعت و با موفقیت طی گردد تا از این ویروس مصون شوند.

به گفته مینو محرز عضو دیگر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، واکسن ایرانی این بیماری تا خرداد سال آینده در بازار توزیع خواهد شد.

17 شرکت ایرانی در حال آماده سازی واکسن کرونا هستند

کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه 17 شرکت ایرانی در حال آماده سازی واکسن کرونا هستند می افزاید: هم اکنون 8 شرکت در زمینه فراوری واکسن ایرانی کرونا در مرحله مطالعه حیوانی، 1 شرکت در مرحله مطالعه انسانی و 8 شرکت دیگر نیز در حال آماده سازی واکسن ایرانی کرونا با استراتژی های مختلف هستند.

اما هرچه که می گذرد ابهامات ماجرای واکسن زیاد و زیادتر می گردد؛ برای دریافت جزئیات بیشتر در مورد واکسن ایرانی و نحوه واردات واکسن خارجی و موارد دیگر به سراغ حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی رفتیم.

واردات واکسن کرونا متنفی شد؟

حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با میزان در پاسخ به این سوال که گفته می گردد واردات واکسن متنفی شده است و شاید تنها برای گروه های پر خطر تعداد محدودی واکسن وارد گردد، گفت:

وزارت بهداشت از کواکس (نهاد هماهنگ نماینده کوشش های جهانی برای دسترسی کشور ها به واکسن کووید-19) 15 میلیون و 800 هزار دوز واکسن کرونا درخواست نموده است و براساس پیش پرداخت قرار بوده مبلغ 52 میلیون دلار پرداخت کند که تا به امروز یک دلار هم نتوانسته پرداخت کند.

بعید است که بتوانند پول واکسن را پرداخت نمایند

وی اضافه کرد: پولی که کواکس می خواهد فرانک سوئیس است، ولی در منابع ارزی ایران، فرانک سوئیس نیست و واحد پولی کشور هایی که با ایران روابط ارزی دارند قابلیت تبدیل سریع به فرانک را ندارند به همین خاطر بعید است که بتوانند پول واکسن را پرداخت نمایند.

پول واکسن آنفولانزا را دادیم اما به خاطر تحریم ها نتوانستیم وارد کنیم

شهریاری اضافه کرد: اگر هم پول پرداخت گردد بعید نیست که واکسن کرونا به سرنوشت واکسن آنفولانزا دچار گردد. چراکه تحریم ها باعث شد که با وجود پرداخت پول 14 میلیون واکسن آنفولانزا نتوانیم آن را وارد کشور کنیم.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در مورد کواکس اولا تعیین نیست پول را بتوانیم پرداخت کنیم و در وهله بعدی تضمینی نیست اگر هم پول را پرداخت کردیم، تحریم ها اجازه واردات واکسن کرونا به ایران را بدهند.

امیدی به حل بحران کرونا با واکسن وارداتی نیست

وی اضافه کرد: هم اکنون با دو مشکل تحریم و انتقال ارزی روبرو هستیم و به همین خاطر بهتر است امید بیشتری به فراوری داخل داشته باشیم. البته قطعاً وزارت بهداشت و بانک مرکزی کوشش های خود را برای حل این مسائل انجام می دهند اما بنده امیدی ندارم که بتوانیم به وسیله واردات واکسن مشکل خود را حل کنیم، به همین دلیل باید امید روی فراوری داخل واکسن باشد.

شهریاری با بیان اینکه با توجه به این مسائل به نظر می رسد بهتر است توان و کوشش خود را برای فراوری واکسن داخلی بگذاریم، گفت: شرکت های داخلی به مراحل خوبی در فراوری واکسن کرونا رسیده اند، فاز مطالعه بالینی واکسن بنیاد برکت آغاز شده و امیدواریم طی چند روز آینده موسسه رازی هم به این مرحله برسد.

واکسن های ایرانی کرونا زودتر از خرداد به نتیجه نمی رسند

وی با بیان اینکه چند شرکت دانش بنیان دیگر نیز در حال فعالیت برای فراوری واکسن کرونا هستند، اظهار کرد: با این وجود در خوشبینانه ترین حالت فراوری این واکسن ها زودتر از خرداد و تیر بعید است به نتیجه برسد. البته بعضی از این شرکت ها، مدعی هستند اگر تامین اقتصادی شوند می توانند تا قبل از عید واکسن کرونا را به مرحله فراوری برسانند، ولی این بیشتر در حد یک ادعاست هرچند ما امیدواریم این شرکت ها بتوانند به این وعده جامه عمل بپوشانند، اما افراد کارشناس و خبره می گویند زودتر از خرداد و تیر سال آینده چنین امکانی وجود ندارد.

آیا تمام ایرانیان واکسینه می شوند؟

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که در صورت فراوری واکسن ایرانی آیا تمامی ایرانیان واکسینه می شوند یا تنها گروه های پرخطر واکسینه خواهند شد؟، مطرح نمود: اگر بخواهیم واکسناسیون عمومی انجام دهیم که بعضی از کشور ها آغاز کردند و رایگان هم انجام می دهند، حداقل 150-140 میلیون دوز واکسن احتیاج داریم. این شدنی نیست که بتوانیم در داخل با سرعت این میزان واکسن را تامین کنیم.

وی اضافه کرد: واکسن ایرانی در مرحله اول احتمالاً به کادر درمان و گروههای پر خطر تزریق می گردد. اینکه فکر کنیم همه اعضای جامعه را می توانیم واکسن بزنیم درست نیست، چون این میزان فراوری نخواهیم داشت.

شهریاری مطرح نمود: امیدواریم که به مرحله ای برسیم که میزان فراوری واکسن نه تنها به اندازه همه ملت ایران بلکه به میزانی باشد که بتوانیم آن را صادر کنیم اما به نظر می رسد در مراحل اول صرفا مقدار فراوری جوابگوی گروه های پرخطر و کادر درمان باشد.

آیا تزریق واکسن ایرانی رایگان است؟

شهریاری در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه آیا در صورت فراوری و توزیع واکسن ایرانی، واکسیناسیون به صورت رایگان انجام می گردد؟، مطرح نمود: سازوکار واکسیناسیون کرونا همانند واکسن آنفولانزاست. برای دریافت واکسن آنفولانزا کادر درمان و یا زنان باردار و .... پولی پرداخت نکردند در این مورد هم قطعا روال همینطور خواهد بود و گروههای پر ریسک به صورت رایگان این واکسن را دریافت خواهند کرد.

جز افراد متمول واکسن ایرانی برای بقیه رایگان است

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بقیه افراد اگر توان اقتصادی پرداخت وجه واکسن را داشته باشند از آنها این هزینه دریافت می گردد اما برای سایر افراد احتیاجمند رایگان واکسن کرونا ایرانی تزریق خواهد شد.

وی در مورد قیمت واکسن ایرانی کرونا نیز اضافه کرد: براساس آنچه که سازمان غذا و دارو با شرکت های فراوری واکسن داخلی توافق نموده، قیمت واکسن ایرانی 70-60 درصد قیمت واکسن خارجی خواهد بود.

واکسن ایرانی کرونا 6 دلار

شهریاری ادامه داد: به عنوان مثال اگر قیمت یک واکسن خارجی ده دلار باشد، وزارت بهداشت برای واکسن ایرانی به شرکت فراوری نماینده 6 دلار پرداخت می نماید و به نظر می رسد که قیمت هر واکسن ایرانی برای وزارت بهداشت در کمترین حالت 6 دلار تمام گردد.

واکسنی برای افراد خاص وارد کشور نشده است

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد شایعاتی که مبنی بر واردات واکسن خارجی به کشور و تزریق آن به افراد خاص مطرح می گردد نیز گفت: قطعاً صحت ندارد، وارد کردن واکسن فایزر در زنجیره سرد و دمای منهای 70 درجه و آنچه مطرح می گردد به این سادگی نیست و علاوه بر این، شایعه مطرح شده با تفکر موجود در جمهوری اسلامی سازگاری ندارد.

منبع: اقتصادنیوز

به "واکسن ایرانی کرونا 6 دلار، واردات واکسن کرونا متنفی شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن ایرانی کرونا 6 دلار، واردات واکسن کرونا متنفی شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید