ظرفیت دندانپزشکی باید متناسب افزایش یابد

به گزارش وبلاگ پایگاه داده، دبیر شورای توسعه دانشگاه های علوم پزشکی گفت: خدمات دندانپزشکی عمومی و تخصصی خدمات گران قیمتی است. از سویی گفته می گردد که تعرفه ها بالاست با این حال بیمه ها هیچ کمکی به پرداخت از جیب مردم در حوزه دندانپزشکی نداشته اند.

ظرفیت دندانپزشکی باید متناسب افزایش یابد

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ پایگاه داده، جلیل کوهپایه زاده دبیر شورای توسعه دانشگاه های علوم پزشکی در یک برنامه تلویزیونی درباره افزایش ظرفیت دندانپزشکی گفت: هدف از نظام سلامت، دسترسی عادلانه به خدمات سلامت است که سلامت دهان و دندان ذیل موضوع دندانپزشکی است. برای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت یکی از راه چارهها، افزایش یا برطرف کمبود تعداد دندانپزشک در کشور است که حرف درستی است، اما متاسفانه آنچه صرفا به آن می پردازیم این است که روی تعداد بحث کنیم و با ارقام عنوان کنیم که از کشور های منطقه پایین تریم.

وی اضافه نمود: آمار کشور ها بر اساس خوداظهاری است و نمی تواند ملاک مشخص کننده ای باشد. شاخص های سلامت دهان و دندان در کشور شاخص های مناسبی نیست. ما باید برای این شاخص ها یک فکر اساسی کنیم. در سال هایی که گذرانده ایم، خدمات دندانپزشکی به عنوان یک خدمت لوکس شناخته شده است حتی در تهران که دندانپزشک به میزان کافی وجود دارد شاخص سلامت دهان و دندان مردم مناسب نیست.

کوهپایه زاده اضافه نمود: یک بخش از موضوع بحث سرانه است، ضروری است، ولی کافی نیست. خدمات دندانپزشکی عمومی و تخصصی خدمات گران قیمتی است. از سویی گفته می گردد که تعرفه ها بالاست، اگر تعرفه ها بالا باشد چقدر در این میان بیمه یاری می نماید. بیمه ها هیچ یاریی به پرداخت از جیب مردم در حوزه دندانپزشکی نداشته اند و اگر بیمه وارد گردد و هزینه ها متعادل گردد، می تواند یاری کند.

وی گفت: نکته دیگر این است که بازار سلامت، بازار عرضه و تقاضای میوه نیست که بگوییم با افزایش عرضه، ما فکر کنیم می توانیم تقاضا را تعدیل کنیم و قیمت را پایین بیاوریم، هر کاری در حوزه سلامت یک قیمت تمام شده ای دارد. در ایران هزینه ها و تعرفه ها واقعی نیست و در بخش دندانپزشکی نیز همین طور است.

دبیر شورای توسعه دانشگاه های علوم پزشکی گفت: نکته مهم این است که ما باید به دسترسی مردم به خدمات دندانپزشکی فکر کنیم. یکی از راه چاره ها می تواند افزایش ظرفیت دندانپزشکی باشد، اما دوستان در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تمرکز بر دسترسی به خدمات، تامین منابع لازم و کاهش هزینه ها از جیب مردم با یاری بیمه ها داشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه برنامه وزارت بهداشت برای افزایش سرانه دندانپزشک در کشور چه بوده است، گفت: ما در این زمینه که هر کاری را باید بر اساس اصول آن پیش ببریم، حرفی نداریم. ظرفیت دندانپزشکی در آموزش از 18 دانشکده در سال 78 اکنون به بیش از 40 دانشکده رسیده است. سالانه 350 تا 400 دندانپزشکی متخصص تربیت می کنیم. نکته مهم اینجا است که بر اساس سند آمایش 1408 پیش بینی کردیم که با افزایش ظرفیت هم به لحاظ تعداد هم به لحاظ کیفیت به آمار 55 تا 60 در 100 هزار جمعیت برسیم.

کوهپایه زاده اضافه نمود: موضوع دیگر این است که منابع اقتصادی برای افزایش ظرفیت دندانپزشکی وجود ندارد. همین امروز نظام آموزشی وزارت بهداشت 50 درصد کسری بودجه دارد. برای ظرفیت موجود کسری بودجه داریم. زیرساخت را آماده کنیم و برنامه هم برای افزایش ظرفیت داریم.

وی درباره ظرفیت دندانپزشکی یادآور شد: وزارت بهداشت می گوید که افزایش ظرفیت متناسب یکی از راه چاره های برطرف کمبود دندانپزشک در کشور است. دوم اینکه به آماری که در سند سال 1408 به درج شده برسیم. می گویند شیب رسیدن به این آمار کند است، اما وزارت بهداشت معتقد است که این شیب متناسب است. نکته دیگر اختلاف در آمار دانشجویان دندانپزشکی است که ضروری است تصمیم گیران آمار درستی در دسترس داشته باشند.

دبیر شورای توسعه دانشگاه های علوم پزشکی گفت: نکته نهایی این است که سلامت دهان و دندان مردم باید بهبود پیدا کند که یکی از جنبه های آن افزایش ظرفیت، یکی از جنبه های آن بهبود شرایط پرداختی ها، یکی از جنبه های آن بیمه ها، یکی از جنبه های آن تامین زیرساخت هاست.

وی اعلام نمود: به طور مثال دانشگاه علوم پزشکی بوشهر که هفته گذشته مورد بازدید نهاده شد تعداد یونیت ها بسیار بسیار کمتر از تعداد دانشجویان دندانپزشکی بود که قرار است آموزش ببینند. اینکه در سال 1362 یک افزایش غریبی در دندانپزشکی بدون توجه به زیرساخت انجام شده و امروز هم همان راستا بی کیفیت را ادامه دهیم، اصلا پسندیده نظام آموزشی نیست.

کوهپایه زاده گفت: باید خدماتی در شأن مردم ارائه دهیم و خواهش ما در وزارت بهداشت این است که موضوع کیفیت را به راحتی در مقابل کمیت کمرنگ نکنیم. یک معادله چند مجهولی است که یکی از ابعاد آن نیروی انسانی است. در بحث سلامت مردم موضوع این است به همه ابعاد وزن لازم را بدهیم. افزایش ظرفیت پذیرش دندانپزشکی در کنار تامین اعتبارات لازم و اجرای نظام پیشگیری بسیار مهم است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ظرفیت دندانپزشکی باید متناسب افزایش یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت دندانپزشکی باید متناسب افزایش یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید